Speelvraagje Duplo

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by Storm, Apr 17, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Storm

Storm Niet meer actief

Mijn zoontje wordt volgende maand drie. Hij speelt wel eens met duplo, maar om hem nou een enthousiaste gebruiker te noemen... En wanneer spreek je van een enthousiast gebruiker?
    Als ik de Duplo reclames zie denk ik altijd dat mijn kroost tot de onnozele garde behoort ofzo. Er wordt gesmeten, gerammeld en de auto's rijden, maar zelf bouwen volgens instructies, no way. En als ik wat bouw wordt er dus mee gegooid of vakkundig gesloopt.
    Nu hebben we zelf vrij veel kleine dozen duplo, maar zou het voor het spel helpen om bijvoorbeeld een grotere doos te doen, bv de brandweerkazerne. Zodat de brandweerhelicopter of brandweerauto interessanter worden, dat er meer verhaallijn in het spel komt of denk ik daarmee helemaal verkeerd?

2. Yellowsun

Yellowsun Fanatiek lid

Apr 23, 2009
    2,021
    287
    83
    Ons zoontje speelde er in het begin ook niet veel mee, totdat mijn man wat vaker mee op de grond ging zitten en mee bouwde , nu hebben wij een mannetje wat hele bouwwerken maakt

3. EdN

EdN VIP lid

May 27, 2011
    8,837
    3,630
    113
    Mijn zoontje speelt graag met Duplo, maar is meer een 'speler' dan een 'bouwer'. Hij bouwt wel een beetje mee als wij met hem samen bouwen, maar eigenlijk speelt hij het meeste met de beestjes, autootjes en accessoires zoals de ophaalsysteempjes van hijskranen en zo, daar tilt hij graag de olifant mee op, dat soort dingen. En hij is dol op de duplotrein, hij laat m rondjes rijden en vervoert spullen en beesten. Maar wederom: wij moeten hem bouwen, zelf doet hij het niet. Wij hebben daarom ook het soort dozen dat we hebben erop aangepast (veel beestjes ed). Als wij maar 'samen' met hem iets bouwen, dan speelt hij daarna hele Indiana Jones-achtige avonturen na. Die tegenwoordig overigens meestal bestaan uit een grote dino die iedereen opeet en alles platstampt ;) .

4. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

Nov 3, 2009
    7,231
    6,692
    113
    Het hangt ervan af hoe oud hij is. Ik heb nu een erg grote duplo/lego liefhebber (3j9m). Sinds een jaar bouwt hij, maar hij speelt er ook mee. Wij hebben gewoon alles door elkaar (of eigenlijk 3 bakken: 1 met blokken, 1 met vervoersmiddelen en 1 met poppetjes, diertjes en ander klein spul) en dat stimuleert creativiteit. De takel van de helicopter is al een takel voor een auto geweest en ook al een onderdeel van een hijskraan. Dit zou nooit lukken als alles maar in dozen blijft.

5. Pleak

Pleak Fanatiek lid

May 30, 2011
    3,620
    218
    63
    zuid-holland
    Mijn zoontje is wel echt een bouwer, al heel snel. Maar op het begin was hij ook meer van het afbreken hoor.

6. Eylem

Eylem Niet meer actief

Hier spelen ze er ontzettend veel mee maar wel voornamelijk rollenspellen met de poppetjes en diertjes. En de trein en wat autootjes, die zijn ook populair. Bouwen gaat niet verder dan dat de oudste een toren maakt van blokken. Maar wij hebben ook niet echt van die sets, gewoon heel veel blokken en poppetjes en tig verschillende dieren. Vind ik leuker dan van die 'voorgeschreven' sets.

7. Purk

Purk Fanatiek lid

Nov 19, 2013
    3,189
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier wordt veel gespeeld met de poppetjes, auto's en trein. We hebben een groot ziekenhuis, en daar speelt ze veel mee. Maar het zelf bouwen beperkt zich tot wat blokjes op elkaar en dan is het een toren waar bv een dier op klimt en vanaf springt.

8. Skyscrapper

Skyscrapper Fanatiek lid

May 11, 2013
    2,604
    3
    38
    Wat bij ons heel goed werkt is meespelen/meebouwen.

Als ik iets voor mijn zoon bouw, bijvoorbeeld een boot of een garage dan kan hij er uren zoet mee zijn. Als hij zelf iets moet verzinnen is hij er al gauw klaar mee.

9. Stefanie78

Stefanie78 Fanatiek lid

Jul 7, 2010
    3,744
    1
    36
    Friesland
    Hier ook meer fantasiespel dan bouwen. Dus papa en mama bouwen en Elise speelt haha Wij hebben nu playmobil voor haar gekocht en dat is echt een megahit omdat ze daar echt haar fantasiespel in kwijt kan.

10. S0fietje

S0fietje Fanatiek lid

Jul 4, 2011
    2,225
    2
    0
    Toevallig vandaag deze foto gemaakt. Zoontje vind het leuk om hoge torens te bouwen. Meer dan dat lukt hem nog niet maar wat hij wel ook leuk vind is dat ik iets bouw en dan kan hij er ook uren mee spelen.

Attached Files:

11. red88

red88 VIP lid

Dec 3, 2008
    13,137
    0
    0
    Hier is ze ook meer van de fantasie en hebben we daarom ook meer Playmobil aangeschaft. Maar sinds kort is ze ineens aan het bouwen. Dus hier met Sinterklaas denk ik wat lego aanschaffen.
    Jongste probeert een toren te maken, speelt wat met de auto's en trekkers en probeert de treinrails aan elkaar te maken.

12. Athina

Athina VIP lid

Oct 31, 2007
    23,818
    3,344
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Zo ging het bij ons ook. Of simpelweg de grondplaat 'dicht' bouwen. Als een soort puzzel. En dan eventueel meerdere lagen.
    En daar werden dan diertjes bij en op gezet.
    De oudste speelt nog graag met de jongste mee. Die bouwt 'huisjes' . Rollenspelen is zij juist weer níét van. Playmobil en poppenhuizen vind ze dus ook niet boeiend.

Maar ook wij hebben dus een bak met blokken. Met daarin 2 sets dierentuin dieren en 1 of 2 auto's. Het gaat om de blokken hier.

13. Storm

Storm Niet meer actief

Mijn zoontje is op een maand na drie. Hij begint wel wat te bouwen, maar meestal is hij nogal van het gooi en smijt werk. Ook alles wat ik bouw gaat binnen vijf minuten weer kapot. We spelen regelmatig met hem mee, bouwen veel voor hem, maar hij sloopt alles.
    Hij rijdt wel rondjes met de auto's, laat de helikopter vliegen, dat is het punt niet, maar ik dacht dat het hem misschien zou helpen tot spel te komen als hij zelf iets minder hoefde te bedenken. Maar als ik jullie reacties zo lees, dan maakt dat niet zoveel uit.
    Het gaat dus puur om interesses.
    Hij kan wel heel lang met de ikea trein spelen. Heb hem vandaag het legoboekje in handen gegeven. Hij wees meteen de getallentrein aan. En de gewone trein op rails. Dus misschien hebben we wel gewoon net niet de goede duplodoosjes voor hem. Moet hij gewoon de trein hebben. ;)

14. CindyJessie

CindyJessie Bekend lid

May 21, 2012
    802
    15
    18
    Mijn dochter kreeg van haar 2e verjaardag zo'n grondplaat en toen ging ze enthousiast bouwen.

15. Skyscrapper

Skyscrapper Fanatiek lid

May 11, 2013
    2,604
    3
    38
    Mijn oudste heeft nu pas ontdekt dat de poppetjes ook in de auto's kunnen rijden. ;) Voorheen deed hij nooit zoveel met de poppetjes.

16. XmoniqueX

XmoniqueX Bekend lid

Jan 1, 2011
    945
    0
    0
    Uden
    Hier probeert hij wel een treinbaan te leggen. Alleen het aansluiten moeten mee helpen. We hebben ook de brandweer kazerne. Maar het enige bouwen is een treinonderdeel vol met blokjes maken. Alle blokjes uit de doos zitten dan op een treinstel en daar word mee gereden. Poppetjes worden niet naar om gekeken. Maar ik heb hier dan ook echt een jongen die dol is op auto's en vliegtuigen

Share This Page