Borstvoeding na keizersnede

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door jolien 1986, 4 aug 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. jolien 1986

jolien 1986 Niet meer actief

Beste,

Aanstaande zaterdag krijg ik met 36+1 een keizersnede van mijn eerste kindje.
    Graag zou ik borstvoeding willen geven.

Als ik mijn linker borst "masseer" loopt er een klein beetje vocht (2druppels) uit. (doorzichtig en beetje room wit)
    Mijn rechter borst doet niks.

Heb jij tips om de borstvoeding op gang te kunnen helpen? En klopt het dat het na keizersnede vaak moeizamer gaat?
    En kindje van 36 weken misschien ook meer moeite heeft om te drinken.
    Zijn er punten waar ik op moet staan? Zoals snel aanleggen. Ben bang omdat ze zo jong ik de OK zaal uitgaat en pas na de uitslaapkamer weer zie. Op misschien wel de kinderafdeling.

Ik heb nog geen uitgebreide informatie gehad omdat gisteren pas de OK besproken is.

Alvast hartstikke bedankt voor je antwoorden :)

2. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hoi,

Spannende dagen, maar ook fijn dat je nog even tijd hebt om voor te bereiden! En goed dat je gelijk hier je vragen stelt.
    Ik zal hieronder reageren op jouw vragen:

Dit is al heel mooi: de druppels die je nu al ziet kun je opvangen in een minispuitje. (bij apotheek of in ziekenhuis naar vragen) er zijn spuitjes van 2,5, 5 en zelfs 10 ml. Met die van 2,5 kun je deze dagen vast vooruit.
    Masseer 1 of 2 keer per dag (bijvoorbeeld in de ochtend en avond) met de hand zoals je nu doet. Komen er druppels: dan zuig je deze op in het spuitje. Komt er uit 1 borst niets? Niets aan de hand.

De spuitjes die je verzameld kun je in een zip sluitzakje in de vriezer bewaren tot je naar het ziekenhuis gaat. Plak er een sticker op met datum. Neem de voeding (colostrum) mee en laat dit als eerste voeding geven als jij nog niet zelf in staat bent je kindje te voeden of als je kindje niet bij jou kan liggen na de geboorte. Laat je kindje dan bij je partner (of wie je bij je hebt) bloot op de borst liggen en als het aangeeft toe te zijn aan voeding (zoeken, smakken met de lipjes) kan het jouw voeding al krijgen.

Het is fijn te weten dat je nu al voeding hebt: ook al zijn het nog druppels, hiermee geef je de eerste aanzet tot productie. Door vandaag, morgen en overmorgen op deze manier een beetje te stimuleren kan je productie straks mogelijk sneller op peil zijn en je weet dat je als het de eerste dag niet wil altijd met je hand het colostrum kunt stimuleren. Een fijn gevoel om te weten dat je de regie in handen hebt en weet dat je zo iets kunt doen voor je kindje!

Houd je kindje na de geboorte zo dicht mogelijk bij je in de buurt. Als het gaat, houd het dan ook lekker vaak bij je: bloot op bloot is helemaal mooi. Wanneer je kindje toe is aan voeden leg je aan. Houd inderdaad rekening met het feit dat je kindje nog niet helemaal rijp is en het qua energie nog niet kan wat a terme geboren kindjes kunnen: het zal snel in slaap vallen en misschien nog geen volledige voeding in kunnen nemen. Stimuleer na het aanleggen met de hand de laatste druppels (kolven met de hand, zonder apparaat) Dit is voor dag 1 en 2. Vanaf dag 3 schakel je ook een dubbelzijdig electrisch kolfapparaat in. Let op juiste maatvoering van je borstschilden, laat je hierover informeren door verpleegkundige/kraamzorg. Of nog mooier: schakel een lactatiekundige in.

Blijf electrisch kolven met handmatig combineren voor maximale inzet en snel op gang brengen van productie en hoeveelheid.

Het klopt dat borstvoeding een dag of wat later op gang kan komen na een keizersnede. Zorg zoveel mogelijk voor een goede conditie: immers: je gaat een operatie in. Goede voeding en uitgerust de ok in kan je helpen.

Wat je de nog kunt doen is contact opnemen met het ziekenhuis: vraag naar de gangbare protocollen van borstvoeding na keizersnede. Vraag wat er mogelijk is in eigen wensen: wel kindje bij je houden, kindje bij partner etc. Vraag of er een lactatiekundige aanwezig is, of kijk anders vast bij wie je je prettig voelt en vraag of deze lactatiekundige je kan begeleiden. (dat kan bijvoorbeeld iemand in de buurt zijn, maar ook via e-consult zijn er mogelijkheden)

Voor nu: veel succes en geniet nog van je ongetwijfeld mooie buik!

3. jolien 1986

jolien 1986 Niet meer actief

Hoi hoi bedankt voor je uitgebreide reactie.
    Als actie heb ik het ziekenhuis gebeld voor spuitjes hiervoor en of het oké is om hiermee te starten. de lactatiekundige van het ziekenhuis was enthousiast en had wat voor me klaar gelegd. Maar adviseerde wel te overleggen met de gynaecoloog omdat kolven ook weeën kan opwekken en ik niet voor niets onder controle sta.

De gynaecoloog had net een wetenschappelijk artikel goedgekeurd over vroegtijdig kolven voor de bevalling. Dus kreeg enorm uitgebreid antwoord. Erg leuk. Ik mocht het wel proberen.
    En heb gisteren 5ml kunnen manueel kunnen afkolven

Groetjes.

4. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Top!

Deel Deze Pagina