Dat zeker, maar een zelfstandige heeft helaas niet altijd te kiezen en een nee zeggen aan een klant is al vaak een reden om die klant te verliezen. Ik snap zijn kant wel hoor. Maar de hare ook..
Ik snap jouw gevoel ook echt volledig. Niet iedereen is geboren om fulltime moeder te zijn en sociaal contact en af en toe ook gewoon een drukke agenda en andere gesprekken dan peutergesprekken hebben is zo fijn. Je bent niet alleen moeder, je bent ook een vrouw in de maatschappij. Ik hoop dat jullie er uitkomen want zo is het niet fijn.
Ik heb niet alles gelezen, maar het klinkt voor mij als een man die het zijn verantwoordelijk voelt om geld te verdienen voor het gezin en de vrouw zorgt voor de kinderen. Niks mis mee zolang jullie het daar beide mee eens zijn. Maar nu wordt er verwacht dat hij een deel van de zorg taak op zich neemt en dat is misschien nieuw en eng dus blijft hij liever in zijn eigen vertrouwde rol. Niet omdat hij het jou niet gunt om te werken, maar omdat hij het spannend vind dat er andere dingen van hem verwacht worden.
Het zou zomaar een ruzie van mijn partner en ik kunnen zijn Mijn partner is zzp'er. En ik werk avonddiensten en weekenden. Mijn werkavond begint om 18.00. Maar heel sporadisch (echt een aantal keer per jaar) komt het voor, ivm ziekte oid dat mijn werk vraagt of ik een uurtje eerder kan beginnen. Ik wil dat dan graag doen, want, als ik iets heb met de kinderen ofzo staan mijn collega's ook voor mij klaar. Maar mijn partner kan echt moeilijk doen want; "Als ik werk ipv hij, kóst het ons geld ipv dat het geld oplevert" Maar na een gesprek dat ik ook collega's heb, verantwoordelijken etc en dat hij überhaupt geluk heeft dat ik alles rondom de kinderen regel en hij nergens naar om hoeft te kijken, snapt hij het wel. Tot de volgende keer dat zoiets voorkomt in ieder geval...
Maar dit vind ik anders dan wanneer je van 8.00-20.00 weg bent. Ik heb in het verleden ook wel avonddiensten gedraaid en zorgde dan dat het avondeten alleen opgewarmd hoefde en alles voor de kinderen klaar lag etc. Toen ze echt kleiner waren ze s morgens douchen/badderen en dan hoeft mijn man niet eens te werken als hij thuis komt. Dit is al lastiger als je de hele dag al weg bent. Je zou wel kunnen kijken om dubbele porties te koken @ts. Dan kan bij de lange werkdag zo wat opgewarmd worden. Of inderdaad als hij toch bij opa en oma is eens vragen of je man en kind daar mogen mee eten. Deed mijn man ook wel eens als hij laat was. Ik zou zoeken naar een oplossing waar jullie je beiden in kunnen vinden. Ik was denk ik allang gestopt met werken als het zo zou gaan en we die keuze zouden hebben, maar als jij een leukere moeder bent door een paar dagen te werken zou ik dus zeggen, ga in gesprek en maak concrete afspraken waar jullie je allebei prettig bij voelen.
Ze hoeft geen toestemming te vragen, maar het is toch gewoon handig om vooraf met elkaar te bespreken hoe je het gaat combineren samen? Ik vind dat niet vreemd.
In de avond werken doen we beide niet maar wij werken beide 32 uur. Ons salaris ligt ongeveer gelijk. Ik lees nu dat de zzp papa's zoveel geld in het laatje brengen maar ik vind wel dat je zelfstandig moet blijven. Allemaal leuk dat stoere gedoe maar of je er gelukkig van wordt is een 2de. Wij hebben een super goede regeling met een goede vriendin en beide maar 1 kind en na half 6 is het tijd voor het gezin. Persoonlijk zeg ik dat ts lekker moet gaan werken. De administratie kan ook als de kids op bed liggen
Lijkt me tijd voor een goed gesprek. Ik zou mijn baan niet opgeven, maar wel samen bekijken hoe jullie dit samen (!) haalbaar kunnen maken. Inderdaad misschien iemand die voor hem de administratie doet of opvang waar je kind kan eten of …, misschien zijn er nog wel meer opties. Wat je zelf ook al schrijft dus. Ik vind alleen wel dat jullie dat samen (!) moeten bedenken, niet jij alleen. Het is niet alleen jouw probleem. En ik zou het gesprek ook voeren mbt wat je nodig hebt om gelukkig te zijn ed, dat is in veel gevallen niet alleen een goed gevulde bankrekening.
Vooraf en tijdens de situatie bespreken hoe je het gaat combineren is niet meer dan logisch, maar de zin, ze kan en mag werken maar... Krijg ik gewoon wel echt jeuk van
Mijn man is geen eigen ondernemer maar heeft wel een hele drukke baan met veel reizen en veel werkuren. Toen hij deze baan begon hebben wij de keuze gemaakt dat ik me schik tot de kinderen ouder zijn. Ik pas mijn werk dus aan naar onze gezinssituatie. Ik werk als het uitkomt onder schooltijd en anders niet. Soms pak ik eens een avond of weekenddienst als dat past in onze agenda’s. Met ouder wordende kids is het allemaal steeds weer wat makkelijker om weer wat meer uren te werken. Ik begrijp jullie trouwens allebei.. hopelijk vinden jullie samen een goede oplossing waar jullie je allebei in kunnen vinden! Genoeg ideeën gegeven in dit topic. Succes!
Maar het stukje over met kind eten en op bed brengen waarom wil hij dat niet? Het is zijn kind maar zoals ik het lees gaat zijn onderneming voor z’n kind Het gaat niet om elke dag maar 3x per week quality time met je kind
Wij eten op drukke werkdagen ook makkelijk, althans vandaag heeft vriend ff gekookt voordat hij ging werken. Ik kwam pas om 18u thuis met de kids en hoefde het alleen op te warmen. Echt heerlijk. Wat je nog meer kan doen is koken voor 2 dagen, sommige maaltijden zijn goed te doen uit de vriezer, snelle maaltijden. Niet te moeilijk maken dan is het vast wel te doen. Wij kunnen er alles van vinden hier op het forum maar het gaat erom dat jullie een weg vinden om het te laten werken.
Of eten bestellen! Hoeft hij nergens naar om te kijken kwa koken, lekker makkelijk, een keer geen badje voor t kind, dan hoeft hij zo weinig mogelijk te doen. Ik doe echt alles voor de kids, en huishouden, ik werk 16 uur 1 dag in de week en t weekend om en om, mijn man is ook zzp en is elke avond laat thuis maar ik hoef echt niet te verwachten dat hij nog gaat koken. Als ik in het weekend moet werken dan zorgt hij wel voor de kids want dit moet gewoon en vind hij niet erg maar ik hoef niet te verwachten dat de was is gedaan haha Dus niet te moeilijk denken, maar denken in makkelijke oplossingen en ik zou zeker een dag minder werken. Dan zijn het “maar” 2 dagen.
Waar ik vooral moeite mee zou hebben is de opmerking dat jij je baan dan maar moet opzeggen omdat hij dat geld in een paar uurtjes wel kan verdienen. Onafhankelijk van wat het nu oplevert is het altijd verstandig om de risico's te spreiden. Als jij aan het werk blijft zou jij minder goede tijden die hij als zzp'er zou kunnen krijgen ook beter op kunnen vangen. Als er een normaal gesprek zou komen over het feit dat hij het lastig vindt om die avonden te draaien dan heb je al een totaal andere discussie. Hij mag iets gerust lastig vinden en dan kan je samen kijken naar oplossingen. Het is ook vermoeiend om na een dag werken alleen te koken, eten met je kind en het kind in bed leggen. Kan jullie kindje niet bij opa en oma eten? Hoe vaak komt het voor dat je tot 20.00 moet werken?
Waarom pik je dat? Jeetje, hij kan toch wel voor zijn kinderen zorgen en een was draaien? Ik werk niet en doe daarom het merendeel thuis, maar mijn man is net zo goed een ouder, dus zorgt hij net zo voor de kinderen als ik en daar hoort af en toe koken en iets in het huishouden net zo goed bij.
Mijn man doet ook niet vaak uit zichzelf in het huishouden en zijn definitie van ‘voor de kinderen zorgen’ is heel anders dan de mijne. Koken doet hij wel regelmatig en hij doet gelukkig ook genoeg andere dingen. Naar mijn idee is het over het algemeen best in balans (en ja, af en toe hebben we wel discussies, maar ik denk dat bijna iedereen die wel eens heeft).
Nee ik zit in t zelfde team denk ik maar net met een andere insteek. Ik werkte bij mn vorige werk op een locatie waar ik afhankelijk was van OV. Regelmatig bussen die uitvielen en zelfs een halte die in de zomer werd opgeheven. Altijd gezeik met dat OV. Zeker in de donkere maanden, met meer files was ik dus steevast dus pas thuis als mn dochter op bed lag, elke werkdag weer. Dus ik ben van baan gewisseld met als belangrijkste vereiste dat ik op tijd thuis kon zijn om samen te eten en de kinderen op bed te leggen (destijds alleen G. natuurlijk nog). Ik vind t maar niks dat een kind naar bed moet, steevast, wanneer nog niet iedereen thuis is, beetje t idee dat de roedel nog niet compleet is ofzo. Vond ik vroeger ook niks. En incidenteel komt t wel eens voor, maar dat is te overzien.
Misschien vindt zij het wel prima zo? Zijn ook veel beroepen waar de man door de week niet eens thuis is (chauffeurs of schippers oid) dan heb je ook weinig keuze. Het zou ook niet mijn keuze zijn hoor, maar iedereen kijkt daar weer anders tegenaan. 'Geen zin' zou ik ook niet accepteren, maar situatie van TS ligt toch wel wat anders dan 'geen zin'.
Ja in geval van niet thuis zijn is het natuurlijk heel anders en ik vind het ook heel normaal dat diegene die de meeste uren werkt, het minste thuis doet. Maar die mannen die niks willen doen? Kan er echt met mijn pet niet bij.
Voor de kids zorgt hij uiteraard voor als ik er niet ben en zonder geklaag maar het huishouden doet hij niet. Ik heb het geaccepteerd want hij zal het never nooit gaan doen dus ja mocht hij zeuren over een shirt wat niet gewassen is dan heeft hij pech gehad dan moet hij zelf maar wassen. Maar over het algemeen zeurt hij daar niet over