plassen wel, maar poepen niet op potje

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door manoontje, 18 mrt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. manoontje

manoontje Bekend lid

13 jan 2011
    839
    10
    18
    Noord-holland
    Graag jullie advies.
    We zijn bezig met zindelijkheidstraining met mijn zoontje van 3,5.
    Hij had er eerst geen zin in, maar nu toch doorgezet.
    En ben super trots, want binnen een week is hij overdag plas zindelijk. Geeft zelf netjes aan wanneer hij moet plassen. Hij is zelfs al een nacht droog geweest.
    Maaaarrrrrr..... hij wil niet poepen op het potje of de wc. Hij houdt het nu wat langer op lijkt het, en doet het uiteindelijk in zijn broek.
    Als we hem zien persen zeggen we dat hij op het potje moet gaan zitten, maar dat wil hij absoluut niet. En vervolgens doet hij het later in zijn broek. Ik heb hem gevraagd waarom hij het niet wil, maar krijg het niet duidelijk. Hij lijkt het idee van poepen op het potje spannend te vinden.
    We hebben al wat moois gekocht (playmobiel) wat hij krijgt als hij op het potje gaat poepen, maar vooralsnog zonder succes.

Hebben jullie tips voor mij?
    Ik dacht eraan om hem snel een luier om te doen als hij moet poepen, en hem dan met luier op het potje te zetten. Zodat hij zeg maar went aan het idee. Maar geen idee of dat wel/niet een goed idee is.

2. Marijke1982

Marijke1982 Niet meer actief

Robyn heeft ook heel lang in haar broek of een luier gepoept (ze vroeg dan zelf om een luier). Op de een of andere manier vond ze poepen op de wc/potje eng ofzo..
    Wat we ook zeiden/deden niets hielp (nooit op een dwingende manier gedaan). Uiteindelijk is ze zelf op de wc gaan poepen na 2 maanden denk ik. Het is ff vervelend en vies (al gooide ik de onderbroeken gewoon weg en had een hele stapel van die goedkope flut onderbroeken gekocht).

3. Bibiche79

Bibiche79 Fanatiek lid

10 jun 2009
    1.364
    0
    0
    Mijn dochter is al 1,5 jaar zindelijk. Maar poepen deed ze dus tot 2 weken terug alleen in haar slaap (in luier want in de nacht draagt ze nog luier).

Tot 2 weken terug zette ik potje onder de douche. Ik liep even naar ander kamer en ze had gepoept. Sindsdien poept ze dus onder de douche (is ze ontspannen blijkbaar) en als dat goed gaat dan gaan we weer wc proberen. Ze durft het nog niet. Proberen het zo nu en dan maar wacht gewoon even dat zij er klaar voor is.

4. Luvv

Luvv Fanatiek lid

27 okt 2010
    2.803
    3
    38
    Hier nooit op potje gepoept. Vond ze volgens mij eng. Op wc durfde ze eerst ook niet dus in de broek. Heb r toen luierbroekjes aangedaan en plassen bleef ze gewoon op de wc doen en toen ze een x per ongeluk ook op de wc poepte was t klaar. Hebben r toen beloond met een mooi cadeau en sindsdien nooit meer een luier omgehad. Ik zou t een beetje op z'n beloop laten. Meestal komt t vanzelf als ik zo om me heen kijk.

5. juffie29

juffie29 Actief lid

10 apr 2009
    280
    0
    16
    Ik lees even mee. Hier zo'n beetje hetzelfde probleem.
    Mijn dochter is nu ruim een maand plaszindelijk. Poepen doet ze helaas nog in haar broek. Wanneer ik zie dat ze het doet, zegt ze dat ze het niet doet. Ook heb ik gezegd dat ze om een pamper mag vragen... Ook geen resultaat. Een beloningssysteem en cadeautje liggen in de wc.
    Laatst heeft ze wel een keer op het potje gepoept en een keer op de wc. Ze was er heel trots op. Maar even later poept ze weer in haar broek. (en ik vind dit gewoon vies:))
    Wel gebruikt ze Forlax. Ook al gedacht dat ze het misschien niet voelt:( Iemand hier ervaring mee?
    Of moeten we het maar even afwachten.....

6. Kari37

Kari37 Fanatiek lid

19 nov 2009
    2.571
    1
    0
    Mijn dochtertje is ook al heel lang plas zindelijk maar poept niet op het popje, niet in de wc en ook niet in haar broek alleen in haar luier.
    Als ik de luier af laat dan houdt ze alles op tot ze heel erge buikpijn krijgt en verstopt raakt.
    We dringen haar niks op, dwingen niet, beloven cadeautjes, stickers enz enz....
    Moeilijk hoor, weet ook niet meer hoe ik het moet aanpakken, in september gaat ze naar school en dan moet ze zindelijk zijn.....

7. spriet

spriet Fanatiek lid

5 jun 2008
    2.308
    33
    48
    In september is mijn dochter anderhalve maand plas zindelijk geweest, alleen poepte ze 2x per dag in haar broek.
    Ik heb alles uit de kast gehaald, belonen, kadootjes, en ga zo maar door.

Het werd een frustratie puntje dus heb ik de luier maar weer aan gedaan, in de hoop dat ze gewoon op de pot ging plassen maar nee hoor ook het plassen deed ze fijn weer in de luier...

Paar weken later weer geprobeerd maar alleen maar ongelukken.

afgelopen weken ging ze steeds vaker weer op de pot en ook wilde ze met poepen iedere keer op de pot sindsdien de luier af en nu 2 weken verder en poepen gaat uitstekend alleen met plassen 2 kleine ongelukjes (net te laat)

Ze moet nog 3 worden dus ik ben tevreden...

8. tamtam78

tamtam78 VIP lid

12 jul 2008
    5.303
    41
    48
    Vrouw
    huisvrouw en schoonmaakster
    Gelderland
    Mijn zoontje wordt in Juni 4 en is nu sinds 2 maand plas zindelijk overdag.
    's Nachts is hij ook regelmatig droog, maar poepen doet hij dus alleen als hij in bed ligt 's avonds/'s nachts.(hij heeft nog een luier om)
    Hij heeft wel op het potje of op de wc gepoept, maar het lijkt alsof hij meestal niet hoeft als hij wakker is.
    Soms poept hij ook 2 dagen niet en dan ineens weer elke dag.
    We gaan er van uit dat het vanzelf wel goed komt.

9. manoontje

manoontje Bekend lid

13 jan 2011
    839
    10
    18
    Noord-holland
    Dank voor jullie reacties.
    Altijd 'fijn' om te horen dat je niet de enige bent.
    Had al begrepen dat poepen vaak langer duurt. En we zijn pas een week bezig, dus heb nog geen haast hoor. Maar hoor altijd graag tips.
    We gaan hier nu proberen om het potje onder de tafel te zetten als hij moet poepen. Mijn zoontje gaat namelijk altijd onder de tafel zitten als hij moet poepen, dan zit hij wat prive. Gisteren gevraagd of hij het goed vindt dat we het potje onder de tafel zetten en dan hij er dan op gaat zitten als hij moet poepen, en dit vond hij goed.
    Vandaag is hij naar het kdv, dus weet niet of we het kunnen proberen, maar anders morgen.

Maar misschien zijn er nog meer dames die tips hebben? Graag!

10. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Goed idee van dat potje onder de tafel :)

Hier kreeg ik op een dag te horen.. "Mam, ik ga naar de wc en ik wil NIETS horen of zien van jou"
    Buiten dat ik normaal gesproken niet graag op die toon toegesproken word door een peuter...... Heb ik toch maar heel stilletjes gedaan.
    En ja hoor.. *plons*

En dat na maanden van gedoe met buikpijn en vies ondergoed.
    (Want een luier wilde ze echt niet meer.. Maar uiteindelijk moet je toch.. dus in d'r broek, op de grond of in bed.... Ik was er uiteindelijk wel klaar mee gek genoeg :) )

11. manoontje

manoontje Bekend lid

13 jan 2011
    839
    10
    18
    Noord-holland
    Goed hoor van je dochter!
    Denk dat ze inderdaad toch een mate van privacy willen bij het poepen. Terwijl hij het plassen gewoon midden in de kamer doet, zonder problemen.
    Ik zal hier ook nooit boos worden als hij in zijn broek poept, blijf altijd rustig en zeg dat het niet geeft. Maar vind het zelf ook echt goor. Vooral van die dunne, zachte....:) (sorry, voor het vieze praatje...) En het lijkt zonder luier ook wel meer te stinken... jakkes!

12. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

@manoontje: mja.. Hier ging het van "niet boos" uiteindelijk naar "moedeloos".
    Maar boos worden heeft inderdaad weinig zin denk ik...

13. manoontje

manoontje Bekend lid

13 jan 2011
    839
    10
    18
    Noord-holland
    @Saskia78: dat snap ik wel hoor. Ik ben natuurlijk nog maar pas een week bezig. Denk dat ik er na 2 maanden ook wel moedeloos van ga worden.... Ik hoop maar dat het niet zo lang gaat duren....
    En boos worden zal zeker niet helpen, hij doet het toch niet expres denk ik dan maar.

14. mexicang

mexicang Fanatiek lid

1 okt 2008
    4.345
    85
    48
    Hier hetzelfde...
    Dochtertje is sinds juni'12 plaszindelijk, maar poepen wil ze absoluut niet op de wc.
    Sinds een paar weken zit ze nu wel op het potje als ze moet poepen, maar dan met een luier om.
    Toen haar beloningsvel vol was, hoopten we er op dat ze dan zonder luier op het potje zou poepen, maar helaas.

Poepen is hier overigens altijd al moeilijk geweest, ze perst zelfs op dunnere ontlasting.
    Ze poepte overigens iedere dag toen ze nog niet zindelijk was, daarna ging ze ht poepen ophouden. Dat wordt wel van kwaad tot erger, want er zit rustig 5 dagen tussen 2 poepbeurten in.
    Gisteren ging er een heel drama, vol paniek aan vooraf, zo sneu...

We hebben van de kinderarts al Forlax gehad, maar heeft geen resultaat. Ik heb nu weer laxo en een probiotica, kijken of dit helpt en anders maar weer bellen met de kinderarts.

Je hoort dit wel vaker, maar inderdaad, ik word er soms wel moedeloos van.... en dat voelt ze natuurlijk dubbel en dwars aan ;)

Deel Deze Pagina