nog een aanvulling... als je vriend echt zo is (en als het niet tot hem gaat doordringen) dan zou ik dit punt nog even heel goed bespreken met de vk en geef hierbij aan dat ze dit ook moet door briefen aan de kraamzorg (want die komt wss als jij al volop in de weeën zit). Zeg dat je beslist niemand in huis wil hebben en dat ze van jou zich het recht toe mogen eigenen iemand te weigeren of eruit te zetten. Ik heb dit met mijn man ruim van te voren besproken. Eerst dacht hij dat we iedereen zouden inlichten zodra de bevalling was begonnen en zodra de baby er was en dat iedereen dan ook direct zou mogen komen. Heb hem toen uitgelegd dat ik toch echt rust wilde en eerst samen, als gezin, even samen wilde zijn. Ik zei dat IK zou aangeven wanneer ik visite wilde ontvangen. Pas nadat ik weer een beetje fris en schoon in bed lag dus. Bovendien zag ik mijn moeder in staat om hier heen te komen. Heb tegen mijn man gezegd: zie jij het zitten om zenuwachtige telefoontjes en appjes te krijgen? Ehm nee, dat vond hij toch niet zo'n fijn idee. Uiteindelijk begreep hij mij wel. Het is nu eenmaal niet fijn om je (schoon)familie te ontvangen terwijl je nog vies van het zweet en bloed met je blote kont onder een lakentje ligt. Man belde zijn ouders op na de bevalling en die reden net stomtoevallig langs het ziekenhuis. Ze riepen meteen dat ze er aan kwamen. Hij heeft meteen duidelijk gemaakt dat het niet de bedoeling was, dat ik nog op de verloskamer lag en dat we zouden bellen zodra we bezoek konden ontvangen.
Ik beval (ook) in het ziekenhuis en heb het geboorteplan niet eens laten zien aan mijn partner... Dingen zoals de manier van houding tijdens de geboorte (moest ik opgeven), dat weten we beiden: zoals het er nu voorstaat wil zitten/hangen (in ieder geval niet liggen). Hij weet dat ik wil dat hij erbij aanwezig is als papa (in-spe), en dat is ook zijn wens. En verder geen opa's en oma's. Nu hebben die daar (door omstandigheden) ook geen tijd voor, dus dat komt wel goed. Ik moet, als alles loopt zoals het "zo ongeveer" gepland staat (niet wetende of ik uiteindelijk via een natuurlijk bevalling ga bevallen of dat het alsnog een keizersnede gaat worden - dat hangt van de anesthesist en zijn mening over de röntgenfoto van mijn rug af), nog 48 uur in het ziekenhuis blijven, op de Cardio afdeling, dus de eerste visite komt pas thuis. Ik wil geen drukte in de kamer (gynaecoloog, verloskundige, stagiaire: prima, maar geen tig man op de kamer) En verder... we zien t wel.
haha ik snap je zorgen om de familie TS Maar dit, en alle andere punten die je in je beval plan had staan (hele redelijke punten overigens, helemaal niet onrealistisch of veeleisend!) zou ik gewoon aan de verloskundige voorleggen en met haar overleggen. Zij zijn heel resoluut met mensen wegsturen mocht er toch iemand aankomen zetten hoor Ik ben vorige week thuis bevallen en heb toevallig zelf mijn kindje aangepakt. Vond het erg bijzonder, bij de eerste wilde ik dit ook maar ik ben uiteindelijk ingeleid in het ziekenhuis en in alle haast is het toen niet gebeurd. Als de situatie er naar is dan is het iets wat de moeder hoort te doen als ze dat wil hoor Mijn verloskundige dacht daar in elk geval zo over en die van jou vast ook! En ze zijn streng met wanneer je thuis mag bevallen hoor.. Heb er vertrouwen in dat als het mag dat het ook kan, en dat als ze terwijl je bezig bent ook maar enig vermoeden hebben dat t toch geen goed idee is dat ze dit echt goed optijd aangeven. Ik denk als je de punten met je verloskundige overlegt en zij blijkt het overal mee eens te zijn, dat je vriend er ook wel ok mee is. Ik denk dat hij eerder bang is om veeleisend over te komen dan dat hij echt tegen jou is ofzo.. Het klopt wel dat je het nog nooit gedaan hebt en dat je dus totaal geen idee hebt hoe het is, en er is een redelijke kans dat t anders loopt of dat je tijdens de bevalling haar opeens helemaal niet meer zelf wilt aanpakken enz. enz. Maar je mag gerust nu dingen willen! En het is goed om dat aan te geven zodat er rekening mee gehouden kan worden. Hoe het uiteindelijk loopt zie je vanzelf wel Hele goede bevalling gewenst meis!!