Ik heb nu al maanden liggen peinzen hoe ik het deze ker wil gaan doen. Ik heb bij mijn zoontje veel problemen gehad met aanleggen, irritatie kloofjes borstonsteking etc... Eerst dacht ik ik ga meteen kunstvoeding geven bij de tweede, maar nu zit ik d elaatste tijd toch veel erover na te denken dat ik het toch fijn vind als hij borstvoeding krijgt, omdat het gezonder is maar ook omdat je dan niet vastzit aan een bepaald aantal voedingen, ik weet dat ik dit bij mijn zoontje heel vervelend vond dat je aan een max zat en dan niet nog een flesje kon geven als hij een dagje meer trek had (ik ben na een maand over gegaan op kunstvoeding bij hem). Nu heb ik vandaag besloten dat ik me het prettigst voel bij het kolven en dit via de fles geven, ik ben nogal een controlefreak en vind het een prettig/duidelijk idee dat ik zie wat er naar binnen gaat, bovendien vind ik het fijn dat mijn man de fles kan geven of zoontje, en dat ik niet hoef te stressen over dat aanleggen. Maar nu wil ik dus graag advies van andere dames die het op deze manier hebben gedaan, hoe gaat het precies? Hoe bouw je het op? Wat is de beste kolf om in korte tijd beide borsten af te kolven (heb een peuter dus wil zo min mogelijk tijd eraan kwijt zijn)? Doe je het snachts om de 3u of laat je er dan meer tijd tussen? Wanneer stop je 's nachts met kolven? Blijf je altijd om de 3u kolven of kan je er op een gegeven moment 4u tussen laten (ik had een enorm goede productie herinner ik me, het leek net een melkfabriek in mijn ijskast) Alvast bedankt voor jullie input!
Ik heb bij beide kinderen een tijdje fulltime gekolfd omdat ze niet goed konden drinken. Bij Simone kolfde ik elke 3 uur en liet ik er 's nachts niet meer dan 5 uur tussen zitten. Ik had na een maand of 4 ruim 10 liter in de vriezer omdat ik op die manier heel veel melk over had. Bij Jasper ben ik eigenlijk meteen elke 4 uur gaan kolven om dit te voorkomen. Ondanks dat heb ik nu alweer een liter of 6 in de vriezer en krijgt Simone ook nog elke dag 150ml in de fles. Het is dus een beetje zoeken naar wat voor jou het fijnst werkt. Je ziet hoeveel je kolft, als je teveel hebt kun je minder vaak kolven of niet altijd helemaal leeg kolven. Ik heb een combinatie van beide gedaan. Op dit moment drinkt Jasper ook live bij me maar omdat Simone ook nog melk wil kolf ik 2 of 3 keer per dag, ik heb dan 200ml per keer. Zo'n 2 keer per dag geven we hem een flesje afgelkolfde melk. Het is wel intensief hoor, fulltime kolven en daarnaast de fles geven, zeker met een peuter erbij kun je beter live voeden, dus dat zou ik toch echt eerst proberen. Wie weet gaat het bij de 2e wel veel beter, ik ken echt moeders waarbij de 2e veel beter dronk dan de eerste. Mocht het toch niet zo lekker gaan kan je altijd nog meer gaan kolven. Niet fulltime maar combineren kan ook he. 's nachts lekker de borst geven want dat is minder gedoe en overdag een paar flessen zodat je zeker weet wat hij/zij binnen krijgt. Ik heb trouwens een medela pump in style advance maar die maken ze geloof ik niet meer. De opvolger is denk ik de Freestyle? Bij het moedermelknetwerk kun je kolven testen voor je er een koopt, misschien is dat wat voor je! Succes!
Ik waag me daar liever niet aan, niet in eerste instantie, als ik weer last krijg van kloven door verkeerd aanleggen dan stap ik op zo'n moment misschien weer helemaal van de borstvoeding af omdat het dan zo'n marteling wordt om te kolven, en met alle hormonen, ik was niet helemaal mezelf zeg maar... Wie weet na de kraamweek als het allemaal op gang is gekomen probeer ik het dan wel, ik heb van mensen gehoord dat dit dan soms gewoon lukte ook al kreeg de baby eerst de fles, en als het dan lukt mooi, als het niet lukt gaan we gewoon zo door. Dat het pittig is kolven en fles geven realiseer ik me, ik denk ook dat het gewoon pittig is een peuter en een baby, maar gelukkig is mijn man een maand vrij, en wie weet kan ik na die maand dus om de 4 uur 15 minuutjes kolven omdat ik dan voldoende voorraad heb, dat vind ik in tijd wel meevallen. Bedankt voor de tips, ik zal eens kijken of ik zo'n kolf kan lenen bij het uitleencentrum hier om de hoek!
Ik zou ook investeren in goede begeleiding in de kraamweek, dus echt een lactatiedeskundige laten meekijken tijdens het live voeden. Kloven treden op bij slecht aanhappen/aanleggen en zouden voorkomen kunnen worden als je echt deskundige begeleiding krijgt. Live voeden en huid op huid contact met je baby zorgt er ook voor dat de productie optimaal op gang komt, wat je met alleen kolven waarschijnlijk niet zou bereiken. Hier ook enorm gevoelige tepels dus in het begin was het aanleggen niet zo'n pretje, maar na drie weken ging dat echt veel beter.
geen inhoudelijke tips maar als je langdurig ene kolf wil huren kan ik je deze aanraden, eigenlijk dezelfde als de medela die je huurt alleen veel goedkoper, vooral op langere termijn Borg Mamivac borstkolf + kolfset | VERHUUR borstkolf | MoedermelkNetwerk BorstKolfWinkel
Stefanie, bedankt voor de tip, het verschilt blijkbaar waar je zo'n ding huurt, want hier bij mij om de hoek zijn de borstkolven 2.50 per dag
Ik heb voor mijn jongste de eerste tien weken moeten kolven. Ik was dolblij toen dat niet meer hoefde! Veel sneller, makkelijker de deur uit, geen zorgen meer over hoeveelheden... Alles kolven en dan apart geven is niet twee keer zoveel werk, het is drie keer zoveel werk. Waarom neem je niet voor de bevalling contact op met een goede lactatiekundige om een goed plan van aanpak voor de kraamweek te maken? Probeer eerst gewoon zelf te voeden, dat heeft zowel voor jou (herstel, slinken baarmoeder) als voor je kind echt veel dingen die kolven niet geeft. Trek je het niet, dan kun je altijd nog kolven of halg kolf/haf life doen.
ja waar ik zo bang voor ben is dat hetzelfde gebeurt als bij mijn zoontje, hij hapte wel goed maar viel direct in slaap, en we kregen hem maar niet wakker, door elke keer opnieuw te happen kreeg ik veel irritatie aan mijn tepel en dus kloofjes. IS het altijd zo dat de baby na de bevalling vweinig energie heeft om te drinken? Of kan dit komen omdat hij met vacuumverlost was?
Ik ben na de bevalling ook niet geholpen met hem aanleggen ik moest er echt om zeuren maar ze waren eerst met die hechtingen bezig daarna moest ik plassen/douchen van ze en ik vroe gmaar of we hem niet gingen aanleggen. Heel gek, gelukkig beval ik nu ergens anders. Opzich wil ik het wel proberen, maar ben zo bang dat ik zo weer met een borstontsteking zit, of dat hij opeens wat ik nu lees hier en daar geen fles wil, en ik zou het wel fijn vinden als hij ook af en toe uit een flesje drinkt zodat ik snachts even bij kan tanken..
Dat klinkt als heel slechte begeleiding! Ik weet niet goed waar ik moet beginnen, maar het lijkt of alles wat er maar fout gedaan kon worden fout gegaan is... Borstvoeding na een vacuum is gewoon lastiger, arme kind heeft vaak knallende koppijn! Gelukkig dat je naar een ander ziekenhuis gaat. Informeer nu vast of ze een lactatiekundige in dienst hebben en vraag of je een prenataal consult bij haar krijgen kunt. Dan kun je een goed plan van aanpak maken. Kijk ook of er bij je in de omgeving cursussen of bijeenkomsten van VBN of LLL zijn,om je oor de bevalling vast oorte bereiden.
Ja joh de bevalling was ook vreselijk, we werden constant alleen gelaten zelfs toen ik persweeen kreeg, heel onvriendelijk behandeld als een soort nummertje, en als er iemand was dan was het een onaardige verpleegkundige die mijn naam telkens vergat en mij demotiveerde door te zeggen dat het nog wel minmaal een uur zou duren (persen), en dat ik toch beter moest persen enz, heel slechte behandeling.. ja ik ga me goed inlezen, ik twijfel alleen nog dus of ik ga kolven en geven of proberen aan te leggen, een ding weet ik zeker, ik wil ook zo snel mogelijk een flesje introduceren zodat mijn man het af en toe ook kan doen, en ook voor mijn zoontje lijkt het me leuk. Ik wil dat de baby daar gewoon snel aan went, ik zit nu met 2 thuis dus dan is het lekker als ik savonds wat vroeger naar bed kan en manlief de laatste fles geeft omdat ik dan weer de nacht doe.
Wat schandalig van dat ziekenhuis zeg, en wat jammer dat je kraamtijd en je bv-periode daardoor verpest is. Ik had een droombevalling (binnen 3 uur van 4 cm ontsluiting naar volledig, dochter was er na 54 min persen) en mijn dochter was ook heel alert en ging direct op zoek naar mijn borst (ik kreeg haar bij het hechten al bij me). Maar toch hebben we die eerste nacht zeker 6 keer hulp ingeroepen van de vroedvrouw om te helpen met aanleggen. En daarna was het nog niet op gang, we hebben de dagen daarna echt uren begeleiding gehad van een lactatiedeskundige, met aanleggen maar ook met kolven. Pas na 4 dagen begon de melk te stromen en kon dochter ook goed drinken.
Ja bij mij begon de productie ook vrij snel herinner ik me, en ook echt veel, na 2 dagen ofo zo, en toen kreeg ik dus enorme stuwing en lukte het aanleggen niet meer, mijn borsten waren keihard, en hij bleef in slaap vallen..ik hoop dat de volgende zonder vacuum is, echt waar!
Iedereen roept altijd dat je pas na 4 weken een flesje mag geven maar als jij dat meteen wil proberen, ga vooral je gang! Ik heb namelijk 2 kinderen aan de borst gekregen die begonnen zijn met sondevoeding en daarna de fles dus het kan echt wel als je meteen met een fles begint. Ik zou wel elke dag minstens 1 keer aanleggen om te oefenen anders verleren ze het natuurlijk wel snel. Maar omdat je kolft kun je dat heel goed timen zodat hij geen keiharde gestuwde borsten hoeft leeg te drinken. Dat mag hij dan doen als hij al wat getraind heeft