zwangere oppasmoeders

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Fleur1, 21 jan 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Fleur1

Fleur1 VIP lid

14 apr 2006
    5.068
    0
    36
    Ik vraag me af hoelang jullie doorgaan met oppassen.
    Dat vroegen ze vandaag en ik heb er helemaal nog niet over nagedacht.
    Nu vind ik het nu heel erg zwaar maar dat komt door de vermoeidheid en de misselijkheid (3 kg afegvallen).
    Hoelang zou je dat het beste kunnen doen?

gewoon 10 weken ervoor? of gewoon maar aankijken hoelang je het red.

2. SweetNova

SweetNova Actief lid

12 jan 2008
    141
    0
    0
    Alle onthaalmoeders die ik ken in Belgie stoppen meteen met werken als ze zwanger zijn. Dit om cmv besmetting te voorkomen. Denk zelfs dat het verplicht is in de wetgeving. Ik schrik ervan dat er in Nederland blijkbaar geen regeling voor is?

3. marline1983

marline1983 VIP lid

11 jun 2006
    9.402
    1
    0
    hengelo
    hoi ik pas 2 dagen in de week op mijn neefje en nichtje

nu heb ik aangegeven dat ik zolang ik nog kan wil blijven oppassen

4. Chantico

Chantico Niet meer actief

Je kan er vast mee doorgaan zolang jij je er goed bij voelt. Als je zwanger bent van je tweede kindje, moet je toch nog voor je eerste kindje zorgen?
    Maar ik kan me wel voorstellen dat je bepaalde dingen te zwaar gaat vinden. Tillen bijvoorbeeld (een beetje peuter is al best zwaar!) of de hele tijd op de grond zitten en weer opstaan enzo.
    En in het begin van je zwangerschap, als je veel moe bent en misselijk en nog heel erg moet wennen aan de hormonen, is het misschien ook zwaar.

Als je luistert naar je lichaam, merk je vast wel hoe lang je er mee door kan gaan. Ik kan me wel heel goed voorstellen dat je stopt zo'n vier weken voor de uitgerekende datum. Dan krijgen vrouwen die werken ook verplicht zwangerschapsverlof.

5. Fleur1

Fleur1 VIP lid

14 apr 2006
    5.068
    0
    36
    sweetnova@
    Ik had er nog nooit van gehoord ik ga morgen eerst het GOB bellen want ik vind dat ze dat wel effe hadden mogen zeggen toen ik vorige week belde met de medeling dat ik zwanger ben

6. Mams136

Mams136 VIP lid

26 jun 2007
    22.837
    0
    0
    achterhoek
    ik heb hier ook nog nooit van gehoord :confused:
    werk als gastouder, dus bij de kinderen thuis maar heb hier laatst een gesprek over gehad en met de conclusie dat ik zo lang mogelijk door wil gaan en met 37/38 weken stop, werk 2 dagen in de week en erg zwaar is het niet
    heb geen kleine kinderen( 5 en 7) dus hoef ze niet meer te tillen en ze kunnen zich prima vermaken op de momenten dat ik even rust neem.

7. SweetNova

SweetNova Actief lid

12 jan 2008
    141
    0
    0
    Nou geen paniek hoor, hier in Belgie zijn ze soms een beetje té bezorgd (kan je té bezorgd zijn... dat is natuurlijk een discussiepunt) maar dat ze jullie niets vertellen over cmv vind ik nu ook weer wat ver gaan... Je kan altijd effe googlen op het cmv-virus of cytomegalovirus. Je kan het oa oplopen door babypoep en plas, en ook van je oudere kindjes hun poep of plas natuurlijk. Daarom word aangeraden vaak je handen te wassen en nog een aantal dingen. Uiteraard kan je er niet onderuit de luiers van je andere kindjes te verschonen (er zijn hier in belgie mensen die dat met handschoenen doen en dat is misschien wel wat overdreven net zoals mensen reageren op toxoplasmose etc) Maar onthaalouders of opvangmoeders zoals jullie het noemen en nog een aantal beroepen die met kinderen of gehandicapten te maken hebben hebben hier regelingen voor bepaalde risico's. Zo stoppen onthaalouders en kleuterleidsters meteen met werken, en mensen die met gehandicapten werken bijvoorbeeld hebben ook een regeling (wanneer die stoppen weet ik ook niet juist, of ze worden misschien gewoon tijdelijk overgeplaatst)

Bij ons heb je 'kind en gezin' en je kan op hun website misschien ook info vinden over cmv. www.kindengezin.be

8. Mams136

Mams136 VIP lid

26 jun 2007
    22.837
    0
    0
    achterhoek
    cmv besmetting? wat is dat?

9. Fleur1

Fleur1 VIP lid

14 apr 2006
    5.068
    0
    36
    ik kom zelf uit de gehandicapte zorg en daar draagde we zoo ie zo al handschoenen bij het verschonen is toch wel wat frisser enzo maar daar is mij ook niks verteld over de bacterie. Ik mest wel direct stoppen ivm agressie op de groep maar volgens mij word er hier in nl heel weinig aandacht aangeschonken

10. SweetNova

SweetNova Actief lid

12 jan 2008
    141
    0
    0
    Een cytomegalovirusinfectie is de frequentste infectie bij moeder en kind (die door de moeder tijdens de zwangerschap op het kind wordt overgedragen) in Frankrijk (1 tot 2% van de pasgeborenen). Een CMV-infectie is de frequentste oorzaak van neurosensorische handicaps (hersenen, gehoor en gezicht) tijdens het intra-uteriene leven. Jaarlijks worden tientallen kinderen geboren met restletsels ten gevolge van een CMV-infectie. Doofheid bij kinderen is in de helft van de gevallen toe te schrijven aan dat virus.

Als een foetus door het cytomegalovirus wordt besmet, zal de baby in 80 tot 90% van de gevallen bij de geboorte normaal zijn, maar wel besmet. Het probleem is dat in 5 tot 17% van de gevallen de restletsels later optreden, doorgaans vóór de leeftijd van 2 jaar. Mogelijke restletsels zijn psychomotorische uitvalsverschijnselen of een mentale handicap; doofheid is de belangrijkste sensorische handicap, oogletsels komen minder vaak voor.

Infectie met het cytomegalovirus (CMV). CMV is een virus van de familie van de herpesvirussen. De besmetting gebeurt door contact met speeksel, urine en opgehoeste fluimen. Naar schatting is ongeveer de helft van de bevolking drager van het virus en excreteert 1 kind op 3 het virus in het speeksel en in de urine.

Zwangere vrouwen die nog niet met het CMV werden besmet, moeten enkele eenvoudige hygiënische maatregelen in acht nemen om het risico op besmetting te beperken. Deze maatregelen hebben vooral betrekking op vrouwen die in contact komen met jonge kinderen, vrouwen die in een kinderdagverblijf werken, kinderverzorgsters, vroedvrouwen, kleuterleidsters, verpleegsters op de afdeling kindergeneeskunde, enz., en alle vrouwen die thuis nog een klein kindje hebben. Die vrouwen moeten contact met urine, neussecreties en het speeksel van kinderen mijden.

In de praktijk betekent dat:

* de handen zorgvuldig wassen na contact met de urine van kinderen (luier, pispot, enz.);
    * niet proeven van de zuigfles of het eten van het kind en niet likken aan de lepel die het kind heeft gebruikt;
    * het toiletgerei van het kind (washandje, tandenborstel, handdoek, enz.) niet gebruiken;
    * het kind niet op de mond kussen;
    * contact met tranen en neussecreties van het kind mijden.

Wanneer raadplegen?

* Als u griepachtige tekenen (koorts, vermoeidheid, gewrichts- of spierpijn, keelontsteking met halsklieren, enz.) vertoont tijdens de zwangerschap. Meestal wordt de infectie echter niet opgemerkt omdat ze geen specifieke symptomen veroorzaakt.
    * Tijdens de zwangerschap wordt een systematische screening uitgevoerd.
    * Als bij de echografie foetale afwijkingen worden vastgesteld.

enz...

Bron: http://www.e-gezondheid.be/nl/tijdschri ... 87-art.htm

11. Bri

Bri Niet meer actief

Het lijkt mij sowieso wel fris als je na het verschonen, goed je handen wast met een desinfecterende zeep. Of je nou zwanger bent of niet!
    Handschoenen aan gaat mij wat te ver, maar als je nou echt tientallen luiers per dag moet doen is dat misschien wat anders (handen gaan stuk als je ze zooo vaak moet wassen).

12. hoi
    ik werk op een kinderdagverblijf en ik blijf werken tot 6 weken voor de bevalling ik neem 2 weken vakantie en dan 4 weken zwangerschapsverlof voor de uitgetelde datum.
    ik heb al meerdere collega´s die kinderen hebben en die hebben ook gewoon gewerkt totdat ze met verlof gingen. zou een beetje een rare situatie worden als we moesten stoppen meteen als we zwanger zijn want er zijn namelijk nog meer collega´s zwanger haha dadleijk helemaal personeel tekort.

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Deel Deze Pagina