Aantal vraagjes

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Remmar, 16 jun 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Remmar

Remmar VIP lid

25 mrt 2008
    5.181
    0
    0
    Overijssel
    Beste Ilse, Rieneke of Kirsten!

Waar ik over na zat te denken: hoe kan het eigenlijk dat je de ene keer meer kolf als de andere keer?!
    Ik kolf elke ochtend rond dezelfde tijd (na de 2e voeding) met een dubbele kolf. Maar de ene keer heb ik een opbrengst van bijna 200cc en de andere keer maar een kleine 80 cc. Heeft dit ermee te maken hoeveel mijn dochtertje ervoor heeft gedronken? En heeft zij de voeding erna wel genoeg dan, als ik meer heb gekolft?! Soms wil ze een half uur of uur na het kolven alweer drinken..

Nog een gedachtenspinsel: Gister was ze een dagje wat jengelig, ze wilde wel de hele dag aan mn borst hangen. Aan het eind van de dag bedacht ik me dat ik nog niet veel gedronken had, dus heb zelf ff flinkt getankt. Bij de avondvoeding voelde mn borsten erg vol! (terwijl dit de hele dag nog niet zo was...) Kan het zo zijn dat ik zelf te weinig had gedronken waardoor er voor haar te weinig melk was??

Alvast bedankt voor je reactie!!

2. Rieneke

Rieneke Actief lid

26 mrt 2009
    352
    0
    0
    Hoi,

Leuk he, die hersenspinsels, het is vaak maar net welke kant je op rederneert.

Hoeveel je kolfopbrengst is hangt vaak af van hoe veel je borst aan het kolfapparaat geeft. Het heeft te maken met hoeveel hormoon er in je lichaam vrij komt die ervoor zorgt dat je melk uit je borst komt. De ene keer is dit meer dan de andere keer.
    Vaak zie je dat je in de ochtend beter kolft dan in de avond.
    Als er meer melk in je borsten zit komt het ook beter je borst uit.
    Soms kolven vrouwen om te kijken hoeveel melk er in hun borst zit en dan blijkt er maar 30 cc uit te komen. Dit is dus niet de hoeveelheid die in de borst zit, maar de hoeveelheid die je borst loslaat.Een baby zal altijd meer uit de borst halen.(gelukkig maar).
    De borst maakt heel snel weer melk aan.Als je dochter dus na een half uur nadat je gekolft heb wil drinken dan hoef je niet bang te zijn dat je de melk "weggekolft" hebt. Je hebt gewoon een extra keer gestimuleerd.

Over je 2e spinsel kan ik kort zijn.
    De hoeveelheid vocht die jij inneemt heeft geen invloed op de hoeveelheid melk die jij aanmaakt.Het zou wel mooi zijn als het zo zou werken.Dan zouden alle moeders gewoon veel moeten drinken om veel melk te maken.Helaas, het heeft echt met je hormonen te maken. Het is echt een systeem van vraag en aanbod. Veel vraag maakt veel aanbod. Vaak aanleggen dus.

Iets duidelijker zo?
    Groeten Rieneke

3. Remmar

Remmar VIP lid

25 mrt 2008
    5.181
    0
    0
    Overijssel
    Ja, erg he?! hihi.. ben heeeel goed in hersenspinsels (is my middle name ;) en je moet wat met je verlof he... haha.. )

Een heel stuk duidelijker! Bedankt!!

Maar toch nog wat vraagjes: Ik kolf elke ochtend nadat ze aan beide borsten heeft gedronken (ik bied 1 borst per keer aan, dus nadat ze rond half 7 en half 10 heeft gedronken). Maar eigenlijk maakt t dus niet uit en zou ik ook dus gewoon na de eerste voeding (die van half 7) kunnen kolven?!
    M'n borsten zijn namelijk erg vol 's ochtends omdat ze best lange nachten maakt, voelt niet altijd prettig. En soms is het gewoon handiger om 's ochends iets eerder klaar te zijn met alles!

Nu kolf ik 's ochtends de ergste druk er vaak wel even af, omdat t anders voor haar moeilijk aanhappen is. Maar nu gaat de melk soms nog erg hard / snel. Is hier verder wat aan te doen? Ze kan het bijna niet afdrinken soms...

ff over mn 2e spinsel: Mijn kraamverzorgster vertelde namelijk dat het wel eens kon zijn dat als je kindje ontevreden was, je misschien gewoon te weinig had gedronken waardoor je lichaam niet genoeg melk heeft kunnen aanmaken. (ik weet niet of ik het nu helemaal goed uitleg / zeg). Maar dat is dus gewoon onzin... hihi..
    Er is dus eigenlijk altijd genoeg melk, heel kort door de bocht gezegd?!

Alvast bedankt!

4. Rieneke

Rieneke Actief lid

26 mrt 2009
    352
    0
    0
    Over je eerste spinsel:
    Dat je borsten in de ochtend zo vol zijn is gewoon omdat je borsten nog niet precies weten hoeveel melk ze moeten maken.Het is nog niet goed op elkaar afgestemd en daarom die stuwing.Een beetje eruit masseren is i.d.d. een goede tijdelijke oplossing.
    Als je zo veel mogelijk wilt kolven zou je i.d.d. eens tussen 2 voedingen in kunnen kolven. Waarschijnlijk heb je dan de meeste opbrengst. Niet bang zijn dat je voor de volgende voeding wegkolft.

Jouw eigen vochtinname heeft niets met de hoeveelheid melk te maken.
    Je kunt zeker te weinig melk hebben, maar dit komt dan niet omdat je te weinig gedronken hebt.

Ga nu maar nieuwe spinsels bedenken ;)

Groeten Rieneke

Deel Deze Pagina