Volwassen onderwijs of staatsexamen doen

Discussie in 'De lounge' gestart door mizz, 7 jun 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mizz

mizz Actief lid

15 nov 2012
    342
    0
    0
    NULL
    NULL
    Voor mijn droomopleiding moet ik biologie, scheikunde en wiskunde halen. Ik ben mij aan het oriënteren hoe ik dat het makkelijkst en snelst kan doen met werk en gezin. Heeft iemand tips voor mij? Luzac is leuk, maar ver boven mijn budget. Bij het ROC kan het maar dan alleen overdag en het liefst wil ik het in de avonduren doen.. Zij adviseerde me zelf boeken aan te schaffen en te leren en dan (evt. icm een beetje bijles) staatsexamen te doen.

Heeft iemand hier ervaring mee? Ben benieuwd naar je verhaal en de route die je gelopen hebt!

2. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Al aan LOI gedacht?

3. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.064
    3.859
    113
    Heb ik ook gedaan bij de LOI, biologie havo, geen zin om dat laatste jaar over te doen, was maar op 1 vak gezakt (handel), dat vervangen door biologie, gewoon thuis erbij gedaan naast mijn werk, was makkelijk te doen. Toen had ik alsnog mijn havo-diploma.

4. wishtobe

wishtobe Niet meer actief

Ik moest voor mijn opleiding ook een aantal vakken op vwo niveau hebben, heb zelf havo gedaan.
    Mocht via de opleiding staatsexamen doen op die paar vakken (daarmee kreeg je korting op je examen wat echt vrij prijzig is). Was wel flink zweten, maar het is gelukt!

Het kan dus wel door alleen wat boeken aan te schaffen, maar ik denk dat het met behulp van een docent gemakkelijker gaat. Loi of een andere thuis studie kan daar natuurlijk ook bij helpen.

Succes!!!

Stiekem zeer benieuwd naar jouw droom opleiding....

5. mizz

mizz Actief lid

15 nov 2012
    342
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt! Ik wil al jaaaaren verloskunde studeren maar heb nooit de stap durven zetten omdat ik zoveel beren op de weg zie. Maar het blijft hangen en wordt nu een obsessie dat ik nu in ieder geval besloten heb alles uit te zoeken of en hoe ik het kan realiseren. Ik moet dan natuurlijk nog ingeloot worden...

6. wishtobe

wishtobe Niet meer actief

Leuk!! Ik zou zeggen, ga ervoor! Het gaat je vast en zeker lukken :D

7. topper12

topper12 Niet meer actief

Wie heeft je deze info gegeven?

Welke vooropleiding heb je? Met sommige opleidingen kun je doorstromen zonder certificaten voor die vakken. Daarnaast kun je een toelatingstoets doen als je 21+ bent. In dat geval word je ook vrijgesteld van de vooropleidingseisen.

8. mizz

mizz Actief lid

15 nov 2012
    342
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb Havo met cultuur en maatschappij en een spw3 diploma. Ik weet dat ik de 21+ toets kan doen maar dan heb ik bij aanvang vd opleiding nog steeds geen basiskennis van die vakken heb.

En wat bedoel je precies met van wie heb je de informatie?

9. topper12

Ik bedoel: heb je het zelf gelezen op de site, heeft iemand van de opleiding je dit verteld of een vriendin oid

Ik denk dat de 21+ toets de meest goedkope optie i. Je zou ook op safe kunnen spelen en zowel de 21+ toets doen als deelcertificaten. In principe toets de 21+ of je kennis op peil is dus je mag er van uit gaan dat je de opleiding moet kunnen afronden, maar hoe meer kennis des te groter die kans wordt.

de tijdstippen waarop vakken worden aangeboden verschilt per vavo, dus wellicht ook nog even informeren bij een andere Vavo-instelling. Vergis je overigens niet in de prijs want de kosten van het vavo zijn ook niet mis.

10. mizz

mizz Actief lid

15 nov 2012
    342
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ok zo. Ik heb gesproken met iemand van het Vavo. Het is inderdaad niet misselijk, de prijs. Ik denk zelf dat iets van een LOI wel het handigst is in mijn situatie. Leer vrij gemakkelijk. Ik vind het fijn dat ik dan zelf mijn tempo kan bepalen, ook al blijf ik afhankelijk van de examendata in mei natuurlijk.

De info over de toelatingseisen heb ik van de website vd verloskunde academie. Ik ben de opties op een rijtje aan het zetten zodat ik de best mogelijke keus kan maken. Opzich is het leren wel een goed opstapje naar de zware studie die erop volgt..

Het zal hoe dan ook zwaar worden maar ik wil dit echt heel erg graag!

11. Luja

Luja Niet meer actief

Ik ga 16 juni de 21+ doen voor HBO SBRM.
    Ik word dan getoetst op economie en m&o.
    Dat waren altijd mijn slechtste vakken, ik ben daarop ook gezakt.
    Vind het heeeel spannend :D
    Ga gewoon voor een 21+ als het mogelijk is, kost 200 euro en dan kun je gelijk starten met je opleiding!

12. topper12

Bel even met de opleiding en maak een afspraak met de ststudieadviseur, coördinator of hoe ze het daar ook noemen. Dan kan hij/zij met je meedenken en advies geven. Wellicht kun je hier en daar vrijstelling krijgen op basis van je vooropleiding/werkervaring.

Daarnaast met het oog op de toelating: kijk of je wat verloskundigen kunt interviewen of ergens mee mag lopen. Mijn ervaring is dat dit je kans vergroot bij de selectie :)

Spannend! Veel succes en hopelijk maak je je droom waar!

13. Tulp21

Tulp21 Niet meer actief

Naar welke verloskundeacademie wil je gaan?

14. mizz

mizz Actief lid

15 nov 2012
    342
    0
    0
    NULL
    NULL
    Goede tips! Ik ken sowieso al 3 verloskundigen persoonlijk (en goed!) Dus mijn idee was zeker te vragen om eens mee te lopen. Ik wil graag naar Amsterdam..

Deel Deze Pagina