Onenigheid met man over foto

Discussie in 'De lounge' gestart door Muisje2016, 19 dec 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Muisje2016

    Muisje2016 Fanatiek lid

    18 jan 2016
    3.015
    5.108
    113
    Ik ben even benieuwd naar jullie meningen en wellicht inzichten hoe dit op te lossen. En wie weet herkenning :oops:

    Sinds we 1,5 jaar geleden verhuisd zijn hangt er nog steeds niks aan de muren qua schilderijen/foto's, zowel boven als beneden. Dat komt omdat mijn man en ik erg verschillende smaken hebben en het lastig is om iets te vinden wat we allebei mooi vinden. Ik houd van figuratief, foto's of schilderijen waarop iets te zien is, mag best geabstraheerd maar wel dat je er iets in ziet. Mijn man houd van abstract, en dan ook echt alleen een streep of veeg ofzo. Foto's wil hij per definitie niet aan de muur, en zeker geen persoonlijke foto's waar wij of de kinderen op staan. Hij zegt dat hij dat niet mooi vind, maar het hangt ook sterk samen met dat het te persoonlijk ik, wat zou een ander daarvan kunnen vinden, dat idee. Ik vind dat heel jammer, houd juist erg van een persoonlijke noot in huis.

    Nu hadden we afgesproken dat we op de begane grond echt proberen samen iets te zoeken (zal iets abstracts worden waar ik me redelijk in kan vinden of in ieder geval waarvan ik de kleuren mooi vind) daar zijn we al een poos mee bezig. En op de bovenverdieping mocht ik dan toch wat foto's ophangen.

    Nu had ik op de gang boven een schilderijenplankje opgehangen om daarop een aantal foto's geprint op kunststof neer te zetten. Een foto van onze kinderen (een samen en twee apart), een foto van onze bruiloft, een van mij in de zwangerschap met dochter samen.

    Ook heb ik een hele mooie van de bevalling van onze zoon laten afdrukken. De foto is gemaakt door een professionele bevalingsfotografe en hij is heel mooi en smaakvol. Je ziet de kruin van mijn hoofd, het natte hoofdje van onze zoon die ik tegen me aan druk, mijn handen die hem vasthouden en de armen van mijn man om ons beiden heen. Ik zit in een bevalbad en ben naakt, maar dat zie je niet, je ziet echt alleen hoofden en armen. Ook geen bloed, in zo'n bad spoelen ze al een beetje schoon terwijl je ze boven water haalt ;)

    Ik had van tevoren aan mijn man laten zien welke foto's ik wilde afdrukken, hij keek er amper naar, vond alles best. En nu zijn de afdrukken binnen en wil hij de bevallingsfoto niet aan de muur hebben.

    Ik heb uitgelegd dat ik bewust foto's gekozen heb van mooie momenten samen en dat ik zulke goede herinneringen heb aan dat moment. Ik ben trots op die bevalling, het ging precies zoals ik hoopte, mijn man was een geweldige steun, ik voelde me zo verbonden toen en dat gevoel haalt die foto weer naar boven als ik ernaar kijk. Ik zou m ook niet beneden in de huiskamer hangen (of misschien wel, maar ik snap dat hij dat niet wil) maar boven op de gang waar alleen wij komen kan dit toch wel?

    Hij komt in zijn argumenten ook niet verder dan dat het "raar" is en niet hoort om een foto van een bevalling op te hangen. Stel je voor dat iemand ooit bij ons boven komt en het ziet... tja, als je nou in mn doos zou kijken ofzo zou ik het snappen maar nu echt niet...

    Hij roept nu "veto" en dat het ook zijn huis is. Ik wordt er verdrietig van omdat ik het gevoel krijg dat hij zich schaamt voor iets wat in mijn ogen prachtig is en waar ik trots op ben. We komen er niet uit... :(
     
  2. Neskio

    Neskio Fanatiek lid

    5 mrt 2017
    2.992
    2.473
    113
    Vrouw
    NB
    Poeh lastig en herkenbaar, mijn vriend wil ook geen foto's in huis en we hebben ook een hele andere smaak. Dus na 5 jaar inderdaad nog niks van kunst oid. Als het voor jou zoveel emotionele waarde heeft kan ik me voorstellen dat je die foto graag op wil hangen. En ik vind het helemaal niet raar (zolang je inderdaad geen details of bloed oid ziet). Kan je niet af spreken dat je het bijvoorbeeld een maand neer zet en dat jullie daarna een evaluatie doen. Hopelijk is hij er dan aan gewend en gaat hij de strijd wat minder aan :)
     
    GossipGirlxoxo en Muisje2016 vinden dit leuk.
  3. Prettykitty

    Prettykitty Fanatiek lid

    22 dec 2016
    4.641
    3.012
    113
    Vrouw
    Ik ben daarin echt een trut, en ik had het gewoon opgehangen.

    Of dat nou zo volwassen van mij zou zijn... Maar toch!

    Lastig dilemma zeg, vind zijn redenaties trouwens ook nergens op slaan! Maarja, overtuig maar eens iemand die er zo over denkt. :roflmao:
     
    Maan14, dreumesje, Gewooniemand en 13 anderen vinden dit leuk.
  4. Kraanvogel

    Kraanvogel Bekend lid

    29 apr 2017
    704
    1.023
    93
    Niet zo leuk, snap ik helemaal.
    En een kaal huis is ook al helemaal niet leuk. Maar goed, ik heb muren vol hangen en mijn motto is less is a bore.

    Wbt foto’s zou je ook een collectie weg kunnen zetten in kleine afdruk op een tafeltje/schouw/ planken in de kast en dat je de muren bewaart voor kunst, ingelijste posters, spiegels en wanddecoratie stukken.

    En als laatste hang gewoon iets op, bevalt het niet wissel je het voor iets anders.
     
    Chelsey88 en Muisje2016 vinden dit leuk.
  5. Amaranthas

    Amaranthas Fanatiek lid

    29 nov 2013
    3.456
    3.806
    113
    Ik ben toch zo blij dat mijn man alles wel best vind en het aan mij overlaat. Zolang het geen 1000 kleuren heeft, teveel bling bling of ornamenten vind hij het al snel best.
     
    Maan14, dreumesje, Kangerootje en 10 anderen vinden dit leuk.
  6. Noxe

    Noxe Fanatiek lid

    30 jun 2018
    1.682
    1.709
    113
    Vrouw
    Utrecht
    Oei lastig dat jullie smaken zo uiteen lopen.
    Ik vind dat je je man heel erg tegemoet komt in zijn wensen voor de begane grond, maar hij lijkt jou helemaal niet tegemoet te willen komen voor de bovenverdieping. Ja het is ook zijn huis, maar ook de jouwe. Is hij het wel eens met de andere foto's die je uitgekozen had?

    De smaken van mijn man en mij lopen ook redelijk uiteen. Zo wilt hij heel graag zijn diploma's aan de muur in de woonkamer hangen. Mja, dat gaat echt niet gebeuren :D
     
    Gewooniemand, Vero0504 en Muisje2016 vinden dit leuk.
  7. Summerbelle

    Summerbelle Niet meer actief

    Ik vind persoonlijke foto’s juist het huis een thuis maken. Lastig hoor wanneer je man daar moeite mee heeft.

    Als je het eens tijdelijk probeert, en dan later “evalueert” met je man? Onder t mom van, als we ergens anders tegenaan lopen wat mooier is, kunnen we het altijd vervangen. Misschien geeft je man dit meer rust.
     
    Gewooniemand en Muisje2016 vinden dit leuk.
  8. Paardenbloem

    Paardenbloem Niet meer actief

    :roflmao:
     
    Suuzan vindt dit leuk.
  9. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.536
    26.112
    113
    Vrouw
    Ik snap je man daarin, ben ook niet zo van de foto's. Ik zou die foto ook niet op de overloop willen hihi, daar komen bv wel speelmaatjes van de kinderen als ze op slaapkamers komen spelen.

    Die foto op de slaapkamer dan? Dat is echt jullie privedomein :)
     
    HappyRabbits, Whysteria, Neuzeke en 6 anderen vinden dit leuk.
  10. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Ik kan mij de reactie van je man goed voorstellen. Ik zou zulke foto's ook niet aan de muur willen.
     
    Axia, Roos12, Novi en 10 anderen vinden dit leuk.
  11. Oilell

    Oilell Fanatiek lid

    8 okt 2018
    2.920
    3.968
    113
    Vrouw
    Het is niet alleen zijn huis, het is ook jouw huis. Je hebt het van te voren overlegd, ik geloof dat ik niet veel empathie zou kunnen opbrengen voor zijn standpunt. Een veto mag aan de voorkant.

    Als er mensen boven komen dealen ze er maar mee toch? Het is niet alsof je een dildo op de plank zet, wat toch wat ongemakkelijk zou zijn als je (schoon) ouders even meelopen naar boven.

    Volgens mij is een relatie geven en nemen. Jij geeft al behoorlijk toe in de benedenverdieping met iets wat jij acceptabel vind. Ik vind het al bijzonder dat je settled voor "mooie kleur".

    Onze smaken lopen ook enorm uit een. We hebben allebei iets uitgezocht voor in de woonkamer wat qua kleuren bij elkaar past maar wel beide verschilt qua stijl. Verder mag hij in zijn werkkamer los en doe ik dat op de zolder. Zijn minimalistisch reisfoto's hangen op zijn kantoor, zolder is een verzameling van idiote surrealistische kunst. Slaapkamer hangt nu een foto van ons trouwen, komt nog een zwangerschapsfoto en een foto van onze dochter bij. Als andere mensen het te intiem vinden mogen ze de andere kant op kijken:oops:
     
    Maan14, NiVa0230 en Muisje2016 vinden dit leuk.
  12. YaelStone

    YaelStone Fanatiek lid

    5 aug 2019
    2.287
    4.154
    113
    Same! Hier een paar losse (kleine) foto’s in de woonkamer, mijn man is er ook niet zo van, helemaal grote persoonlijke foto’s vind hij niet mooi, ik ook niet overigens.
     
    Neuzeke en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  13. mausi

    mausi Fanatiek lid

    22 jul 2009
    2.688
    569
    113
    Gelderland
    Zo zou ik ook zijn, gelukkig ziet mijn man pas na 5 jaar ofzo, dat er iets veranderd is in huis. Dus hier gewoon foto's in huis. Persoonlijke herinneringen.
    Als ik zelf trouwens bij een ander op visite ben, valt mijn oog hooguit op een grotere foto of canvas. Ga echt niet alle lijstjes of fotoplankjes af om de details te bekijken.
     
    Gewooniemand, Prettykitty en Muisje2016 vinden dit leuk.
  14. Beausecret

    Beausecret VIP lid

    26 apr 2016
    5.306
    5.922
    113
    Vrouw
    Ja lastig, ik snap je man wel. Misschien is het voor hem te intiem? Een bevalling brengt behoorlijk wat emoties naar boven, intens en daar dan elke dag aan herinnert worden is misschien teveel? Althans, dat is wat ik me kan voorstellen.. zo’n foto is meer voor in een fotoboek, waar je dan tijd voor neemt om te bekijken en waarvoor je in een bepaalde mood moet zijn. Ik dan, haha.

    Los daarvan: ik zou me er niet prettig bij voelen iets op te hangen wat mijn man niet fijn vindt. Dan kan ik het nog zo mooi vinden, het drukt mijn pret wel de kop in en dat is het mij dan niet waard. Ik zou dan zoeken naar iets waar wij wel allebei met een goed gevoel tegenover staan. Zeker met iets aan de muur, dat is echt enorm persoonlijk.
     
    Eefje00, 11131618, Loveloes en 4 anderen vinden dit leuk.
  15. vlinderCN

    vlinderCN Fanatiek lid

    21 mei 2018
    4.841
    1.675
    113
    Vrouw
    Och..ik zou willen dat ik zo'n bijzondere foto had! Waar je zo'n fijn gevoel bij krijgt. Is het idd niet iets voor in jullie slaapkamer? Anders evt kleiner formaat of in een (walk in) kast o.i.d. ..plek waar je het wel dagelijks ziet.
     
    Muisje2016 vindt dit leuk.
  16. Athina

    Athina VIP lid

    31 okt 2007
    23.499
    3.163
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    De foto's zijn er al en kun je weg halen of neer zetten.. Tja - ik een soort afspraak maken om het gewoon eens te proberen. Kijken hoe het eruit ziet als het staat. Lichtval maakt al enorm verschil. En als hij het té prive vind kan hij altijd zeggen; áls je mensen boven verwacht (wie dan?) dat die foto die dag even achter een andere geschoven wordt ofzo.

    ik hou ontzettend van MILK foto's... en ik kan me helemaal voorstellen dat jouw foto ook in die categorie valt (en dan van je zelf, helemaal bijzonder!)

    Maar ik zou ook wel verdrietig zijn van zo'n stellige mening over iets wat voor jezelf als zo mooi en puur voelt...
     
    Muisje2016 vindt dit leuk.
  17. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hmm ja, lastig. Mijn schoonzus heeft een trouwfoto, babyfoto en foto van haar ouders opgehangen in hun hal boven en dat vind ik daar heel mooi, warm en persoonlijk op een mooie manier. Maar als ik dan denk aan het ophangen van foto’s van bv mijn bruiloft, foto’s van mijn baby’s en onze ouders in míjn hal/overloop... nee, zelf zou ik dat helemaal niet willen. Maar ik kan niet uitleggen waarom niet, ik vind het gewoon niet prettig om foto’s op te hangen geloof ik... Mijn man heeft dat ook, dus wij zitten daarin op 1 lijn.

    Ik zou het gesprek nog eens aangaan en kijken of er een compromis mogelijk is; bv dat je een x aantal maanden die foto’s plaatst zoals jij mooi vindt en hij dan kijkt of hij eraan kan wennen...
     
    Marsepein, GossipGirlxoxo en Muisje2016 vinden dit leuk.
  18. Mamafiets

    Mamafiets VIP lid

    22 apr 2019
    14.838
    25.932
    113
    Vrouw
    Dan had ie op dat moment maar moeten kijken.
    Sorry hoor. Maar als hij nou vooraf geen inspraak had gehad dan had ik het kunnen begrijpen. Maar als jij hem probeert te betrekken, alles laat zien. En hij zegt dat alles best is. Dan is dat het ook voor mij.

    Maar goed. Daarmee is het natuurlijk niet opgelost. Want hij wil het dus niet.

    Ook niet op een andere plek?
     
  19. Malbec

    Malbec VIP lid

    5 apr 2020
    5.695
    7.749
    113
    Vrouw
    Lastig. Ik vind foto’s mooi. Maar niet teveel. Echter, een bevallingsfoto zou ik ook niet aan de muur willen. Kun je deze niet op je nachtkastje oid neer zette ?
     
    Muisje2016 vindt dit leuk.
  20. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Hier ben ik het mee eens. Hij heeft de kans gehad om ernaar te kijken en vond het wel best. Nu heb je er geld aan uitgegeven en is die foto er. Jammer voor hem. Misschien dat hij een volgende keer wat meer belangstelling kan opbrengen voor de dingen die je hem vraagt of laat zien.
     
    dreumesje, DeeLighT, 2littlemonkeys en 6 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina