Rouvoet: minder scheiden, eerder kinderen

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Wilma, 29 okt 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Wilma

Wilma VIP lid

22 mei 2006
    6.396
    1
    0
    Uithoorn
    Rouvoet: minder scheiden, eerder kinderen

Als het aan minister Rouvoet (Jeugd en Gezin) ligt, gaan ouders meer moeite doen om bij elkaar te blijven. Hij wil dat de Nederlandse gezinnen zo veel mogelijk intact blijven en dat de overheid daarbij moet helpen. Relatietherapie zou hier bijvoorbeeld bij moeten helpen, schrijft hij in zijn Gezinsnota.

Ook meldt Rouvoet in de nota dat, met name hoogopgeleide, Nederlandse vrouwen eerder aan kinderen moeten beginnen. Momenteel krijgen hoogopgeleide vrouwen gemiddeld op hun 34ste hun eerste kind. Dit is volgens hem te laat, omdat de gezondheidsrisico's rondom een zwangerschap toenemen vanaf het dertigste levensjaar.

Rouvoet vindt dat Nederland 'gezinsvriendelijker' moet worden. Naast bovengenoemde maatregelen, spreekt hij in dat verband over een 'dag van het gezin' dat volgens hem op 15 mei plaats moet vinden: precies tussen moederdag en vaderdag.

bron:fok.nl

2. Minyaweth

Minyaweth VIP lid

20 aug 2006
    9.082
    1
    0
    Overijssel
    Uhmmm... mogen mensen zelf nog bepalen of ze uit elkaar gaan of niet...? :( Hij kan zo veel willen hahahahaha

3. Arri

Arri Fanatiek lid

21 dec 2007
    2.566
    0
    0
    ben het helemaal met Rouvoet eens!

4. spawater

spawater Actief lid

14 mrt 2008
    120
    0
    0
    kantiene medewerker
    nieuwegein
    Hoi

Je laat je toch niet vertellen wat je moet doen we zijn een vrij land.
    En als je nog niet toe bent aan kinder maakt niet een of ander kerel uit dat je er wel aan moet beginnen.
    Je maakt nog altijd uit wat je doet en als je uit elkaar ga als het niet meer gaat dan moet je dat doen want ruzie hebben met of zonder dat er kinder bij zijn hun voelen het echt wel.

5. MamaKitty

MamaKitty VIP lid

26 mei 2008
    9.749
    0
    0
    Tjongejonge...mogen we zelf bepalen of we uit mekaar gaan of niet? Nee, lekker voor de kids bij mekaar blijven, dat wil die? Lekker handig, alsof de kids daar niet door kapot gaan, laat staan de ouders zelf.
    Ik heb het geprobeerd, maar nee, ik maakte mezelf en mijn dochter op die manier kapot door bij mijn ex te blijven puur en alleen voor mijn dochter...

En we MOETEN eerder aan kids beginnen? Wie denkt die vent wel niet dat ie is?

6. Lientje

Lientje Fanatiek lid

24 nov 2005
    4.063
    0
    0
    Financieel advies
    Zeeland
    Ik ben het wel met hem eens hoor. Mensen gaan zo makkelijk uit elkaar soms. Ik vind dat je, als je aan kinderen bent begonnen samen, toch op zijn minst kunt proberen relatietherapie te nemen, voordat je de knoop doorhakt en echt uit elkaar gaat. Het is geen garantie voor succes, maar wel het proberen waard.

En wat betreft het jonger kinderen krijgen. Ook dat vind ik een goed punt. Ik ben zelf hoogopgeleid en ik word raar aangekeken dat ik op mijn 25e 2 kinderen heb. De instelling van mensen ten opzichte van jonge hoogopgeleide moeders zorgt ervoor dat hoogopgeleide dames er niet eerder aan durven te beginnen volgens mij. En iedereen mag voor zich weten wanneer hij/zij aan kinderen begint, maar door die rare opvattingen over dit onderwerp zijn er vast mensen die het nog maar even uitstellen.

7. Arri

Arri Fanatiek lid

21 dec 2007
    2.566
    0
    0
    mooi gezegd Lientje! ik sta er zelf ook zo tegenover!

8. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.266
    4.498
    113
    Als is het me goed herinner is Dhr Rouvoet van de SGP en hangen die vrij sterkt hun cristelijke geloof aan.
    Ik denk dan ook dat daar de opmerking over scheiden vandaan komt, hij mag natuurlijk niet zeggen dat scheiden niet mag maar vind dit ondertussen eigenlijk wel.

Wat betreft de leeftijd van de moeders, tja meneertje rouvoet als het aan ons had gelegen was Kylian er ook veeeeeeel eerder geweest maar de natuur besloot toch anders.
    Sommige dingen heb je nu eenmaal niet in de hand.

Groetjes Anita

9. valhalla

valhalla Niet meer actief

Ik ben wel met hem eens dat je niet als het eens moeilijk wordt meteen maar naar de echtscheidsadvocaat moet rennen en dat het vast wel beter is om jonger kinderen te krijgen, maar wat in hemelsnaam heeft een minister daar over te vertellen? :confused:

Gezinsplanning moet vind ik iets zijn waar de overheid zich totaal afzijdig van moet houden. Wat denken ze hiermee te bereiken? Laat mensen lekker zelf beslissen wat ze willen. Als ze willen scheiden doen ze dat uiteindelijk ook niet voor niets. Kom op.

En dan nog, wat moeten we nu allemaal van de overheid?

Jong kinderen krijgen
    Meer kinderen krijgen
    Meer mantelzorg verlenen
    Meer werken
    Meer maatschappelijk betrokken zijn
    Ambitieuzer zijn
    Onze kinderen beter opvoeden
    Zowel moeder als vader moeten vaker bij de kinderen zijn
    Meer sparen (goed voor de banken)
    Meer uitgeven (goed voor de economie)
    Gezonder eten
    Minder autorijden en energie gebruiken

En zo kan ik nog wel 100 punten opnoemen die en totaal niet met elkaar te verenigen zijn en waar de overheid helemaal geen ene %*%$%$ mee te maken heeft. En ik denk ook niet dat er minder 'raar' wordt aangekeken tegen hoogopgeleide vrouwen als de minister van spruitjes eten en ganzenborden zich er over uit laat. Maar ja.

10. Josien

Josien VIP lid

27 jun 2006
    9.956
    5
    38
    Vrouw
    Loonadministrateur
    Noord-Brabant
    @Pluk, het is de Christenunie, maar dat heeft hier verder niet zoveel mee te maken denk ik. Hij is vice-premier en minister van Jeugd en Gezin. Lijkt me dat hij er dan wat van mag zeggen ;).

Ontopic: ik ben het wel met hem eens. Ik denk dat mensen wel 'makkelijk' uit elkaar gaan ooit. Over het eerder kinderen krijgen: ook dat kan ik met hem eens zijn. Wel een kanttekening daarbij: dan mogen ze ook wel wat meer IVF/ICSI-pogingen in het basispakket vergoeden, zodat mensen die ook echt graag een kindje willen maar bij wie dat niet zo 1-2-3 lukt toch meer kansen krijgen dan ze nu hebben.

Groetjes,
    Josien

11. San79

San79 Fanatiek lid

10 apr 2008
    2.212
    0
    0
    Den Haag
    Fijn als de overheid moeite wil doen om NL gezinsvriendelijker te maken. Met kinderopvang verbeteren, betere voorlichting op school mbt vruchtbaarheid en problematiek boven de 30/35, en meer van zulke maatregelen heb ik geen problemen hoor!
    En we leven in een wegwerpmaatschappij, dat zie je ook aan relaties: mensen blijven bij elkaar tot ze wat beters tegenkomen lijkt wel.
    Je moet niet koste wat het kost bij elkaar blijven, maar ik zie bijv. trouw en langdurige relaties nog steeds als de norm... en ik hoop dat zo te blijven zien.

12. melloncollie

melloncollie Niet meer actief

Zohe, voldoe ik even aan het ideaalplaatje !

23 jaar, vaste relatie, 1 kind, vaste baan en een hbo diploma in m'n zak !
    Ik drink alleen teveel bier. En ik luister naar duivels muziek. Oeh, en ik geef geen borstvoeding (with all the respect voor mama's die het wel doen!)

Als meer mensen nou bier gingen drinken dan waren er niet zoveel relaties stuk gegaan en is de horeca ook weer blij met de misgelopen omzet door het rookverbod. Zo !

Ach de beste man bedoeld het goed. Duurzama relaties is nou eenmaal niet van deze tijd, mee eens. Maar mensen zijn zoekende; alles is fake in deze maatschappij, de diepgang is ver te zoeken, dus kun je het jonge mensen echt kwalijk nemen dat ze neit weten hoe ze een duurzame relatie moeten opzetten en behouden ? Ik bedoel, tegelijkertijd wordt er ook an je verwacht dat je perfect weet welke studie je wilt, dat je hem binnen 4 tot 6 jaar afrond en vervolgens even keihard carriere gaat maken.

@ valhalla: spruitjes zijn lekker hoor !
    :p

13. Caruli

Caruli VIP lid

15 nov 2007
    31.699
    92
    48
    Zorgverlener
    Noord - Brabant
    helemaal mee eens!

14. Saaya

Saaya Niet meer actief

hmm.. het forumsysteem neemt niet meerdere quotes uit een post mee :(

In ieder geval kan ik me goed vinden in want Lientje zegt. Doet me denken aan het beleid in Zweden wat ik laatst hoorde van mijn huisgenoot. 8) (nog een reden voor mij om naar zweden te gaan, haha!)

http://www.zwedenemigratie.nl/we/uitkeringen.htm 8)

15. valhalla

Vergeet niet dat je daar tegenover staat dat je na je zwangerschapsverlof daarna vaak wel allebei (fulltime) moet werken, om goed rond te kunnen komen, de belastingen daar hoger zijn dan hier (zoals 25% BTW) en men ook in de Scandinavische landen aan alle kanten bezig is om hun riante uitkeringsstelsel aan te passen.

16. Saaya

Saaya Niet meer actief

Haha, dat snap ik ook wel ;)
    Mijn huisgenoot bedoelde het ook grappig, ik vindt wel dat we hier iets ruimer mogen zijn dan dat we nu zijn.
    De prijzen echter, zijn wel ongeveer hetzelfde daar als hier trouwens. Zit weinig verschil in. Dankzij de euro.. :)

17. valhalla

Aaah okee. Maar sommige mensen denken echt dat Zweden de hemel is, verlof eeuwig duurt en uitkeringen hoger dan de salarissen enzo. Toen wij gingen kijken om inderdaad naar Zweden / Noorwegen te gaan heb ik echt vaak moeten uitleggen dat het niet zo was, vandaar :D Prijzen van bijv. boodschappen schelen inderdaad niet veel meer met NL, belastingen en ander levensonderhoud wel.

Sorry voor de offtopic onderbreking.

18. jingels

jingels VIP lid

8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Op bepaalde punten kan ik het wel met meneer Rouvoet eens zijn.

Daarnaast vind ik dat de overheid geen stok achter de deur mag krijgen( letterlijk en figuurlijk) in het prive leven van burgers van deze samenleving in de zin van *betutteling*.
    Hij gaat maar fijn met zijn eigen vrouw in therapie.

19. Manuela79

Manuela79 VIP lid

7 aug 2006
    10.145
    0
    0
    Hilversum
    Mooi gezegd Jingels, ik sluit me helemaal bij jou aan!

20. Wilma

Wilma VIP lid

22 mei 2006
    6.396
    1
    0
    Uithoorn
    Idd helemaal mee eens.
    Hij mag zeggen wat hij wil...hij mag aanmoedigen en hij mag ondersteunen (en daarin mag hij als hij dit soort dingen wil wel eens wat meer doen btw) maar verder niks.
    Zou mooi zijn...had ik dus NOG meer moeten doen om mijn huwelijk te redden zeker...terwijl mn ex er werkelijk niets aan deed...moet wel van 2 kanten komen dan heh!
    En ik en mn kinderen zijn er 100% op vooruit gegaan dat ik ben gaan scheiden. Is zelfs een kindje meer van gekomen die er anders wat mij betreft echt niet bij gekomen was. Dus zo slecht is scheiden toch niet dan :p
    Al vind ik dat op sommige punten hij wel weer gelijk heeft. Zoals vroeger kinderen krijgen. Maar dan moet die mogelijkheid er ook zijn! Zoals bvb kinderopvang tijdens studie bvb...waarom is dat er nog niet dan meneer rouwvoet?!
    En dan nog is en blijft dat (hopelijk) een persoonlijke keuze. Geen overheid keuze!

Deel Deze Pagina