Onevaren kraamverzorgster

Discussie in 'Kraamtijd' gestart door Sammy22, 13 jul 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sammy22

Sammy22 Lid

13 jul 2009
    71
    2
    8
    Catering medewerkster en in november kraamverzorgs
    Utrecht
    Hoiii beste mensen!

Ik start in november eindelijk met me droom opleiding als kraamverzorgster:D

Ik begin eerst met 10 weken theorie dan ga ik 4 dagen in de week naar school en heb ik 1 dag vrij om huiswerk te maken.
    Na die 10 weken ga ik het in de praktijk leren, dus dan kom ik voor het eerst bij een gezin terecht voor 8 dagen.

Ik ben iemand die best sterk in me schoenen staat, maar toch speelt een klein beetje onzekerheid toe, want ja het is wel wat natuurlijk ! je komt bij die mensen thuis en dan is alle verantwoordelijkheid naar jou toegericht dus best wel spannend !

Nou mijn vraag aan jullie is: hebben jullie ook wel is iemand die net met de opleiding starte als kraamhulp gehad? vinden jullie dat vervelend? ja hoe staan jullie er tegenover?

ben wel benieuwd !

Groetjes Samirah

2. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    Maar er loopt dan toch een gediplomeerd kraamverzorgster met je mee neem ik aan?

3. Sammy22

Sammy22 Lid

13 jul 2009
    71
    2
    8
    Utrecht
    Ohw jeetje, dat weet ik eigenlijk helemaal geen eens! :)
    Maar denk het haast wel, maar vinden jullie het dan niet vervelend 2 kraamverzorgster die rond lopen in je huis?

4. Polletjepiek

Polletjepiek Niet meer actief

Bij de intake werd bij ons gevraagd of we bezwaar hadden tegen een stagair. Dus als mensen dat niet willen, kunnen ze dat aangeven bij het kraambureau waar je gaat werken.

5. Sammy22

Sammy22 Lid

13 jul 2009
    71
    2
    8
    Utrecht
    Ahaa oke gaat dat zo, en wat zeiden jullie ? hadden jullie bezwaar als ik vragen mag

6. mariska1978

mariska1978 Bekend lid

22 okt 2008
    702
    1
    0
    psychiatrisch verpleegkundige
    Vorden
    Ik denk ook dat je altijd met een gediplomeerde kraamverzorgster mee zult lopen. Is normaal wel gebruikelijk. Ik ben zelf opgeleid als verpleegkundige via de BBL, maar stond altijd met iig 1 gediplomeerde verpleegkundige in dienst. En dat is natuurlijk helemaal als je net begint met de opleiding. Dan kan je nog niet zelfstandig naar een gezin toe lijkt me.
    Want hoe zou je dat moeten doen, als je zelf net begint met de opleiding en je in de praktijk nog helemaal geen ervaring hebt.

Bij mij werd bij de intake ook gevraagd of ik bezwaar had tegen een stagiar. Ik heb toen aangegeven van niet, omdat jullie het vak toch moeten leren. Misschien scheelt het wel dat ik zelf leerling ben geweest en er daarom anders tegen aankijk.
    Kan me ook voorstellen dat er gezinnen zijn die dit niet willen, omdat het best een bijzondere periode is, waarbij je misschien geen behoefte hebt aan veel 'vreemden' aan je bed.

Iig veel succes met je opleiding!!

7. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.185
    35.860
    113
    Hier werd ook gevraagd tijdens de intake of ik bezwaar zou hebben tegen een stagiaire, maar dat heb ik niet hoor.

8. Sammy22

Sammy22 Lid

13 jul 2009
    71
    2
    8
    Utrecht
    Dat is best wel fijn om te horen mariska, dat wij het ook iid moeten leren. Ik kan haast niet wachten tot november ! heb er zoveel zin in:D

9. mymiracle

mymiracle Niet meer actief

vrienden van ons hebben ook een stagaire erbij gehad, vonden ze alleen maar fijn, hoe meer handen hoe sneller alles weer schoon en onder controle was.
    ik vond het ook geen probleem heb ik aangegeven, gezellig toch?

10. Maccy

Maccy Bekend lid

26 dec 2008
    513
    0
    0
    Ik heb ook aangegeven daar geen bezwaar tegen te hebben. Het lijkt me soms juist dat mensen die net komen kijken in het vak ook een wat frissere kijk op dingen hebben.

11. Merijn

Merijn Niet meer actief

Ik vond het wel een bezwaar, maar wij woonden in een tijdelijke woning met erg weinig ruimte (50 m2). Het leek me met oog op privacy niet zo prettig als er 2 extra mensen door het huis liepen... De woonkamer en slaapkamer waren gescheiden door dubbele glazen deuren dus ze hadden zich niet echt makkelijker kunnen afzonderen.

12. Duna

Duna Niet meer actief

Inderdaad loop je eerst met iemand mee...
    Ik vond het te vol want me man was ook thuis, dus ik heb het geweigerd. (ze hebben het wel gevraagd bij de intake)

13. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    Ik heb aangegeven dat ik het niet erg vind. Ze vroeg ook nog of ik het goed vond of er een stagiaire bij de bevalling aanwezig zou zijn, maar dat wil ik niet. Gewoon zo weinig mogelijk mensen rond mijn bed. Ze gaf wel aan dat er altijd een gediplomeerde kraamhulp bij is.

Bij een vriendin ging dat vorig jaar anders. Zij kreeg alleen een stagiaire zonder begeleiding, die de maand ervoor begonnen was. Ze heeft een klacht ingediend en haar verloskundige ook, maar ze kreeg geen andere kraamhulp, alleen die stagiaire, want ze hadden personeelstekort. Er is dus ook wel het e.e.a. misgegaan, want ze wist van sommige dingen niet echt wat ze er mee aanmoest. Erg slecht.

14. Miepie74

Miepie74 Fanatiek lid

10 okt 2008
    4.062
    8
    0
    Bij mijn intake werd er idd ook naar gevraagd. Ze vertelde dat soms stagiaires die echt aan het einde van hun opleiding zitten, nog weleens zonder begeleiding op pad gaan. Omdat dit ons eerste kindje is, heb ik aangegeven dat ik geen bezwaar heb tegen een stagiaire, mits onder begeleiding van een ervaren kraamhulp. Maar ik wil liever wel iemand met wat ervaring voor deze eerste. Weet alleen niet of ik keuze heb, moet bevallen in de vakantieperiode...

15. Sisa

Sisa VIP lid

13 jun 2008
    5.552
    1
    0
    Hier ook een meisje dat, na een periode van 3 jaar, net weer was begonnen en onder begeleiding werkte. Op zich prima zorg voor mij en de baby, daar mag ik niets over zeggen. Maar wat mij stoorde is de weinige kennis van huishoudelijke klusjes. Zo vond ik elke avond natte was in de wasmand, veegde ze met de vaatdoek nog even snel een vlekje van de vloer, dat soort dingen. En ik ben nu eenmaal heel secuur op mijn was en toen ik de 3e dag vroeg van: goh, zou je me de natte handdoeken eerst willen laten drogen op een rek of zo voordat je ze in de wasmand doet? Het hielp niet, helaas. Maar ik vind het vreemd dat iemand, die in je huis komt en af en toe ook een wasje meedraait, niet wordt geleerd hoe het eigenlijk hoort. Maar daar ben ik misschien weer ouderwets in.

16. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

bij de intake werd hier verteld dat een stagiaire idd altijd onder begeleiding werkt. ik heb er geen bezwaar tegen, door de zomerdrukte krijg ik erg weinig kraamzorg dus alle hulp is welkom. ook hulp die af en toe nog onhandig is ;)

wat wel scheelt is dat wij zelf wat makkelijk zijn in het huishouden. anders lijkt het me idd vervelend als je zoiets hebt als chantal74.

17. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Hier de eerste zwangerschap een stagiaire van de kraamzorg gehad die samen met een 'echte' kraamverzorgster was. Beide meiden waren geloof ik rond de 24-26 (wat erg, ik weet het niet eens meer nu :) :$). Maar oke, bij ons is het ook gevraagd bij de intake, en ik moest daar eerlijk gezegd wel even over na denken :). Maar toen dus besloten om het wel te doen, en het is dus super bevallen. Ze deden alles lekker samen, werd echt super veel aan haar (dingen die hier bij ons niet waren maar evt wel voor konden komen bijv, ook bij heel veel dingen waaarom ze iets zo doen, waarom ze een bepaald ritme aanhouden etc, ik vond dat zelf best eens grappig om nu allemaal te horen ;)) en vooral ook aan ons werd een hoop duidelijk uitgelegd. Voor ons was de zorg voor de kindjes, de borstvoeding en de zorg voor mij het belangrijkste en daar werd dan ook veel tijd aan besteed vind ik zelf. Schoonmaken enzo hoefde ze van mij echt niet, maar toch werd de badkamer, het toilet, de slaapkamers, beneden alles werd gedaan, de vaat allemaal netjes in de vaatwasser was ie vol dan zetten ze hem aan en schoon dan pakten ze hem weer uit, de was was allemaal steeds weer schoon.

Ze vertelde ook dat er weleens mensen een stagiaire willen omdat ze dan extra werk kunnen doen, nou dat vind ik echt onzin. Daar zijn kraamverzorsters mi echt niet voor. Ze zijn voor mama en de baby's, en meer niet. (Hoewel ze dus echt superveel daarnaast deden!)

Bij de tweede zwangerschap weer aangegeven dat er best een mee mocht komen. Dit is ivm ziekenhuisopname van de kleine en overstap naar andere kraamzorginstelling niet gebeurd. De kraamzorg (waar we vorige keer zo tevreden over waren) kon nu niet gewoon elke dag rond 8.00 komen, even mij de controles en dan weer weg. Het werd dan rond 9.30 en dat was voor ons gewoon te laat omdat we naar het ziekenhuis wilde. Toen dus overgestapt naar een andere kraamzorg die dat wel kon.

Overigens zou ik ook geen problemen hebben (zeker de tweede keer) met iemand die net klaar was zegmaar met de opleiding en nu alleen op pad gaat en er dan om de dag of af en toe iemand van haar begeleidster kwam kijken.

18. Katootje77

14 jul 2009
    8
    0
    1
    NULL
    NULL
    Ik had ook aangegeven dat er wel een stagiaire mocht komen. Echter, had ik wel gedacht dat er dan gewoon 2 personen tegelijkertijd zouden komen.
    Uiteindelijk kregen we een kraamverzorgster in opleiding. Zij deed een BBL opleiding en kwam de eerste 3 dagen samen met een oudere oproepkracht. De 3e t/m de 6e dag kwam ook haar stagebegeleidster dagelijks langs.
    Wij waren heel tevreden over de kraamverzorgster, was een leuke meid en zorgde goed voor ons.

De oproepkracht kwam de eerste dag gelijk met de kraamverzorgster, de dag erop kwam ze later en de dag daarna ging ze eerder weg. Ook zij deed heel erg haar best, maar doordat ik na een uurtje weer al rondliep en verder ook geen klachten had, hadden de dames nogal veel tijd over. Die tijd werd gebruikt om alle mogelijke kennis die de oproepkracht had over het beroep over te dragen op de kraamverzorgster. Zelf kreeg ik ook al die informatie mee en zelfs als ik even boven op bed was hoorde ik ze nog bezig...

De dagen dat de stagebegeleidster kwam, moest alles dubbel. Eerst moest ik alles vertellen tegen de kraamverzorgster, daarna deed ze de controles. Een half uurtje later kwam de stagebegeleidster en moest alles nog eens uitgebreid overnieuw...

Gelukkig dat ik erg fit was, maar als je wat minder fit bent, trek je dit niet volgens mij.
    Ik zou ook een volgende keer wel een stagiaire willen, maar bij een gelijke situatie het aantal bezoekjes van de stagebegeleidster behoorlijk verminderen.

Uiteindelijk hadden we nog 2 geweldige, rustigere dagen met alleen de kraamverzorgster.

19. Duna

Duna Niet meer actief

Dat is wel heel erg schandalig... en dan wel de volle mep betalen zeker! :x

20. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    Ja, ze hebben alleen later nog excusus aangeboden gekregen van het kraambureau. Het was ook haar eerste kindje trouwens, dus dan heb je juist goede en ervaren begeleiding nodig.

Deel Deze Pagina