Oneens met partner over logeren baby

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Juultje23, 31 jul 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.008
    4.182
    113
    Vind de leeftijd van het kind ook een heel groot verschil maken.

    In geval dan ts hebben we het over een kind van 6 weken. Ik was toen ook nog lang niet zover om ze bij opa en oma te laten logeren, ondanks dat nr een huilbaby was.

    Als je het over b.v een 2 jarige hebt , vind ik het wel een ander verhaal.

    Bovendien lees ik uit de post van ts, dat haar man het eigenlijk ook niet wil maar niet tegen zijn moeder in durft te gaan. Oma die ( volgens schoonzus) dan wel zo gaat draaien , zeuren en doen dat het makkelijker is haar haar zin te geven om van het gekonkel af te zijn.
     
  2. Spectre

    Spectre VIP lid

    5 nov 2015
    17.841
    16.877
    113
    Vrouw
    Zoals ik het lees is het vooral wat schoonmoeder wil zonder daarbij te denken aan wat jij of jullie zelf willen... mijn 1e ging met 2 maanden logeren, vonden wij beide prima.
    Als jij je er niet goed bij voelt dan heeft een ander niks te willen.
    Ik zou toch ook eens nadenken of je je niet wil aanmelden bij een kdv? Een halfuur rijden om kind op te halen en weg te brengen is echt intensief denk ik.
     
  3. Malbec

    Malbec VIP lid

    5 apr 2020
    5.691
    7.734
    113
    Vrouw
    Ik zou mijn baby lekker laten logeren op die leeftijd. Maar... ik vind het nogal wat iedere week zo’n stuk. Ik zou dus persoonlijk informeren naar een kdv. Ik weet niet of jouw moeder in de buurt woont, dat is dan prima. Maar het is of zo ver rijden op maandag of iedere zondag en dat is ook jammer want dan ben je al een deel van je weekend vrij. Iedere.week. No thanks.
     
    Mapje vindt dit leuk.
  4. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.900
    3.317
    113
    Hier zijn de kinderen 5,5 jaar en 3,5 jaar en hebben nog nooit gelogeerd.
    M’n oudste wil dat helemaal niet. Die is het liefst gewoon thuis. M’n dochter denkt er niet over na, maar zie dat voorlopig ook niet gebeuren.

    M’n vader wil heel graag dat ze komen logeren, maar wil overdag niet oppassen. Maar zolang hij overdag niet heeft opgepast gaan ze daar echt niet logeren.
    Ik zie de lol er ook niet van in, het enkel logeren stukje. Kinderen liggen alleen maar in bed, daar heb je als grootouder toch geen hol aan.

    Misschien dat ik er anders over had gedacht als er opa’s en oma’s waren geweest die wel konden oppassen.
    Maar m’n moeder leeft niet meer. En m’n schoonouders zijn fysiek niet in staat om de kinderen daar te laten logeren.
     
  5. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    21.848
    15.168
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Wow wat een ontzettende vervelende schoonmoeder heb jij en je man is ook een lamlul ( sorry dat ik het zeg), laat die vent eens van zich laten horen, jullie willen niet dat de baby gaat logeren op deze jonge leeftijd en daarmee klaar. Laat je niet gek maken want de enige gekken in dit verhaal zijn je schoonmoeder en je man.
    Ik zou anders toch echt uitkijken naar een Kdv plek en dan zou je nog kunnen overwegen om de ene week je moeder op te laten passen en de andere week je schoonmoeder en op jouw voorwaarden en anders gewoon niet.
    Dodelijk vermoeiend zeg dit soort mensen. Mag toch hopen dat ik niet zo 'n claimende oma in de toekomst zal gaan worden. Zal met alle liefde op mijn toekomstige kleinkinderen willen passen maar dan wel naar de wensen van de ouders.
     
    Neuzeke en Vero0504 vinden dit leuk.
  6. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.690
    14.044
    113
    Iek, man met zo'n instelling en gedram pleur ik de deur dicht en mn telefoon uit. Bozer en tegendraadser kan je me niet krijgen. Sodemieter op neem een puppy ofzo als je zo bezitterig wilt doen...Dan maar een familierel, ik vind t gescheten.

    IK ben de moeder en IK bepaal wat ik wel of niet met mn kind doe, samen met de papa. Niet grootmoeders of schoonzus. Hun tijd is geweest (grootouders) dat ze de opvoeding bepaalden, schoonzus moet lekker zelf bepalen hoe zij er in staat met HAAR kind(eren) maar heeft geen bal te vertellen over de mijne.

    Gewoon lekker naar de KDV, waar ik concrete afspraken heb, geen leidsters die mn kind mee naar huis willen nemen voor een logeerpartijtje en zonder toestemming wordt er geen kind opgehaald door iemand anders dan wijzelf. Geen afhankelijkheid en geen manipulatie, heerlijk vrij.

    Beiden grootouders passen hier overigens NIET vast op. Hooguit calamiteiten of als ze ff een dagje willen knuffelen en dochter t ziet zitten (pas nu ze ouder is en iets betere oren heeft).

    Logeren heeft ze daar nog niet gedaan enkel bij mn schoonzus, die tevens in geval van ons overlijden de gewezen voogd wordt samen met mn broer. In de caravan wel gelogeerd bij mn moeder, maar met ons erbij ze is daar gewoon nog niet klaar voor, prima toch? Komt vanzelf dat ze dr tas inpakt en roept "ik ga wel bij oma slapuh!!!"

    Grootouders zijn grootouders, de meest speciale rol die je kan hebben. Als vaste oppas vindt ik t een degradatie van t "speciale".
     
  7. Juultje23

    Juultje23 Lid

    12 okt 2020
    89
    49
    18
    Vrouw
    Dank jullie wel voor jullie reacties.

    Het is een hele lastige situatie. Sinds we verteld hadden dat we in verwachting waren is mijn schoonmoeder veranderd in een niet te houden mens. Paar voorbeelden: Ze wilde een baby kamer met wieg zodat hij kon komen slapen, uiteindelijk niet gebeurd omdat mijn schoonvader er tegen was.
    Ze wilde dat als we op visite komen met de kleine man dat hij in haar kinderwagen gaat en als we gaan wandelen die van haar meenemen. Die wagen is 30 jaar oud en ruikt enorm duf. Wij hebben aangegeven onze eigen kinderwagen hebben en het heel lief vinden van haar maar het niet willen. Mevrouw was zwaar beledigd.

    Ik ben het er mee eens dat de vader ook wat te vertellen heeft maar ook van mening dat als 1 van de ouders iets echt niet wilt , het niet gebeurd. En ik zie het nut er niet van in als hij gaat logeren. Zeker niet om oma een plezier te doen. En er komt vast wel een dag dat ik er klaar voor ben dat hij gaat logeren maar wanneer dat is , geen idee. En vind dat dat prima is. Voel me nu beetje verplicht waardoor ik er juist nog meer tegen op zie.
    Ze bedoelt dingen echt wel goed maar ze is ook uitgekookt. Maandag op willen passen zodat hij op zondag al kan komen. Als ze haar zin niet krijgt. Gaat ze zielig doen en huilen. Is mijn man heel gevoelig voor. Als we op visite komen, de kleine man claimen en steeds lopen huilen hoe mooi het oma zijn wel niet is. Te lang met de kleine op schoot zitten.

    Over het oppassen.. mijn moeder woont op 10 min afstand dus ideaal om op te passen. Ik laat hem daar ook met een goed gevoel achter en ben niet bang dat ik hem s avonds niet mee terug krijg. Mijn man vind dat we het niet kunnen maken om wel mijn moeder op te laten passen en niet die van hem. Dat er een half uur reistijd naar die van hem is, neemt hij voor lief. Het is 1 x per week en daar moet de kleine maar aan wennen. Het geeft mij gewoon geen goed gevoel dat hij naar mijn schoonmoeder gaat. Ook omdat hij 65 km verderop zit als ik aan het werk ben. Ik hoef pas over 3 maanden weer te werken maar zie er nu al zo tegen op. Merk ook dat ik niet van mijn verlof kan genieten.

    Ik ga van de week ook langs mijn huisarts want dit is ook niet goed voor mijn gezondheid. In ieder geval fijn dat ik hier mijn hart kan luchten.
     
  8. zonnetje2015

    zonnetje2015 VIP lid

    13 sep 2014
    9.435
    4.239
    113
    Mijn kindjes gaan pas uit logeren als ze begrijpen wat dit inhoudt. Mij dochtertje was ruim 2 toen ze voor het eerst alleen ging logeren bij mijn ouders. We gaan regelmatig bij hen logeren dus ze wist wat dit betekende.
    Mijn zoontje is 10 maanden en no way dat hij uit logeren gaat. Ik geef borstvoeding dus al zou mijn man hoog en laag springen het kan ook gewoon niet :rolleyes: vanwege de borstvoeding.
    Logeren moet leuk zijn, niet aangeleerd of gedwongen.

    Ik zou dus uit praktisch oogpunt een opvang in de buurt zoeken. Geen vaste oppasdagen voor je schoonouders ala ze zo dwingend zijn. Daar ga je dan echt nog gezeur mee krijgen. Staan ze verder wel achter jouw manier of gedachtes over opvoeden?

    mijn dochtertje van 4,5 is nu 4 nachten met m’n schoonouders mee naar de camping. Dikke pret!
    Het geval je moet ze dit zsm aanleren is echt dikke zever. Laat ze het zelf ontdekken op een heel ontspannen manier.
     
    Juultje23 en Vero0504 vinden dit leuk.
  9. 2jongensmama

    2jongensmama Fanatiek lid

    17 jan 2020
    3.826
    3.598
    113
    Dat logeren van jongs af aan moet om het te leren is echt de grootste onzin ooit! Laat je echt niet gek maken! Ook voor een band met opa en oma is het onnodig.

    Ik zou nu toch voor de optie gaan om geen oma's te laten oppassen en kdv te zoeken. Want ik snap wel wat je man zegt over als jou moeder oppast de zijne ook.

    Wel jammer dat hij jullie kleintje ook niet wilt laten logeren, maar dat hij om z'n moeder een plezier te doen toch wel akkoord wilt gaan. Hij zou wat ballen moeten krijgen. Ziet hij dat je nu naar de huisarts gaat omdat je er zo mee zit dat je er onder lijdt? Want vind hij er van, dat z'n vrouw ongelukkig is door zijn moeder? Echt blijf met hem praten.

    Hier is iets een no go als een van de 2 iets echt niet wilt mbt de opvoeding. Compromissen sluiten prima maar niet ten koste van alles en zeker niet een compromis in iets wat jullie beidde niet willen, maar om schoonmoeder een plezier te doen.
     
  10. Linnidee

    Linnidee Fanatiek lid

    15 mrt 2019
    1.789
    1.804
    113
    Vrouw
    Mijn dochter is vanaf 4 maanden voor het eerst bij mijn ouders gaan slapen. Ik had er echt moeite mee maar na de 1e keer was het stiekem toch wel heel fijn om weer lekker te slapen en avondje voor onszelf te hebben. Maar goed, dat is bij mijn eigen moeder, bij mijn schoonmoeder zou ik haar niet laten slapen nu ze nog zo klein is. Ligt ook een beetje aan de band die die ik met haar heb ( of juist niet echt heb). Maar als ze later zelf wil mag het uiteraard.

    Verder zou ik duidelijk zijn tegen je schoonmoeder maar wees ook niet te hard voor d’r. Ze is gewoon mega enthousiast en had misschien een heel ander beeld in haar gedachten hoe het zou gaan. Neemt niet weg dat jij de moeder bent en moet doen waar jij je goed bij voelt.
     
  11. Spectre

    Spectre VIP lid

    5 nov 2015
    17.841
    16.877
    113
    Vrouw
    Ik zou geen keuzes maken op basis wat anderen vinden of dan zouden voelen... het gaat om jouw (jullie!) kind.
    De band met mijn schoonmoeder is allesbehalve goed. Zij heeft een tijdje op ons zoontje gepast, waren al wat dingen voorgevallen maarja; zo sneu als zij de enige is die niet meer kan oppassen (ze gaan ook een dag naar schoonvader en stief schoonmoeder en mijn moeder past hier een dag op). Tot er iets gebeurde waar ik (en mijn man) het absoluut over eens waren: dit kan écht niet meer. Sindsdien mocht ze niet meer oppassen.
    Ze was enorm beledigd en zag het allemaal heel anders, maar het gaat wel om je kind. Zeker ook als de band al niet goed voelt dan laat je je kind er niet met een gerust hart achter.

    Nu nog is ze vaak beledigd trouwens, omdat ze de kinderen niet vaak genoeg ziet naar haar zin. Ze is heel claimerig en toen onze jongste net was geboren, snokte ze haar nog net niet uit handen zeg maar. Veel dingen bedoelt ze echt wel goed, maar het komt niet oké over op mij. Ik gun haar zeker tijd met de kinderen, maar wel op mijn/ onze manier.

    Succes! En hopelijk kun je er nog eens een goed gesprek over hebben met je partner.
     
    Juultje23 en Vero0504 vinden dit leuk.
  12. HvL

    HvL Bekend lid

    6 mei 2015
    644
    374
    63
    Sowieso nooit iets doen wat niet goed voelt. Dat is gaat nooit goed.

    Ik zie ook niet in waarom allebei de moeder op moeten passen. Hier is alleen mijn moeder degene die oppast. En schoonmoeder niet..
    Mijn man maakt daar totaal geen probleem van. Hij is oké als het voor mij ook oké voelt.

    Ze hoeven bij mij niet op te passen voor werk. Want ik ben thuisblijfmoeder. Dat geeft me zoveel meer rust. Geen gesleep en gedoe met de kinderen.

    Wij laten onze kinderen ook nergens logeren. Is nergens goed voor en dat komt wel als ze dat zelf willen.
    Ze zijn nu 6, 4 en 3 jaar.
    We hebben avonden gehad dat we noodzakelijk weg moesten voor cursussen ivm aandoening dochterje en dan paste mijn moeder op. Dan sliepen ze daar in een bedje. Maar wij haalden ze altijd weer op als we naar huis gingen...

    Onze oudste heeft een keer bij mijn moeder gelogeerd omdat hij dat zelf leuk vond.
    Hij wilde nog meer nachtjes blijven maar wilde toch liever na 1 nachtje naar huis.
    Kinderen zijn toch het liefst op hun eigen plekje.

    Probeer echt samen op 1 lijn te komen. Als jullie niet het niet eens zijn wordt dat gevoeld door je schoonmoeder en zal ze blijven zeuren.
    Ik ben van mening dat je man het zelf aan moet geven bij zijn moeder. Ik denk dat het dan pas indruk op haar gaat maken als ze merkt dat ze niet tussen jullie in kan komen.

    En ik zou me ook niet van zo'n schoonmoeder afhankelijk willen maken in de vorm van oppas van haar nodig te hebben. Daar zou ik direct wat anders voor regelen. Een gastouder kan ook een optie zijn...
     
    Juultje23 vindt dit leuk.
  13. LoveShineALight

    LoveShineALight Fanatiek lid

    16 feb 2014
    1.217
    116
    63
    Oma is oma, maar jullie zijn de ouders. Dus jullie bepalen hoe en wat.

    Heb het erover met je partner, zodat hij hetzelfde uitdraagt als jij. Hij moet jou backup zijn, ook naar je schoonmoeder.

    Ik zou duidelijk zijn, dat logeren gaat de eerste jaren niet gebeuren als het niet nodig is. Omdat je dat niet nodig vindt. Punt.

    Het zal even gedoe zijn, waarschijnlijk begint ze er vaak over.. maar jammer dan. Op andere momenten kun je haar wat nadrukkelijker betrekken, zodat ze toch 'oma-momenten' heeft.

    Weet (nu je moeder bent) dat er meer van dit soort situaties gaan volgen. Je maakt keuzes maar er is altijd wel iemand (of soms meer) die er anders over denkt.
     
    Spectre, Vero0504 en hummeltje5 vinden dit leuk.
  14. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.455
    13.053
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Of je nou wel of geen voorstander bent van kinderen al jong uit logeren sturen, in mijn optiek is het toch echt zo dat als één van de partners/ ouders iets niet wil het ook niet gebeurd.

    M'n man wil op dit moment geen derde, ikzelf zou het prima vinden als ik nu zwanger zou raken.
    Ik kan tegen hem toch ook niet zeggen 'nou we gaan het toch gewoon doen of jij het nou fijn vind of niet en het gaat niet altijd om wat jij wil'.
    Oké, dit is natuurlijk wel de overtreffende trap aangezien er nogal wat consequenties aan vast zitten als ik dan zwanger zou raken, maar je begrijpt vast m'n punt.

    Het is wel JULLIE baby dus JULLIE moeten samen achter de beslissing staan en niet alleen híj (of jij).

    PS: overigens ben ik wel pro jong uit logeren sturen, dus daardoor is mijn antwoord niet beïnvloed in ieder geval.
     
    Spectre vindt dit leuk.
  15. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.509
    26.041
    113
    Vrouw
    #55 GroeneBomen, 5 aug 2021
    Laatst bewerkt: 5 aug 2021
    Zeg tegen je man dat om een kind op te voeden, hij vaak genoeg nee moet zeggen. Dan zal er ook heus wel genoeg gehuil, gedram en chantage bij komen kijken vanuit t kind. Kan hij alvast oefenen op zijn moeder ;)

    Ik zeg tegen mijn kind de simpelste zin: nee is ook een antwoord. Dat je het geen leuk antwoord vindt is niet mijn probleem.
     
    hummeltje5, HappyRabbits en Vero0504 vinden dit leuk.
  16. Dubbeltje82

    Dubbeltje82 VIP lid

    7 jan 2011
    11.704
    3.815
    113
    Vrouw
    Ik snap best hoe jij je voelt... Maar als iemand die een totaal andere kant van de medaille heeft, zou ik toch proberen op een rustig moment de dialoog aan te gaan met je schhonmoeder. Het komt vast goed, maar ga niet direct als een tijger te keer. Ik weet nog hoe ik was bij de eerste.... Misschien een beetje over-protective. Niet gemeen naar jou bedoeld hoor.

    Hier dus de andere kant van de medaille... Ik zou er veel voor over hebben als mijn (schoonouders) in staat zouden zijn om alleen overdag eens op te passen. Wij zijn aangewezen op betaalde opvang. Nachtjes/avonden weg hebben we pas kunnen doen toen de (nu) middelste 4 jaar was ivm ASS. En nu met de baby zal het wel weer een aantal jaren duren (tot ze zelfstandig de trap op kan en zich duidelijk kan uitspreken) voor er een logeerpartij bij mijn (schoon)ouders kan plaatsvinden.

    Niet dat ik het met jouw sma eens ben, maar door te praten zal er toch wel een gulden middenweg moeten kunnen komen.
     
  17. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.448
    2.261
    113
    Wat ontzettend vervelend voor je! Heb echt met je te doen hoor. Bah. Zou hier ook heel gestresst van worden.

    Uiteindelijk moet je echt doen wat jij wil. Wat JIJ wil.
    Tuurlijk kun je je schoon ouders af en toe een pleziertje doen, zoals baby even vast laten houden als hij eigenlijk al wat moe is ,of bij grotere kinderen een snoepje extra terwijl ze al flink verwend zijn. Maar deze situatie is gewoon echt niet ok. Hoop dat de ha je ook flink steunt.
    Logeren moet je gewoon niet doen als jij niet wil, simpel.
    En oppassen zou ik alleen doen bij je moeder , omdat het daar goed voelt. Je moet je niet verplicht voelen om ook je schoonmoeder een dag te geven, het is geen hond maar jouw kind.

    Super vervelend maar ik denk dat je hier alleen uit komt door eens flink uit je slof te schieten en zowel je man als sm flink de waarheid te vertellen, je wordt nu in een hoek gedrukt van doe niet zo moeilijk, flauw etc

    Veel sterkte, komt goed maar wel heel vervelend!
     
    hummeltje5 vindt dit leuk.
  18. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.796
    8.663
    113
    Onze zoon ging pas logeren zonder ons toen hij dat zelf aan ging geven. Dat was pas ergens met 4 of 5 jaar en dat ging me nog te snel:roflmao:

    Pech wat ouders/ schoonouders vinden. Je eigen gevoel is heel belangrijk. 6 weken is nog erg jong en ben je er zelf net aan het wennen.

    Niet tegen je zin in doen. :)
     
    HappyRabbits vindt dit leuk.
  19. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.448
    2.261
    113
    Juultje23 vindt dit leuk.
  20. HappyRabbits

    HappyRabbits Fanatiek lid

    20 jan 2014
    4.888
    4.387
    113
    Serieus? Hier zou ik echt heel snel klaar mee zijn zeg. Zowel van de kant van sm als van man.
    Wat ik ook nooit begrepen heb (ik hoor het vaker): dat als de ene oma mag oppassen de andere oma dat recht ook heeft. Wat een onzin is dat toch! Je sm woont 65 km verderop, in dat opzicht snap ik het ‘logeren verhaal’ nog wel. Maar dat is leuk als het kind wat ouder is, niet nu al als je daar niet achter kan staan (begrijpelijk!).

    Meid, makkelijk gezegd: probeer wat zekerder te zijn en wat meer op je strepen te staan en je niet emotioneel te laten chanteren door je sm. Je baby gaat nog niet logeren, punt uit einde discussie!
     
    Neuzeke vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina