Inderdaad wat bovenstaande mensen zeggen: jouw bevalling, jouw geboorteplan. Maar ik moet wel zeggen dat ik me afvraag of het heel realistisch is om tijdens de bevalling te gaan overleggen of iemand wordt binnengelaten of niet. Op het moment dat je ligt te bevallen heb je vaak echt geen zin / energie om even je focus van de bevalling af te halen om te bepalen of iemand binnen mag komen of niet. Ik zou gewoon niemand tijdens de bevalling binnenlaten, behalve als het (medisch) noodzakelijk is. Hoe meer mensen, hoe meer onrust. En juist tijdens een bevalling heb je rust nodig; hoe rustiger, hoe sneller de ontsluiting vordert.
Jawel, naar de termijnecho en de 20-weken echo. Aan t begin had ik de afspraken vaak als hij aan t werk was en daarna tja.. ging ik alsnog alleen. Zo is t een beetje vanzelf gelopen eigenlijk
Grappig, dat zei mn vriend ook! de reden dat ik t op t plan heb geschreven is omdat ik een nogal enthousiaste (hele lieve hoor) schoonfamilie heb en ik bang ben dat als de bevalling bv wat langer duurt het een soort Open Huis word waarbij ik niets meer in te brengen heb. Denk namelijk dat Vl niet zo gauw zn eigen familie weigert Met overleg wou ik eigenlijk aangeven van dat ik er zicht op wil houden wie er bij is op dat moment en geen situatie van "kom allemaal gezellig binnen"
Jouw bevalling, jouw geboorteplan! Maar mijn man is ook alleen met de echo's mee geweest en de laatste drukke week in het ziekenhuis. Zijn werk is ruim 30min van ons af en de VK is 10 min lopend van mij vandaan.. Vond het onzin dat man voor een VK bezoek van 5-10 min? 2 uur vrij te moeten vragen.
Toen ik t kopje las dacht ik dat je heel aparte wensen zou hebben voor je geboorteplan, maar ik lees eigenlijk geen gekke dingen hoor. Als je verloskundige ook op de hoogte is van je wensen (die heel gewoon zijn) zal ze je zeker helpen om t uit te voeren. Als jij niemand verder bij je bed wil, kan ook de verloskundige daar nog een rol in spelen.
Is vriendlief verder wel lief voor je? Hij komt nu wel erg over als een oelewapper. Hoop dat jij je punt nog even goed kunt maken. Jij bevalt. Jij bepaalt. Argh. Kan hier niet zo goed tegen.
Wat een betweter, sorry maar de vk vraagt niet voor niks om een plan op te stellen dit is zodat ze weet wat jullie (jou) wensen zijn tijdens de bevalling zodat het zo prettig mogenlijk verloopt. Ik vind absolut niet dat jij gekke eisen stel, lijkt me logisch dat als je daar in je blote kont ligt met je benen open dat er ff wordt overlegd over of iemand binnen mag. en de baby aanpakken gebeurde vroeger door de vk tegenwoordig werken steeds meer vk's op de manier dat papa of mama de baby pakken, en als je die wens hebt laat je daar niet vanaf brengen ik heb 2 van de 3 zelf aangepakt, zn prachtig bijzonder moment . Ik hoop dat jullie er samen uitkomen
hoi, maar even in verdedeging van je vriend... Een man die de eerste keer vader word weet toch vaak niet wat hij moet verwachten? mijn vriend had ogen als schoteltjes de hele tijd. zeker lief en ondersteunend geweest. maar hij had op voorhand nooit gedacht wat het was om een bevalling mee te maken. de weeen opvangen niet, het persen niet en het eerst je kind ontmoeten niet. de intensiteit van het hele gebeuren is best overweldigend. en mss wel moeilijk in te schatten. mss dat hij daarom vragen en bedenkingen heeft met je normale verzoeken in het bevallingsplan.
Vreemd hier in belgie hebben wij geen geboorteplan. Gewoon een leuke verloskamer in het ziekenhuis met een bubbelbad, tv en pc en WiFi. De vroedvrouwen doen hun werk en Je man en jij kunnen gewoon samen bevallen. Wil je in of uit het bubbelbad. Je doet lekker wat je zelf wil geen plan geen organisatie. De vroedvrouwen doen bun werk als je kleintje bijna komt dan komt de gyne. In Nederland bevallen veel vrouwen thuis. In Belgie is dat nog niet eens een vraag is gewoon vanzelfsprekend dat je lekker in het ziekenhuis bevalt waar alles aangepast is aan een bevalling. Er mag ook niemand in de verloskamer buiten je man. Gek hoe zoiets zo kan verschillen. Als je aan vrouwen hier vraagt als ze thuis zouden willen bevallen zouden ze je voor gek verklaren en bij jullie is het gewoon normaal. Als ik het goed begrijp bevallen jullie ook vaak zonder pijnbestrijding?? Hier is het bijna vanzelfsprekend dat je epidurale neemt zodat je geen pijn hebt van de weeën of de knip. Of vergis ik me wat de pijnbestrijding betreft. In elk geval ik denk welk plan je ook maakt een bevalling zal toch lopen hoe ze loopt. En ik moest idd ook geen schoonouders of weet ik veel wie bij me in de buurt willen. Moest ik het thuis doen dan zou ik de rolluiken omlaag laten en de deur sluiten! Geen pottekijkers bevallen lijkt me geen feest eerder wat waar je door moet! Veel succes en doe lekker waar jij je goed bij voelt en maak je man duidelijk dat jij bevalt en niet hij dus jij beslist hoe of wat!!!
In Belgie en andere west-en noordeuropese landen is het inderdaad standaard in het ziekenhuis bevallen. Het risico van thuis bevallen is namelijk gewoon groter. Het sterftecijfer van pasgeborenen ligt hier in Nederland niet voor niets hoger dan in omliggende en vergelijkbare "rijke" landen. Dus ik vind het niet gek dat het beleid in Belgie zo is, het heeft echt wel een gegronde reden. Hier ook geen geboorteplan. TS, je moet echt doen waar jij behoefte aan hebt, jij moet rust hebben aan je hoofd en je kunnen focussen op de bevalling. Ik hoop dat je vriend daarom gewoon jouw wensen zal gaan accepteren.
Het eerste deel is niet aan mij gericht maar volgens mij is juist nog nooit uit onderzoek gebleken dat onze hoge sterfte te maken heeft met thuisbevallingen. Volgens mij is juist onderzocht dat t even veilig is als een ziekenhuisbevalling!
Was inderdaad aan de Vlaamse dame gericht. Nog even off topic dan: Uit onderzoek blijkt dat het niet draait om de locatie op zich maar om het medisch personeel, er komt nou eenmaal geen gynaecoloog (met bijbehorende faciliteiten)bij je thuis helaas. Een verloskundige is geen arts en moet wel de tegenwoordigheid van geest hebben om risico's goed in te schatten en iemand voordat de situatie uit de hand loopt op een goede manier over te dragen aan de gynaecoloog en ook dat laatste is waar het hier in NL dus aan schort. Maar zoals gezegd, zorg dat je met rust aan je hoofd kunt bevallen en dat je je niet druk hoeft te maken om wat er verder in huis gebeurt. Het is een hele bijzondere en intieme ervaring en dat wil je waarschijlijk liefst alleen met je man delen denk ik. Misschien vindt je vriend het spannend en denkt hij juist steun te hebben aan extra familie die er ook voor hem is bij de bevalling maar ja praat er goed over met elkaar zodat jullie tot een afspraak kunnen komen zodat jij niet me stress hoeft gaan bevallen.
Ik heb wel een geboorteplan. Ik heb sommige dingen wel met mijn man besproken maar het was duidelijk dat het uiteindelijk mijn beslissing was. Ik dacht dat ik veel wensen had maar de vk zei dat het allemaal wel logische dingen waren. Hier wordt niemand gebeld als de bevalling begonnen is. Dan komt er ook niemand binnen. Ik moet er niet aan denken, zeg! TS, bespreek het met je vriend. Vertel hem dat je echt wel wat te zeggen hebt over je eigen bevalling, dat je sommige gewoon zelf mag beslissen. Ik weet niet hoe hij erover denkt maar wij vinden een bevalling zo ongeveer het meest privé-moment dat er bestaat. Als jij daar geen (schoon)familie bij wilt, heeft hij daar niet anders over te beslissen. Bel ze gewoon pas als de baby er is!
Sorry maar k vind enorm flauw dat hij zo reageert. Hopelijk gaan jullie meningen nog meer dezelfde kant op, want met de komst van een kindje wordt het in een relatie meestal niet makkelijker. Over het geboorteplan. Je hebt er prima dingen ingezet. Hopelijk ziet hij dit nog in. Ik heb persoonlijk niet zoveel met een 'plan' maar had ook zulke dingen vermeld. Op het aanpakken na. Mijn man vond gelukkig alles best.
Hmm ik begrijp wel dat je als vrouw de bevalling moet doen en dus jou keuze van doorslaggevende aard zou moeten zijn maar vind het wat kort door de bocht om de partner buiten spel te zetten en alleen jou plannen mede te delen. Beetje overleg en wat discussie kan toch geen kwaad. Immers ook voor de man is het een bijzondere belevenis en ga er vanuit dat hij het beste met vrouw en kind voor heeft (anders kan je beter uit elkaar gaan) Vind mijn man zijn visie er op net zo belangrijk. Tuurlijk als hij ideeën heeft waar ik me niet prettig bij zou voelen en die mogelijk de voortgang van de bevalling dan in gevaar brengen is het niet slim die ideeën aan te houden. Maar om hem geheel niet bij het plan te betrekken of alleen maar mede te delen vind ik wel erg ver gaan
Ik had helemaal geen bevallingsplan dus daar hadden we ook geen onenigheid over. Wij hebben niemand verteld dat ik weeen had en ben snachts bevallen dus geen "ongewenst" bezoek gehad. Wat dat betreft liggen wij wel op 1 lijn dat er verder niemand bij de bevalling hoefde te zijn. Ik ben thuis bevallen en de verloskundige gaf zelf aan dat ik mijn zoontje zelf mocht aanpakken...in mijn enthousiasme "trok" ik hem eruit! Gelukkig geen schade oid van onder haha.
Wij hebben ons bevallingsplan samen gemaakt. Maar mijn vriend vind het het belangrijkste dat het gaat hoe ik wil. Het is voor ons de eerste dus we weten nog niet goed wat we kunnen verwachten maar net als bijv. Het hechten als je ingeknipt/gescheurd bent dat je dan verdoofd word dat zijn toch dingen wat ik graag wil. Ik vind het belangrijk om het samen in te vullen maar als jij niet wilt dat er anderen bij de bevalling zijn je dat ook echt wel mag aangeven. Jij moet het tenslotte gaan doen. Succes nog met het maken ervan
Ook bij een ziekenhuisbevalling wordt tegenwoordig een geboorteplan gemaakt hoor! En dat in het ziekenhuis bevallen veiliger zou zijn, echt niet. Als dat echt zo zou zijn dat zou het niet mogen. We leven tenslotte in Nederland regeltjesland. Ik wilde thuis bevallen, helaas had baby in het vruchtwater gepoept dus dat feestje ging niet door. Mijn eigen vk ging mee om de bevalling te doen. Wat ben ik haar daar nog steeds dankbaar voor. In het ziekenhuis was het die dag erg druk met bevallingen. Ik schoot op zich lekker op. Wilden ze me daar aan de weeënopwekkers hebben zodat ik nog sneller zou gaan. Want dan was ik alvast maar bevallen. Goddank heeft mijn vk daar een stokje voor gestoken. Op bed persen was mijn ding niet. Kon niet zoveel kracht naar beneden zetten en kon mijn houding niet vinden. Toen heeft mijn eigen vk voor de baarkruk gezorgd, een uitkomst! De gynaecoloog (die dan zogenaamd veel beter opgeleid zou zijn) die erbij was had nog nooit een bevalling gezien of gedaan op een baarkruk. Was ik onder leiding van een gyn bevallen dan had ik waarschijnlijk op bed moeten blijven, was ik ingeknipt, vacuümpomp en weet ik veel wat. Doe mij maar thuis met een vk... @ts Bespreek dit uitgebreid met je vk en neem daarna je vriend mee. Je vk denk ik beter uitleggen van hoe of wat. Je hebt helemaal gelijk dat je rust wil. De meeste vrouwen bevallen het beste wanneer er niet teveel gedoe om hen heen is. Je moet je echt kunnen concentreren om de weeën goed op te kunnen vangen. En daarbij denk ik dat het heel handig is om af te spreken dat jullie dus niemand gaan informeren dat de bevalling begonnen is.
Oh wat lastig dat je je punten zo moet verdedigen. Ik had een geboorte plan van 4 kantjes en dan 1 voor thuis bevalling en 1 voor ziekenhuis. Ik heb een opzetje gemaakt en eigenlijk heeft mijn man op niet 1 punt commentaar gehad. Hij was heel duidelijk: 'jij moet bevallen en jij moet je goed voelen dat is het belangrijkste, ik ga er vanuit dat je ook het beste wilt voor ons kind' Alleen de punten waarbij het om ons kind ging heeft hij even met mij besproken, de rest vond hij prima zolang ik me goed voel. Nu zijn we het vaak wel met elkaar eens wat in zo'n situatie dan al scheelt. Collega's van mijn man (zij hebben al kinderen) hebben tegen hem gezegd dat je de vrouw moet laten beslissen omdat het haar bevalling is. Dat advies heeft hij goed aangenomen. Ik had een duidelijk bevalplan en het is gegaan zoals ik dat wilde. Helemaal top dus. Maar het is wel waar. JIJ gaat bevallen, JIJ moet dat doen niet jou partner. Het is super belangrijk dat jij je goed voelt dat jij je 100% kan concentreren op de bevalling en niet nog met allerlei stomme dingen bezig zijn. Je spreekt dingen af, maar daar kun je altijd van afwijken. Misschien ben je tijdens de bevalling prima in staat discussie te voeren over iets. Ik wilde dat niet en was blij dat alles voor iedereen duidelijk was. Ik kon me volledig overgeven aan de situatie echt heel fijn! Ben overigens thuis bevallen met m'n vk