Na een tijd last gehad te hebben van hardnekkige spruw heb ik nu aan de rechterkant tepelkloven. Ik smeer af en toe met bepanthen. Ik heb het idee dat het erger wordt in plaats van minder. Het doet ook zo'n pijn! Ik voed 2x links en dan moet toch echt rechts weer, waar ik dan ook tegen op kijk. De afgelopen 8 weken heb ik maar 2 weken pijnloos kunnen voeden Hoe lang duurt het ongeveer voordat kloven helemaal genezen?? Nog tips om het genezingsproces te versnellen?
Hey, hier hetzelfde verhaal. Ik heb een lactatiedeskundige laten komen en het bleek dat ik ons meisje toch niet goed aanlegde waardoor de kloven niet konden genezen. Toen ik dat wel goed deed waren ze binnen 2 dagen genezen. Ik smeer met speciale creme uit een apotheek die een eigen brouwseltje hebben en daarvoor in de hele omgeving bekent staan. Ik heb wel te lang gewacht met hulp inschakelen waardoor ik te lang met pijn heb gevoed! succes! xxx
Als je kindje goed is aangelegd, kunnen kloven binnen een paar dagen genezen. IK kreeg met 14 maanden ineens een heel dikke kloof, die ook maar niet genas. Bleek toen nog spruw te hebben, weet je heel zeker dat de spruw bij jullie helemaal over is?
Niet genezende kloven die blijven ondanks beter aanleggen hebben meestal spu al oorzaak. Heb je de spruwbehandeling wel doorgezet tot 10-14 dagen nadat de klachten weg waren?
bij mij waren de kloven die ik zeker een week had en ingesmeerd had met bepanthen uiteindelijk pas weg gegaan na dat ik een dag zo veel mogelijk ik mn blote borsten en geen bh dus heb gelopen toen waren ze heel snel weg!
ik heb mothermates gebruikt , dit zijn tepelverbanden , zijn schijfjes die je op je te tepel legt en tijdens het voeden eraf haalt ( duh) hebben bij mij goed geholpen dus als je verder alles hebt gedaan aan je spruwbehandeling en je kindje goed drinkt zou ik die zeker proberen .
Ik kreeg van de l.k. Purelan icm hydrogel kompressen van Medela. Binnen 24hr was de pijn stukken minder en na 48hr waren de kloven nagenoeg weg. De kompressen kun je met water schoonspoelen en zijn zeker 2dagen te gebruiken en voelen heerlijk koel aan als je ze na het voeden weer aanbrengt.
Ik heb eigenlijk maar 1 minuscuul kloofje gehad, maar dat was weg na het smeren van purelan. Dus niet de compressen van medela, maar gewoon zalf. (Van de lk mocht ik trouwens niet eens bepanthen gebruiken.)
Bedankt voor jullie reacties en tips! De hele bovenkant is nu bijna ingescheurd... Volgens mij is de spruw wel weg. De spruwbehandeling bestond overigens uit het insmeren met nystatine, en dit moest je wanneer het niet meer pijnlijk was nog 2 -3 dagen doen (en dus geen 10-14 dagen). De linkerzijde is nu ook al ruim een week pijnvrij en daardoor denk ik ook dat de spruw wel weg is. Aanstaande woensdag is hier in de buurt een zogenaamd borstvoedingscafé waarbij een lactatiekundige aanwezig is. Ik ga proberen daar bij te kunnen zijn, en het daar eens te vragen. Voor nu maar even geen bh aan, misschien dat dat helpt...
Nystatine is niet erg sterk en krijgt het vaak niet helemaal weg en 2-3 dagen doorbehandelen is veel te kort. Dit klinkt echt als spruw!
Inderdaad. Klinkt wel als spruw. Wij hebben daar twee keer 2 weken voor gesmeerd (plus hyperfanatieke hygiëne, en probiotica) met daktarin voordat het weg was. Alleen nystatine werkt vaak niet. Mijn ervaring is trouwens dat de HA hier echt geen kaas van hebben gegeten. Alleen de lk leek echt te weten hoe we ervan af moesten komen. Bij de oudste ben ik helaas gestopt omdat het maar niet over ging. Bij de jongste voed ik, door dat consult met de lk, nog steeds! Dus zeker langsgaan bij dat bvcafe!
Naar het bv café was me helaas niet gelukt. Ik heb toen 2 dagen geen bh gedragen en na het drinken aan de lucht laten drogen. En bepanthen gesmeerd. Toen werden de kloven, en de pijn, minder. Een paar dagen daarna hadden we een afspraak bij het consultatiebureau en daar zagen ze meteen dat er bij mijn dochtertje nog spruw was! Daarna de huisarts gebeld en heb ik weer nystatine gekregen (nu meer zodat ik langer kan doorbehandelen). Ze zeiden als het dan nog niet weg zou gaan ik daktarin voor mezelf zou moeten smeren. Maar het lijkt nu goed te gaan. In ieder geval is de pijn tijdens het voeden weg, en zijn de kloven volledig genezen. Nu nog even doorsmeren met nystatine in de hoop dat de spruw voorgoed verleden tijd wordt. Nogmaals bedankt voor jullie reacties en tips!