ongelijke beentjes / Heupdysplasie

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door 1988 mama, 14 feb 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. 1988 mama

1988 mama Niet meer actief

Gister met mijn zoontje van 3 maand naar het CB geweest ,
    blijkt dat zijn ene beentje langer is dan de ander , en bilplooien ongelijk!
    BAM ! schrok ervan, was me nog niet opgevallen.

Vanmiddag kijkt de Huisarts er nog even naar , en als die de "afwijking"
    ook constateert moeten we met ons zoonte naar een Orthopedagoog.
    Met als gevolg dat onze kleine man misschien een sprijdbroekje moet !

Zijn er hier meer mensen met een kleintje , die het zelfde hebben? of hebben gehad ??

2. S0fietje

S0fietje Fanatiek lid

4 jul 2011
    2.225
    2
    0
    Ik denk dat je naar de orthopeed moet want een orthopedagoog is voor de ontwikkeling (bedreigde ontwikkeling) van je kind en de orthopeed is voor de botten en gewrichten.

Maar ik kan me voorstellen dat je ervan schrikt. Gelukkig is het tegenwoordig wel goed te behandelen al is het wel even niet leuk natuurlijk want je wilt dat alles goed is bij je kindje.

Wat ik me afvraag is, gaat het alleen om de bilplooi of ook de plooitjes in de beentjes? Ik zag namelijk dat de plooitjes in de bovenbeentjes van ons zoontje niet gelijk zijn. Ene kant heeft hij er 1 en de andere kant zitten er 2. Hij heeft in stuit gelegen en ze hebben het wel in de gaten gehouden maar alleen met lichamelijk onderzoek en niet met echo of foto of zo.

3. 1988 mama

oops bedoel dan vast de orthopeed !

bij mijn zoontje zijn het de knieholtes die niet gelijk staan , en ze keek naar de bil plooitjes , Plooitjes net onder de bil ..

4. S0fietje

S0fietje Fanatiek lid

4 jul 2011
    2.225
    2
    0
    Ik zal straks eens een foto maken. Heb zelf wel het idee dat de benen even lang zijn maar ik ben maar een leek en kan het zelf niet beoordelen. Volgende keer op cb ga ik het wel even vragen maar duurt nog even want we hoeven 18 maart pas weer.

5. leeuw86

leeuw86 Fanatiek lid

10 nov 2009
    4.523
    0
    0
    bij mijn dochter zagen ze met 6 maand lengteverschil, die week nog een echo laten maken en een foto, kon direct door naar de orthopeed want was gelijk al te zien dat het niet goed was.

Heup uit de kom! 2 weken spreidbroekje maar toen besloten ze toch haar op te nemen en 10 dagen in tractie, 11e dag onder narcose en been weer op zijn plek zetten. daarna 3 maand gips, vanaf de navel tot tenen :(

ze is nu net van de spreidbroek af maar t ziet er nog niet goed uit. ze blijft onder controle staan, en als met 3,5 nog niet goed is word ze geopereerd en weer 3 maand gipsbroek.

6. 1988 mama

Och jeetje Leeuw86 , wat erg !! En wat sneu voor je kleintje :(

Ik word er nu niet echt gerust op ... straks eerst maar even afwachten wat de dokter er over zegt.

7. oxbow

oxbow Niet meer actief

Hier hetzelfde voor handen gehad met onze jongste dochter.
    ook ongelijke beentjes en plooien die niet gelijk waren, maar na een echo bleek er niets aan de hand te zijn.

het hoeft niet altijd wat te betekenen, maar ik kan me je ongerustheid voorstellen.
    Hopelijk heb je goed nieuws gehad van de huisarts

8. Aloe

Aloe Niet meer actief

Ja, mijn oudste had het ook.
    9 maanden spreidbroek gehad.
    Niet leuk nee maar ze deed er uiteindelijk alles mee.
    En een voordeel. Door de spreidbroek leerde ze om rustig in slaap te komen doordat ze niet meer goed kon bewegen in bed.

9. spriet

spriet Fanatiek lid

5 jun 2008
    2.308
    33
    48
    met de oudste ging ik naar het cb, arts constateerde een scheve bilplooi, beentjes ongelijk en ga zo maar door.
    Dus door gestuurd naar het ziekenhuis voor een foto en daaruit bleek er niks aan de hand te zijn.

Bij de jongste was niks te zien op het oog, maar omdat het in de familie zit moest ze toch voor een echo, nou en daar kwam juist wel uit dat het niet goed was.
    Ze heeft uiteindelijk 3 maanden een spreidbroek gehad 23 uur per dag en daarna nog een 3 maanden snachts.

Alles zag er nu goed uit en ze hoeft nooit weer terug voor controle.

maar wat ik hiermee wil zeggen dat het dus ook heel anders kan lopen en er uiteindelijk niks aan de hand hoeft ze zijn, of juist andersom dat er wel wat aan de hand is.

10. mama van ruben

mama van ruben Fanatiek lid

2 aug 2010
    1.094
    0
    0
    NULL
    NULL
    Al iets wijzer? Als je doorgestuurd wordt moet je wel bij een orthopeed terecht komen die vaker heupdysplasie behandeld en niet een die een of twee kindjes per jaar heeft. Hoeft geen probleem te zijn maar wij hebben uiteindelijk een half jaar met spreidbroekjes gemodderd terwijl alleen onder narcose zetten en 3 maanden gipsbroek hielp. Sinds november (een jaar nadat we begonnen) uit de spreidbroeken maar ze loopt nog niet stabiel en heeft nog steeds een minimaal verschil. Hopen dat het bijtrekt anders over anderhalf jaar opereren.

11. 1988 mama

Bedankt voor jullie reacties !!!
    En wat en verschillen zeg .

Hier een doorverwijzing nr het ziekenhuis voor een echo.
    Dokter zag een afwijking , maar niks om me grote zorgen om te maken.

nog ff afwachten dus ...

12. 1988 mama

Hier vandaag de echo gehad. Niks ernstigs gezien en ons jonkie hoeft geen sprijdbroekje. Hier toch wel een opluchting !

Deel Deze Pagina