Borstvoeding: waar aan merken jullie overproductie?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door williebb, 19 jul 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. williebb

williebb Actief lid

22 mrt 2012
    166
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik ben benieuwd of hier mensen die bv geven ervaring hebben met overproductie.
    Hoe herkenden jullie dit en wat heb je er aan gedaan om dit te verminderen?

Mijn zoontje is 8 weken oud en drinkt eigenlijk sinds een paar weken steeds onrustiger, vooral de 2e borst. Hij laat ook heel vaak los.
    Heel veel de hik, spugen en windjes laten, maar sinds een week huilt hij soms ook tijdens het drinken van de 2e borst. Nou ja niet tijdens het drinken, maar als hij aan het happen is.

Als hij los laat heeft hij vaak een enorme melkmond en er loopt ook regelmatig melk langs tijdens het drinken. Mede daarom dacht ik aan overproductie.

Ben van plan morgen een lactatiekundige te bellen, maar was benieuwd of hier ook tips waren.

2. Micera

Micera Fanatiek lid

23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    Overproductie merkte ik aan letterlijk overvolle pijnlijke borsten die de hele dag door op knappen stonden. Mijn zoontje kon het niet wegdrinken, zodra het toeschietreflex kwam spoot het er ook direct uit. Hij kon daardoor niet goed drinken, verslikte zich snel, en kreeg mijn borst nooit leeg (laatstaan een 2e borst).

Ik mocht bij overproductie 1x per dag mijn beiden borsten leegkolven. De rest van de dag niet kolven, omdat het de productie juist verhoogd. Die 1x per dag had ik ook echt nodig, want ik kon niet slapen van de overvolle borsten.
    Daarnaast kon ik het eerste gedeelte melk opvangen als de melk begon te stromen. Zo was de ergste druk er vanaf, en kon mijn zoontje redelijk rustig de borst leegdrinken.

Ik moet zeggen dat ik je verhaal niet typisch vind voor overproductie. Maar dat is toch lastig vanachter het beeldscherm te zeggen. Hoe is je toeschietreflex? Komt er direct heel veel melk uit (spuit er uit), of valt dat mee?

Spugen, de hik en windjes horen in principe bij kleine baby's. Net als krampjes. Maar het moet wel binnen de grenzen van normaal blijven.

Bij mijn zoontje (1e kind) vond ik het ook erg lastig om te zien wat normaal was. Achteraf had ik én flinke overproductie, en bleek mijn zoontje koemelkallergie te hebben. Na een paar weken was mijn productie beter afgestemd en stond ik inmiddels zelf op een koemelkvrij dieet. Daarna waren de klachten een heel veel beter. Nog altijd had hij af en toe de hik en liet hij scheetjes, maar het extreme was er af.

Een lactatiekundige is inderdaad een goed idee. Hopelijk kan zij je verder helpen :)

3. Lente1986

Lente1986 Actief lid

17 jan 2013
    183
    2
    18
    NULL
    NULL
    Bij mijn dochter ook overproductie gehad de eerste dagen, en dat uitte zich hetzelfde als bij Micera. Ik vind jouw verhaal idd ook niet typisch voor overproductie. Mijn lk heeft me aangeraden te gaan blokvoeden en dat heeft goed geholpen. Helaas heb ik weken nadien wel last gekregen van productiedips... ik zou zeker een lk benaderen! Succes

4. BZD

BZD Fanatiek lid

17 jan 2014
    1.059
    166
    63
    Vrouw
    Paraveterinair
    Heeele volle borsten en na toeschietreflex kon m'n mannetje de stroom niet bijbenen.
    Heb ook lk laten komen, die geven zo goed advies op maat.
    Een vriendin had het ook en wij hebben beide hele andere adviezen gekregen van dezelfde lk. Het is echt heel persoonlijk wat werkt.

5. roomsoesje27

roomsoesje27 Bekend lid

28 jul 2013
    899
    1
    16
    Assen
    Ik denk ook niet zo zeer aan overproductie maar eerder een snelle melkstroom. Ik heb het nog steeds heel erg, vooral na mijn TSR, maar Lotte is oud genoeg om er mee overweg te kunnen. Als baby hoorde je haar er tegen drinken waardoor ze veel lucht binnen kreeg.

Je zou voor de zekerheid het tongriempje en lipbandje kunnen laten controleren. Als die te kort zijn kan er valse lucht mee gezogen worden waardoor ze ook meer last hebben van windjes, krampen en hikken.

Na elke voeding even een minuut of 30 omhoog houden zou ook verschik kunnen maken. Ondanks dat spuugde Lotte altijd flink na een voeding, ze was er niet naar van en ze groeide nog steeds goed, dus ik heb me daar nooit heel druk om gemaakt.

Deel Deze Pagina