Aankomende zaterdag gaan wij ons nieuwe huisdier ophalen. Een 8 weken oude dwergkonijn!! Het is ook ons eerste huisdier vandaar een vraag haha. We hebben al wel een buitenhok, maar ik wil hem zoiezo graag in de winter binnen hebben. Er lopen hier ook veel katten en ik ben nu vooral bang dat die katten mijn konijn gaan pakken En het lijkt me in de winter ook zo'n ramp met het water dat bevriest. Maar... Als je een konijn binnen hebt, stinkt dat? Doula
Wij hebben 2 dwergkonijntjes die zaten van de winter binnen, en nu buiten, maar nooit *stank* overlast gehad....heb gewoon bodem strooisel met citroengeur, en dat doe ik 1x per week helemaal leeghalen, even de onderbak uitspoelen en het is weer schoon! En je ruikt ze gewoon echt niet. Nu staan ze buiten en hier lopen ook diverse katten door de tuin (stuk of 4-5) maar ze kijken er niet naar om hoor....voor zover ik het zie dan
Als je het hok goed schoon houdt stinkt het niet een konijn binnen. Bij mn ouders thuis had ik ook een konijn en die stond binnen, rook je niet. Nu hebben we buiten een groot hok met meerdere verdiepingen en daar zitten er 2 in, in de winter doe ik druivensuiker in de waterfles met een dikke sok erom heen en als het heel hard vriest of er staat een koude wind verplaatsen we het hok de schuur in. Hier lopen ook veel katten buiten maar heb ze nog niet bij het hok gezien, heb ook nog geen gestressed konijn gehad, komt ook omdat ze zelf weg kunnen kruipen in de hokjes.
een konijn stinkt niet als je het hok schoon houd, maar je ruikt het wel. Hooi en stro geven een geur af. In de winter gaat het konijn hier altijd in de bijkeuken. Maar een konijn hoeft in de winter niet perse naar binnen hoor. Je kunt em bijvoorbeeld ook in de schuur zetten?
je kunt een konijn dat buiten staat niet zomaar voor de winter naar binnen halen dan moet je dat al doen voordat de temperatuur erg veranderd, anders is de overgang zo groot dat ze er dood van kunnen gaan
Wij hebben ook konijnen binnen in een hok. Wat al gezegd word: als je het goed schoon houd dan stinkt het niet. Onze konijnen zijn zindelijk en poepen en plassen op een 'wc' en die wc legen en verschonen we elke dag even. Want daar komt natuurlijk normaal gesproken de ergste stank vandaan. En het hok zelf, met stro, verschonen we ongeveer elke 5 dagen. Maar de onze gaan naar buiten en laten we buiten als het mooi weer is en ook niet meer koud is 's nachts. Veel plezier met je nieuwe konijntje. Ik heb veel plezier van onze konijnen. Het zijn echt schatjes. Kan het gelijk even niet laten om even een foto te spammen. Bekijk bijlage 147985 Dat zijn het papa-konijn, mama-konijn en hun dochter van 3 maanden oud in de vrachtwagen.
Hier een konijn dat altijd binnen is. Zolang je de kooi regelmatig verschoont heb je geen stank overlast. Natuurlijk ruik je het hooi enzo wel, maar dat vind ik juist wel lekker ruiken Overigens hier een kat die doodsbang is voor het konijn Het kunnen felle beestjes zijn hoor En als je kooi/hok groot genoeg is kunnen de katten weinig schade aanrichten. Dus je kan het konijn ook makkelijk buiten laten in de winter. Water zal je dan wel iedere dag even moeten controleren op bevriezing e.d.
wij hebben jaren 2 dwergkonijntje binnen gehad. Als je het hok goed bijhoudt is dat zeker te doen. 1 keer per week de viezigheid eruit scheppen en wat vers hooi erin doen en 1 keer per week helemaal leegmaken en met een sopje uitdoen. Maar, konijnen willen graag graven, hoezeer ze het ook bij ons binnen naar hun zin hebben gehad, hebben we ze toch uiteindelijk in een grote buitenren gezet, een groot stuk gaas 1 1/2 meter diep ingegraven en die beestjes hebben het geweldig gehad. Steeds van binnen naar buiten is niet goed voor ze, omdat hun vacht zich aanpast aan de omgeving. Als ze altijd buiten zitten hebben ze een veel dikkere vacht.
We hebben een hok buiten met daarbij een grote ren voor de beestjes en eergisteren zag ik dat ons konijn zich kapot schrok van een kat die vlak langs de ren liep. Dat konijn ging zo te keer in de ren van het alle kanten op rennen dat ze zich zelf verwond heeft aan de kooi. Nu gaan we vanmiddag naar de dierenarts met haar omdat haar oogwit rood is. Echt zielig. Vanaf nu jaag ik alle katten uit haar buurt.
Ik snap dat de overgang van de temperatuur niet te groot moet zijn, maar het buitenhok hebben we vooral voor als het lekker weer is. En we hebben ook zo'n ren gekocht. Soort hek voor op het gras. Bedankt voor jullie reacties! Het lijkt mij echt heerlijk om lekker met zo'n beesie te knuffelen
Hoewel goed bedoeld, is dit echt af te raden. Konijnendarmen zijn heel gevoelig en de kans is groot dat je konijn hier diarree of andere darmproblemen van krijgt. Een sok is wel een goed idee, en verder (helaas) gewoon vaak checken of het water niet bevroren is. Wat ook kan helpen is op vaste tijden nieuw water te geven. De konijnen wennen daar dan aan en weten wanneer ze kunnen drinken.
Dat over die sok: ik zag laatst in de dierenwinkel ook dat ze een soort hoes verkochten voor om de drinkfles. Ik heb er nog geen ervaring mee hoe dat zijn werking doet, maar tegen de wintertijd ga ik denk ik ook maar zo'n ding kopen.
Wat enorm helpt tegen stank is je konijn zindelijk maken. Vaak zijn ze dat van nature al, als ze een paar maanden oud en gecastreerd zijn. Wij hebben het zo voor onze konijnen: In het hele hok aubiose (soort zaagsel maar dan veel minder stoffig), en in de hoek waar ze het meeste plasten hebben we een grote kattenbak (gewoon een grote rechthoekige bak waar ze goed op passen) met daarin houtkorrels en daar wat aubiose en hooi overheen. Die kattenbak verschoon je dan dagelijks of om de dag, de rest van het hok 1x per week. Verder niet helemaal je vraag, maar wel goedbedoeld advies : kijk eens op konijnen.nl of BunnyBunch en verdiep je goed in konijnen (voor zover je dat nog niet gedaan hebt). Het loont echt de moeite om je in hun gedrag en gezondheid te verdiepen. Realiseer je dat het geen levende knuffelbeesten zijn en dat ze het gelukkigst (en het leukst!) zijn met een soortgenootje). Nouja, dat soort dingen kun je allemaal op deze sites lezen Succes en veel plezier met je konijntje!
hier ook een konijn wat binnen staat. En idd hethok goed bijhouden en dan heb je geen 'stank' overlast. Wel ruik je het hooi en stro maar dat vind ik niet stinken. Ik ruik mijn hok alleen als ik het net verschoond hebt haha. Ik heb trouwens kattenbak korrels op de bodem. Kreeg ik als tip en het werkt prima.
Ik heb wat inkopen gedaan vandaag En heb ook zo'n "toilletje" gekocht en kattebak grind. Doen jullie daar nog iets overheen of alleen grind....
Kleikorrels kunnen erg scherp zijn, zou ik ook zeker niet doen! Blijft ook helemaal in de vacht hangen enzo. Vinden het zelf vaak ook helemaal niet fijn zodat ze juist NIET op het toiletje gaan. Kattenbak korrels van geperst hout of speciale knaagdier houtkorrels zoals Little friends. Mocht je toch zitten met geurtjes kun je goed van die geurpoeder in de bak strooien, je kunt gewoon die voor de kattebak nemen en er is ook speciaal een knaagdieren variant, geurstop van beaphar. Zon hoesje voor over de fles werkt voor geen meter, heb zelf in een dierenwinkel gewerkt en ze kwamen allemaal terug... helpt alleen tegen heeeeeele lichte vorst. zeker geen toevoegingen in het water doen zoals Suiker of Zout! hartstikke slecht voor konijnen! suc6!
Omdat konijnen nogal vreetgraag zijn . Grote kans dat je konijn die korrels opeet en dat ze verstopping veroorzaken. Zie oa: zindelijk Even ter illustratie (wat betreft het vreetgedrag van een konijn): mijn bolle hangoor heeft zelfs een keer een vuilniszak (deels) naar binnen gewerkt... Gelukkig is zijn 'vrouw' minder erg .