Vanmiddag werd ik aangesproken door de juffrouw van Björn, het volgende was gebeurd: Vanmorgen mochten ze zelf een hoek uitkiezen en Björn wilde in de blokkenhoek spelen, samen met een meisje mochten ze daarheen. Maar dat meisje is Turks, en spreek haast geen NL en begon op een gegeven moment Turks tegen hem te praten. Björn stond op, en liep naar de juf en zei: Ik wil niet met dat Turkse meisje spelen! Nu werd hij gestrafd omdat hij discrimineerde SORRY hoor, maar ik vond het zoooo onterecht dat ik een hele discussie met zijn juf ben aangegaan. Ten eerste, een kind van vijf discrimineer niet, hij kan niet met dat meisje praten omdat zij door haar ouders niet is voorbereid voor het NL onderwijs. Als er een kindje Engels tegen hem had gepraat, had hij gezegd: ik wil niet met dat Engelse kindje spelen. Ten tweede,vind ik dat de juf de buitenlandse kinderen die NL niet onder de knie hebben te corrigeren als ze hun taal in de klas gaan praten. Zowel ik als zijn vader zijn ook niet NL, en dan vind ik het helemaal erg dat ze het zo bracht dat wij hem thuis zulke dingen leren Alsof wij ons Nederlands kind, op een Nederlandse school moeten verdedigen als een kind een vreemde taal gaat praten, en Björn naar de juf gaat.. Wat vinden jullie ervan? Misschien zie ik het wel helemaal verkeerd omdat ik mij natuurlijk aangevallen voel omdat ik mijn ogen Björn helemaal niets verkeerds of kwetsend heeft gezegd.
Rare aanpak van deze 'juf'. Ze had er wel een verhaaltje omheen kunnen breien over talen en kindjes uit andere landen, maar straffen? Echt heel raar.
Gestraft? Nee, daar zou ik het ook zeker niet mee eens zijn. Die juf moet snappen dat discriminatie nog helemaal niet voorkomt op die leeftijd. Je hebt helemaal gelijk als je zegt dat hij hetzelfde had gezegd bij een engels meisje ofzo.
He dames bedankt voor jullie reacties! Ik vond zelf ook dat ik niet verkeerd bezig was om de juf hierover aan te spreken, in mijn ogen ook een beetje overtrokken reactie van haar kant
Patries hoe ik het voel en als ik ook naar Sven kijk hoe hij het zou bedoelen is het meer dat hij niet met haar wilde spelen omdat hij niet goed met haar kon communiceren en niet omdat ze Turkse is. Als het kindje doof geweest zou zijn had hij waarschijnlijk gezegd dat hij niet met het dove kindje wilde spelen omdat de communicatie niet goed verloopt. Beetje rare reactie van de juf hoor. Ik hoop dat je je standpunt duidelijk heb kunnen maken aan haar.
Precies! Dat heb ik ook proberen uit te leggen aan zijn juf. Er is helemaal geen sprake van discriminatie, maar gewoonweg omdat de communicatie niet goed loop, en dat is niet een fout van Björn.
belachelijke reactie van die juf! hoe kan je een kindje van 5 nu daarvoor straffen. goed dat je haar erop aangesproken hebt! joyce
Nou, ik deel je mening hoor ! Jouw Bjorn heeft helemaal niets verkeerds gedaan . Ik zou echt link geworden zijn als mijn dochter voor zo iets gestrafd zou worden hoor .... Een kind van 5 weet nog niet eens wat discrimineren ìs , laat staan dat hij het doet Groetjes Joyce
Daarom dat ik het verhaal met jullie wilde delen, want een moeder voelt zich natuurlijk al snel aangevallen als haar kind word gestraft. Maar ik ben ook zo eerlijk om toe te geven als hij echt fout zou zitten. Toen ik dit verhaal hoorde schoot het mij echt in het verkeerde keelgat, en ben ik ook met zijn juffrouw in discussie gegaan hierover. Björn zat thuis maar: de juf is boos op mij mama..want hij snapte zelf ook niet wat hij verkeerd had gedaan, de arme ziel! Door dit hele gebeuren wil hij nu ECHT niet meer met haar spelen, maar waarschijnlijk omdat hij nu straf heeft gehad, en hij betrek dat meisje natuurlijk in zijn straf mee. Hij is vijf dus kan het hem ook niet kwalijk nemen, want hij denk nu: jij uit mijn buurt blijven anders krijg ik weer voor niets op mijn kop van de juf. Nu kunnen wij hem thuis dus gaan uitleggen dat het helemaal niet zijn schuld is, wat heeft een juf toch veel invloed op een kindje he...
Volgende keer moet je hem gaan troosten en uitleggen dat het NIET zijn fout is waar de juf bij is ! He bah , ik kan hier toch wel boos om worden hoor . Hoe kan zo een juf nou een kindje straffen voor iets waarvan het kind niet eens weet wat het is . Ik had die juf toch wel even duidelijk gemaakt dat ik dit soort dingen niet tollereer . Bij ons was er een juf die een kindje haar mond met zeep liet spoelen . Een ander kindje riep een scheldwoord en dat kindje dat haar mond moest spoelen vertelde dat tegen de juf Had ze mazzel dat het mijn kind niet was , want dat kindje is daar echt flink ziek van geweest (buikpijn , overgeven) Heb toen wel even aangegeven dat ze dat uit haar hoofd moet laten bij mijn kind . Heb je Bjorn goed duidelijk kunnen maken dat het absoluut niet zijn schuld was ? Groetjes Joyce
met zeep...? jeetje! Ja we hebben met hem gepraat,maar hij houd zijn been stijf..hij wil dus niet meer met haar spelen. Hij krijg straf door haar: zeg hij dan. Tsja de juf heeft het nu erger gemaakt, dan dat het was Ze hebben aankomende week vakantie, misschien dat het dan afzakt..en zo niet, dan zal de juf wel weer naar mij toekomen. Dan haal ik ook de directeur erbij voor een gesprek, want zij heeft het nu van kwaad naar erger gemaakt met haar straf.
Raar hoor... ik ben juf van een groep 2, heb in de klas 80% allochtone kindjes. Maar zoiets heb ik nog nooit gedaan/gehoord! Als een kind bij ons zijn eigen taal spreekt, corrigeren wij hem/haar daarop. Wij leren de kinderen dat ze in het Nederlands moeten communiceren met elkaar. Raar dat jouw kind straf krijgt om zo'n voor een kind normale reactie.