Ik ben net terug van de huisarts en onze ukkepuk heeft waarschijnlijk een oorontsteking en hij buldert als een gek van een verkoudheid. Dat is op zich al rot genoeg maar hij piept ook enorm in zijn ademhaling. Dat heeft hij wel vaker gehad, we hebben er in de zomer zelfs mee op de eerste hulp gezeten omdat hij toen serieus het geluid maakte van een zeemeeuw. Toen dachten ze aan valse kroep en het is overgegaan. Naderhand klonk hij nog wel wat benauwd af en toe bij een verkoudheid maar nu is het weer flink raak. Ik heb in overleg met een andere arts al een keer overlegd over de mogelijkheid tot astma. Hij noemde toen verkoudheidsastma. Arts gaf idd toe dat het aardig benauwd klonk op zijn longetjes en verkoudheidsastma is (?) en dat ik hem toch weer bricanil (medicijn) moet geven als hij er veel last van kreeg, hij krijgt dat vloeibaar. Nou is Elian altijd in een bijzonder goed humeur en is het heel moeilijk om te zien wanneer hij ziek is (zelfs bij 38 koorts gisteren en piepent als een gek was hij nog in een stralend humeur) dus ik heb net maar zijn dosering gegeven. Op google zag ik dat het gebruikt wordt bij 'gewone' astma? Maar ik kan niets vinden over verkoudheidsastma zoals de Zweden dat hier noemen (ik vertaal het letterlijk)? Iemand ermee bekent? Wij hebben ook twee katten en de arts zei dat dat niet echt bevorderlijk voor hem was. Maar nu zit ik dus met een massa vragen achteraf. Als Elian niet verkouden is, piept hij niet maar kan het ontwikkelen tot astma? Hoe zit dat met onze katten? Hoewel ik en mijn vriend geen astma hebben zit het wel aan beide kanten in de familie.... Iemand ermee bekend?
Ik zou je graag willen helpen maar dat kan ik helaas niet. Wel heb ik vandaag te horen gekregen dat mijn zoontje allergisch is voor poezen en ik heb er dus twee. Mijn zoontje heeft ook al maanden last van zijn luchtwegen ( benauwd, hoesten, niezen, waterige oogjes) en ik heb al vanalles voor hem gekregen. Om een lang verhaal kort te maken, is er al eens bloed bij je zoontje afgenomen? Ze kunnen hier echt veel uithalen. Groet Puck
Ohhh jeee.. dat is vervelend! Wat ga je met je poezebeesten doen? Ik zit er ook mee in m'n maag. Arts noemde onze twee katten niet echt 'bevorderlijk' voor zijn piepende ademhaling maar meer achtergrondinfo heb ik dus niet gekregen. Kunnen ze dat al zien joh dat hij allergisch is? Ik heb het nagevragen bij verschillende artsen (o.a. op het ziekenhuis) en die zeiden dat als ze zo jong zijn ze nog geen kans hebben gehad om een huisdierenallergie te ontwikkelen en je dat pas later ziet... Ik vond het al zooo vreemd. Misschien toch weer eens een testje laten doen bij de huisarts. Hij heeft die akelige ademhaling ook alleen maar als hij écht goed verkouden is. Anders niet...
Hoi, Wat je zegt over die akelige ademhaling klinkt wel erg bekend. Ik wil je niet onnodig ongerust maken maar het klinkt allemaal wel een beetje hetzefde als bij mijn zoontje. Ik was doorverwezen naar de dermatoloog voor zijn huidje en daar adviseerde ze om bloed af te laten nemen. Hij vertelde zoiets als, als een allergie aantoonbaar is in het bloed dan is de allergie er zeker maar als iets niet aantoonbaar is in het bloed is dan is het nog niet uitgesloten dat er geen allergie is. mijn zoontje is getest op : koemelk, noten, aardbei,stof, pollen,en huisdieren. Ik begreep dat de allergie van 1 tot 5 loopt en mijn gup komt op 3 uit ,dus echt allergisch. Dit alles was wel in combinatie met zijn luchtweg problemen. Ik heb zelf het afnemen van de test nog een aantal weken uitgesteld omdat het mij verschrikkelijk leek om bloed af te laten nemen bij mijn mannetje maar alles viel reuze mee! Ze hebben 3 kleine buisjes vol laten druppelen dmv een klein duimprikje. Hij gaf geen kik! Dus nu weet ik wat ik zelf al vermoedde maar wat is dit moeilijk zeg. Heb samen met mijn man al zitten te bedenken om de schuur om te bouwen voor de poezen ( kacheltje , poezenluikje). Zo, een lang verhaal maar misschien heb je er iets aan, hoop dat het snel beter gaat. Groet Puck
hier ook soms piepen bij verkoudheid en vooral ook reutelen/zagen. Wij hebben al een paar maanden Flixotide voor hem gekregen. Dat is 2 maal daags een pufje. En als hij echt benauwd is, dan mogen we een puf Ventolin geven. Ze geven bij ons nog geen uitsluisel of het astma is of''gewoon' iedere keer weer een virusinfectie/ infectie bovenste luchtwegen. Volgens de HA is astma wel mogelijk, volgens de KA zijn het 'gewoon' virusinfecties en moeten we ze gewoon uitzitten en hopen dat het vroeg voorjaar wordt... wij hebben geen huisdieren, dus daar kan ik je niets over vertellen. maar ik probeer hem wel zoveel mogelijk uit de buurt te houden van mensen die roken of gerookt hebben.
Als ons dochtertje ziek is is het met name omdat ze verkouden is en dat slaat 9 van de 10 x op haar longen/luchtwegen. Heel naar! Wij krijgen hiervoor Ventolin (wat heel veel kindjes op het forum krijgen, als ik het lees ). Ze heeft sowieso vaker een zware, piepende ademhaling. Uit testen is geen aantoonbare allergie gekomen (ze is bijna 1 jaar), en daarom heeft ze nu de "stempel" Happy Wheezer gekregen. Ze is namelijk een vrolijke meid, groeit prima etc. De katten hoeven niet de reden te zijn, maar kunnen wel een extra trigger zijn. Ook hier geen astma bij mijn man of mij, maar wel aan mijn kant. Dit kan meespelen. Wij komen net uit hetzelfde traject, omdat ons meisje vaak erg ziek is en dan de cominatie verkouden/benauwd zijn heeft. Succes! Meer dan haar goed in de gaten houden, medicijnen op tijd geven en haar lekker te knuffelen kunnen wij hier niet doen.
Hier heeft verkoudheid 9 van de 10 keer dus ook direct zijn weerslag op zijn luchtwegen.... maar ja, zal wel een gevoelig punt zijn bij prematuurtjes... Hier geen astma in de familie, hoewel mijn ouders wel bronchitis hebben gehad en ik zelf hooikoorts heb. Geef je ook ortivin/zoutoplossing, hoestdrank of andere dingen? Doe je het bedje omhoog of juist niet (want dat roept iedereen, maar dan loopt het natuurlijk juist de longen in, hoewel het wel tijdelijk verlicht). Uitje naast het bed?
Ja, bij ons is dit ook haar "zwakke" plek zeg maar. Mijn moeder heeft hooikoorts en mijn zus was als kind astmatisch en heeft nu nog vaak bronchitis. Het zit dus wel in de familie. Wij geven sinds kort (ff wachten, haal het busje even...) Physiomer Softspray en geen Otrivin meer. Dit vond ze vreselijk. Physiomer is een 100% oplossing van zeewater. Dit op aanraden van de ka. Dit geven we soms ook preventief (bijv. als we voelen dat ze verkouden gaat worden). Klinkt raar, maar het lijkt te helpen. Het bedje hebben wij standaard omhoog (2x boeken van Harry Potter eronder ). Ik denk dat ze het prettig vind. Merk in ieder geval niet dat ze er last van heeft. Wij doen geen ui naast haar bed en smeren bijv. ook geen Luuf op haar borst. Dit is voor haar te scherp en dat irriteert haar luchtwegen juist meer. Heb het laatst wel onder haar voetjes gedaan (heel weinig) en sokjes erover. Heb dit hier een keer gelezen en wilde het proberen. Ik heb wel thijmsiroop in huis, maar dat vind ze erg vies en spuugt het zo weer uit. Ik probeer haar keeltje te verzachten door fruit te geven en na de hoestbuien wat water. Ik denk dat ik het uit zo schreeuwen op een gegeven moment van de pijn zoals zij moet hoesten, maar zij blijft heel rustig en vrolijk. Sneu he? Die kleintjes hebben het soms heel zwaar.
he die physiomer spray ga ik eens achteraan! Hier ook geen luuf, ivm gevoelige huid ('brand' tot een beetje op de huid) Ja ik dacht misschien heb je nog een 'ei van columbus' maar meer kun je idd niet doen... Afwachten maar tot hij weerstand heeft opgebouwd...
Marywoods: jij geeft me een goede omschrijving. Het is hier eigenlijk ook meer 'zagen' dan piepen zoals hij ademhaalt en vooral bij het uitademen... Roken wordt hier binnen nooit gedaan en hij komt eigenlijk bijna nooit met rokers in contact gelukkig... Alleen die katten he... Ik kijk het nog even aan en blijf hem maar vloeibare bricanyl (luchtwegverweider) geven zolang het duurt maar ik vind het eigenlijk helemaal niets die troep.. Maar hij hoest en 'zaagt' er wel een stuk minder van... En mocht hij blijvend last er van houden na deze verkoudheid dan moeten we toch eens na gaan denken over de kattebeesten...
Hier ook een verkouden mannetje! Sinds dat hij 5,5 maand is, is hij eigenlijk constant verkouden. Nu lees ik bij jullie iets over contact met rokers... Nick gaat 1,5 dag per week naar mijn moeder, wie rookt. Natuurlijk niet bij nick, maar buiten of onder de afzuigkap. Kan dit toch nog op Nick zijn luchtwegen werken dan? En we hebben ook nog een hond.. Ik kijk uit naar het voorjaar!