Mijn vriend en ik willen na jaren graag trouwen. We willen geen groot feest dus belde ik de gemeente. We hebben in 2011-2012 in Oost-Europa gewoond en zijn na dat avontuur via verschillende wegen teruggekomen, ik gelijk naar Nederland, hij heeft even bij zijn moeder in Belgie gewoond (hij is Belg, ik Nederlandse). Nu bleek dat ik een ongehuwdverklaring nodig heb. Waar haal ik zoiets? Bij de ambassade? En heeft mijn vriend vanuit Belgie ook zo'n verklaring nodig?
Geen idee en nog nooit van gehoord eigenlijk. Zou denken de gemeente van geboorte. Edit: volgens Google is het land van geboorte? Dus dan zou hij er 1 in België moeten aanvragen.
Het ligt eraan of jullie in Belgie willen trouwen, dan kan jij er een opvragen bij de gemeente. Dan is het een verklaring vanuit NL. OF Het kan ook zijn dat je een verklaring nodig hebt omdat je in het buitenland hebt ingeschreven gestaan en in NL wilt trouwen. Volgens mij moet dat via de gemeente waar je toen gewoond hebt. Ik ben als militair inschreven geweest in Duitsland en moest ook zo'n verklaring overleggen. Ik denk dat ze bij je gemeente precies kunnen vertellen hoe je dat aan moet pakken in beide gevallen.
Ik heb er toevallig recent ook een paar moeten aanvragen. Éen vanuit Nederland voor de tijd vóór mijn emigratie (kan hetzij bij de laatste gemeente waar je bent ingeschreven, of, als in mijn geval, bij een gemeente welke toegang heeft tot het RNI (register niet-ingezetenen). Daarnaast heb ik de verklaring voor de jaren dat ik in Engeland heb gewoond aangevraagd bij de Nederlandse ambassade aldaar. Ik heb er even voor moeten rondbellen, maar mijn ervaring is dat men echt heel behulpzaam is bij deze instanties. In geval van twijfel zou ik gewoon even bellen/mailen...
Ik moest zo'n verklaring regelen bij het erkennen van onze zoon. Ik ben namelijk niet in Nederland geboren, maar wel op een huwbare leeftijd hier komen wonen. Wat ik moest overhandigen bij de gemeente was het uitschrijvingsbewijs wat ik meekreeg toen ik me had uitgeschreven in mijn geboorteland waarop staat dat ik ongehuwd was ten tijde van verhuizen. Dit kreeg ik mee en heb het toen ingeleverd bij de gemeente waar ik toen ging wonen. Misschien heb je nog een kopie uitschrijving vorige woonplaats in het buitenland voordat je weer hier kwam wonen? Anders een kopie aan de gemeente waar je je na verhuizing hebt ingeschreven vragen.
Toen ex en ik wilde trouwen moest hij een bewijs halen in Den haag dat hij gescheiden was ongehuwd dus. Bij het ministerie hij was toen nog officieel Surinamer en was getrouwd geweest. En moest toen z.n verklaring halen in Den haag. En een officieel geboorte bewijs van uit Suriname. Klinkt het zelfde als deze? Maar verder is het mij te lang geleden hoe het allemaal ging.In elk geval hij moest het dus toen in Den haag halen.
Ik heb de ambassade in Den Haag een mail gestuurd, heb overigens al gemaild vorig jaar met de gemeente waar ik in Estland gewoond heb. Die waren behulpzaam maar ik kreeg niet helder hoe ik nou aan dat bewijs moest komen. Hopelijk helpt de ambassade me verder en anders schrijf ik de Nederlandse ambassade in Estland aan.