Onevaren kraamverzorgster

Discussie in 'Kraamtijd' gestart door Sammy22, 13 jul 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Deurtje

Deurtje Fanatiek lid

8 mei 2008
    4.332
    0
    0
    Hier is bij de intake gevraagd of ik bezwaar had. Ik twijfelde en dat vatte die vrouw op als een ja (wel bezwaar). Bij twijfel niet doen zei ze.

Ik wilde thuis bevallen (en dat is ook gebeurd) en vooral daar wilde ik geen extra iemand bij.

2. Sammy22

Sammy22 Lid

13 jul 2009
    71
    2
    8
    Catering medewerkster en in november kraamverzorgs
    Utrecht
    Ohh wat een leuke reacties, fijn dat toch de meeste mensen het niet zo erg vinden om een staigiare te krijgen !

wat mocht de staigiare doen? alles? of alleen wegen etc..?

3. petrabr

petrabr VIP lid

6 okt 2007
    8.000
    1
    0
    zuid holland
    Wij hebben ook een ervaren kraamverzorgster en stagiaire gehad en wij vonden het echt perfect. wij zijn in de watten gelegt en zijn heel goed geholpen met Roos haar eerste dagen.
    Vandaag heb ik de intake gehad en we hebben weer aangegeven geen problemen te hebben met een stagiaire

4. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Onze stagiaire was echt pas net begonnen, was haar eerste stage, zij deed eerst naar school en dan stage, dan weer naar school en dan weer stage, dan weer naar school en weer stage enzo ;)! Maar wat ze allemaal mocht doen (nadat de 'echte' het 'voorgedaan' had was:
    De controles van mij (temp, pols, baarmoeder voelen, evt van onder kijken).
    De temp meten bij de kindjes.
    Kindjes verschonen.
    Kindjes in badje doen en aankleden etc.
    Mij helpen met douchen (lees erbij zitten en kletsen terwijl ik douchte)
    Ons uitleg geven (dan hadden ze eerst geoefend wat ze moest uitleggen en dan kwamen ze het tijdens de koffie bijv even uitleggen ;))
    Helpen bij de borstvoeding, maar daar wist ze eigenlijk niets van, dus dat was vooral kijken hoe de andere het samen met mij deed.
    Kindjes troosten ;).

Eigenlijk gewoon alles wat ze mocht doen, alleen wel gewoon meestal met de andere kraamverzorgster erbij.

Ook mocht ze de was doen, stofzuigen, douche/toilet schoonmaken, bed verschonen, strijken, vouwen, nouja ze deden dus echt van alles en zowel de 'echte' kraamverzorgster als de stagiaire kraamverzorgster deden dat allemaal en ook gewoon samen.

Ook had ze trouwens opdrachten die ze soms moest maken, maar daar heb ik weinig van mee gekregen, dat deden ze meestal samen even beneden en heb ik verder natuurlijk ook niets mee te maken, maar hoorde ze dan weleens bezig en hoorde van mijn vriend dat ze beneden in boeken zaten te kijken en te overleggen ;)!

Ow en wat ze ook heel leuk deden was elke dag een stukje schrijven in het kraamdossier. Kan achteraf wel zien dat ze het nog niet zo vaak gedaan had als ik het verschil zie met wat de andere deed, maar toch echt super dat ze voor beide kindjes een apart boek bijgehouden hebben :D!

5. kahrin

kahrin Fanatiek lid

8 sep 2008
    1.020
    0
    0
    Bij mij werd het ook gevraagd. Ik had ook geen bezwaar tegen een stagiaire. Als ik dan twijfelde over haar kennis kon ik altijd bellen zeiden ze mij.......

6. Foxter

Foxter Niet meer actief

Ik had wel bezwaar, ik had gewoon geen zin in een hoop mensen tijdens mijn kraamweek. Tijdens de bevalling wilde ik er ook geen stagiare bij hebben van de kraamzorg, want ik wilde de stagaire van de verloskundige er graag bij hebben. Bij de (thuis) bevalling was het dus al aardig druk, mijn man, de vk, haar stagaire en een kraamhulp.
    Misschien dat ik er bij een 2e wel een stagaire bij wil, maar ik denk het eigenlijk niet, omdat 2 vriendinnen van mij kraamhulp zijn, en zij zeggen dat ze met een stagaire erbij veel minder contact hebben met het gezin, omdat ze constant met 2 dingen bezig zijn.

7. anniek

anniek VIP lid

5 feb 2006
    8.512
    0
    36
    begeleiding
    nl
    hier ook net als de eerste keer geen bezwaar.
    Ik zou niet weten waarom, ik werk zelf ook in de zorg en weet gewoon dat er geleerd moet worden {overigens bij alle beroepen hoor}
    Ik zou het nu ook wel fijn vinden omdat ik al een kindje heb rond lopen en met 2 personen heb je net iets meer handen dan 1 kv alleen!
    verder is ook mijn man thuis.
    wbt bij de bevalling zijn... tja ik zou het niet erg vinden maar onze dochter is op tijd van 3 uur en 5 minuten geboren, de kv heeft weinig meegekregen van de bevalling en nu hopen we dat er uberhaupt een kv aanwezig is...
    maar als ze willen, ze komen maar lekker ramptoeristen!

8. juut26

juut26 Fanatiek lid

28 apr 2007
    4.862
    0
    0
    Roosendaal
    haha anniek..ramptoeristen..

nou hier ook aangegeven geen bezwaar te hebben.
    Bij mijn tweede kindje was er een stagiaire bij. Ze had hiervoor al bij 2 andere gezinnen stage gelopen maar dit was haar eerste bevalling waar ze bij mocht zijn. Het meiske was bijna flauw gevallen (toen mijn sethje net geboren was, zei ik: met mij gaat het wel goed, letten jullie maar op haar! :p)
    Wat ik wel een beetje vervelend vond is dat zij tijdens het persen mijn benen niet goed vasthield, en dat heb ik ook wel geroepen geloof ik in het heetst van de strijd (oeps)
    Maar verder was t een hele lieve meid, en ja, er gingen wel keline dingetjes even anders en soms beetje onhandig. maar ach, ik kan daar niet mee zitten hoor.
    Vind het belangrijker om die kans te geven!
    Dus zoals je leest zijn de ervaringen hier heel positief gelukkig he! Veel succes, hopelijk is het alles wat je ervan verwacht!

9. Sammy22

Sammy22 Lid

13 jul 2009
    71
    2
    8
    Catering medewerkster en in november kraamverzorgs
    Utrecht
    Jaa ik ben ook echt zo benieuwd, en zoals ik jullie verhalen hoor zo verwachte ik het al een beetje.

Alleen duurt het nog zolang tot het november is :x
    dat is aan de ene kant echt een nadeel, maar er zit ook wel een voordeel aan, in de tussentijd kan ik lekker me kennis verhogen en natuurlijk me solicitatie voorbereiden.

vindt het leuk om jullie verhalen te lezen hopelijk komen er meer verhalen:D

10. Beep

Beep Bekend lid

26 sep 2007
    505
    1
    18
    Ik zou er ook geen probleem mee hebben gehad hoor. Een extra paar handen is toch altijd fijn?

11. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.479
    113
    hihihih meid ook hier iemand uit de verzorging (bejaarden) en geloof mij maar na 10 weken theorie laten ze je heus niet zelfstandig meteen bij een gezin. :D

Dat zal gaan onder begeleiding van een gediplomeerde kraamverzorgster en gedurende je opleiding zul je zien dat de verantwoording heel langzaam zal verschuiven van de gediplomeerde naar jou.

Ook hier is tijdens de intake gevraagd of wij er bezwaar tegen zouden hebben en wij hebben dat niet.

Groetjes Anita

12. k3lly

k3lly Fanatiek lid

1 feb 2008
    2.091
    2
    38
    Vrouw
    Kraamverzorgende
    Heerhugowaard
    Wat leuk zeg dat je voor de kraamzorg gaat, weer een collega erbij ;) ik ben nu bijna 3 jaar kraamverzorgende, en vindt het zelf altijd heel fijn als er een stagaire mee is, ben je lekker snel klaar met alles, en kan je extra dingen doen!
    Toen ik begon was ik 19, ik heb de verzorgende BOL-3 opleiding gedaan, deze opleiding duurde bij mijn 3 jaar, en zat fulltime op school. Mijn allereerste gezin moest ik gelijk alleen, er kwam alleen 3 keer een begeleider kijken of alles goed ging. Ik had toen wel een makkelijk gezin, van maar 3 uurtjes per dag, dus geen volledige zorg. Als je de verkorte opleiding doet, loop je inderdaad wel mee met een gediplomeerde kraamverzorgende.
    Welk kraambureau ga je werken? ben wel nieuwschierig.
    Ik wens je heel veel succes met je opleiding en heel veel werkplezier in het prachtigste beroep wat er is.

13. marleen4683

marleen4683 Fanatiek lid

7 apr 2008
    2.727
    0
    0
    Groepsleidster Knderopvang
    Friesland
    Wij hadden een kraamverzorgster die net klaar was. Wij waren haar 2e gezin geloof ik.
    Maar echt een hele leuke meid die haar werk goed deed. Ik had er geen bezwaar tegen gehad om een stagaire in huis te hebben.

14. Devy

Devy Fanatiek lid

23 aug 2008
    3.437
    1
    0
    Tilburg
    Ik had er helemaal geen bezwaar tegen, maar helaas voor de stagaire heeft ze de bevalling niet echt meegemaakt. We moesten toch plotseling naar het ziekenhuis, dus ze heeft alleen meegeholpen met de kruiken te verwarmen toen we al weg moesten. Oh en waarschijnlijk het bed mee verschoond. Bij de volgende zijn stagaires ook weer van harte welkom, maar dan na de bevalling omdat ik helaas niet meer thuis mag bevallen.

15. vruchtje24

vruchtje24 VIP lid

2 jan 2007
    13.192
    431
    83
    Vrouw
    home sweet home
    Ik had ook geen bezwaar tegen een eventuele stagiaire! Ze moeten toch de kans krijgen om het in de praktijk te leren.

Succes met je opleiding stras en hoop dat de tijd om vliegt voor je en is het binnen no time november

16. Geekess

Geekess Actief lid

13 mei 2009
    185
    0
    0
    Den Haag
    Ik heb ook absoluut geen bezwaar tegen een stagiaire die meeloopt, maar wel onder voorwaarde dat er een zeer ervaren kraamverzorgster aanwezig is. Het is mijn eerste kindje, ik heb zelf helemaal niks met babies en nooit gehad, dus ik moet 200% op de kraamverzorgster kunnen vertrouwen. Het voordeel van een stagiair erbij lijkt mij dat zaken nog meer uitgelegd worden.
    Dus stagiaire: ja graag :)
    Wat ik geen goed idee zou vinden is als er iemand komt die net gediplomeerd is. Dus geen stagiaire meer, volledig kraamverzorgster, maar nog niet ervaren. Tja, ik weet het, zo begint iedereen, maar dat is meer iets voor een tweede kindje (bij mij dan).

17. tanjax11

tanjax11 Niet meer actief

heb ook geen bezwaar tegen een stagaire...iedereen moet het leren...

18. kbloem

kbloem Bekend lid

2 feb 2009
    854
    0
    16
    'Onervaren' zou ik helemaal niet erg vinden!
    Wij hadden een herintreder, een schat van een vrouw.

Het enigste wat jammer was, dat ze heel onzeker was en haar leidinggevende een paar x per dag belde.
    Maar kon het wel begrijpen.
    Wij waren haar 1e gezin in 25 jaar en Maud was ook nog een dysmatuurtje.(net boven de 2 kilo toen we thuiskwamen)

19. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Wij hadden wel aangegeven dat we bezwaar hebben, ook vanwege het al eerder genoemde gebrek aan veel ruimte.
    In principe lijkt het me juist leuk, een stagiaire erbij, mogelijk bij een 2e, wanneer we verhuisd zijn.

20. Pinjo

Pinjo Bekend lid

5 jan 2008
    672
    0
    16
    Wij hadden ook geen bezwaar tegen een 'leerling'. De eerste dag heeft een 'senior' bij ons gekraamd, daarna een leerling, onder begeleiding van een senior. De leerling was er de hele dag, de senior kwam maar een halve dag. Volgende keer wil ik dit toch liever niet: het verschil tussen de leerling en de senior vond ik vrij groot. De meer ervaren verzorgster gaf me wat meer steun. Zij was wat 'dwingender' en droeg meer suggesties aan: bijvoorbeeld met het rusten probeerde ze mij en de baby ook echt rust te laten krijgen ondanks visite e.d. Ik vond het erg fijn dat iemand zo duidelijk de touwtjes even in handen nam, zodat ik me niet flink hoefde te houden. De leerling was wat weifelender en dat vond ik zelf minder fijn.
    Bovendien vond ik het inderdaad toch nogal wat: twee mensen in huis. Ik had nog geen kindjes en het was de eerste dagen niet druk met visite. Er was dus ook niet zo veel werk en ik had soms ook het gevoel dat de kraamhulpen zich verveelden. Ook geen fijn gevoel.
    Overigens was de leerling wel een heel lieve en aardige vrouw die me zeker ook wel goed geholpen heeft!

Deel Deze Pagina