Bevalplan/geboorteplan

Discussie in 'De bevalling' gestart door Afua32, 28 mrt 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Afua32

Afua32 Bekend lid

21 okt 2018
    596
    246
    43
    Vrouw
    Dag dames,

Ik ben bezig met het opstellen van mijn geboorteplan ter voorbereiding op het gesprek met de gynaecoloog maar ik ben bang dat ik iets vergeet.
    Wie heeft er nog belangrijke aanvullingen waarover ik een keuze moet maken tijdens de bevalling?

Ter info.
    Ik ben medisch dus moet in het ziekenhuis bevallen.

Hoor graag wat er bij jullie allemaal in het plan stond.

2. Masa0903

Masa0903 Bekend lid

29 nov 2012
    643
    537
    93
    Vrouw
    Rockanje
    Ik heb een verhaaltje getypt met wensen en een pagina met do's en don'ts

Denk aan:
    - Wie aanwezig bij de geboorte (partner)
    - Vorm van bevallen
    - Vorm van voeden
    - Kunstvoeding ja/nee
    - Wensen -ik krijg een keizersnede- (Crwaling out, mother-assistes-C-Section, Gedimd licht, latere controles ect.)
    - Geboortefotograaf
    - Aankleden/controles op bed of in de buurt van mij.
    - Kraamvisite
    - Welke pijnstilling
    - Wie de navelstreng doorknipt
    - Welke navelklem (wij willen een cordring)
    - Vorm van communiceren
    - Wie welke beslissingen maakt ect.

Kan je hier wat mee?!

3. Afua32

Afua32 Bekend lid

21 okt 2018
    596
    246
    43
    Vrouw
    Jazeker, vooral de opties rondom keizersnede zijn mij nog niet bekend dus ga ik me even in verdiepen.

Hoop dat er voldoende ruimte is tijdens het gesprek om alles te bespreken.
    Bedankt voor het delen.

4. Masa0903

Masa0903 Bekend lid

29 nov 2012
    643
    537
    93
    Vrouw
    Rockanje
    Klinkt misschien stom, maar ik heb zeg maar de ideale omschrijving gegeven wat ik belangrijk vind, samen met mijn partner natuurlijk, dat op papier gezet en een kort overzicht wat ze echt niet of wel moeten doen.

Het wordt gewaardeerd wanneer jullie ons geboorteplan goed doorleest wegens voorgaande negatieve ervaring van bevallen. Wij hopen ook dat zoveel mogelijk kan waar gemaakt worden mits dit medisch wordt toegelaten en verantwoord is.

Aanwezigheid: Partner
    Vorm van bevallen: Keizersnede
    Gewenste vorm van bevallen: Gentle Sectio,

Met als wens: Crawling out, zelf er uittillen, lichten gedimd, zelf het geslacht ontdekken, navelstreng uit laten kloppen, partner de navelstreng doorknipt, zo spoedig mogelijk huid-op-huid contact, mogelijk borstvoeding geven.

Voeding: Borstvoeding

Communicatie:
    Wegens voorafgaande voorgaande bevallingen, slechte communicatie en een placenta solutio, is communicatie voor ''x'' belangrijk. Gehoord en aangemoedigd worden wanneer nodig, zij vindt dit prettig. Wanneer ''x'' niet in staat is om beslissingen te nemen over haarzelf of het kind, is ''x'' de aangewezen persoon om dit te doen.

Geboorte:
    De wens is doormiddel van een gentle sectio onze kind geboren te laten worden. De grootste wens is dat ''x'' zelf de navelstreng mag doorknippen. Bijkomstig als dit mogelijk is, mother-assisted-C-section of crawling out, gedimd licht, navelstreng (iets) uitlaten kloppen en zo snel mogelijk huid op huidcontact (latere controles) en gelijk aan te leggen aan de borst. Indien mogelijk met geboortefotograaf (lees: personeel wordt niet op de foto gezet indien dit wel gebeurd onder geen beding gepost op sociale media, alleen privé gebruik (lees: fotoboek)). Tevens van te voren een negatieve PCR/Covid test is mogelijk.

Wanneer ''x'' onder algehele narcose is, mag er GEEN kunstvoeding worden gegeven, er zal op voorhand borstvoeding zijn mee genomen of thuis zijn ingevroren. Na de bevalling zo spoedig mogelijk huid op huidcontact bij ''x''. Wanneer de baby niet in staat is om bij vader of moeder te zijn en moet worden opgenomen op de NICU niet op plek of bed 5, negatieve ervaring mee.

Mochten er bijzonderheden zijn met de placenta, willen wij deze graag zien na de geboorte.

Na de geboorte:
    We willen dat het kind zoveel mogelijk huid op huidcontact heeft. Tevens ook op de kamer ligt bij ''x'' (rooming-in) ook wanneer hij of zij in een warmte bedje of couveuse ligt. Indien mogelijk wil ''x'' en anders ''x'' het kind bij ''x'' op bed aankleden/verzorgen. Verder vinden wij het belangrijk dat onze dochters de eerste twee mensjes zijn die ons kindje komen ontmoeten wanneer hij of zij geboren is. Tevens opa’s, oma’s, tantes en ooms zijn ook later welkom.

Wij hopen samen met wie dit geboorteplan leest het avontuur aan te gaan naar de ontmoeting van onze derde kindje en dat dit onwijs mooi, met een beetje humor, lekker relaxed en gezellig verloopt.

Belangrijkste punten

Belangrijkste punten:
    - Vooraf opgesteld behandelplan volgen
    - Communiceren
    - Luisterend Oor
    - Aandacht voor ''x''
    - Vertrouwen

Do's
    - Huid op huid contact zo spoedig mogelijk en zoveel mogelijk
    - Borstvoeding
    - Gentle sectio
    - ''x'' mag de navelstreng doorknippen
    - Zelf aankleden
    - Cordring

Dont's
    - Pethadineprik
    - Prikken in het bovenbeen
    - Slecht communiceren

MotherPrincess en Afua32 vinden dit leuk.
  5. Oilell

Oilell Fanatiek lid

8 okt 2018
    3.224
    4.456
    113
    Vrouw
    Dit was ons geboorteplan. Al moet ik zeggen dat ik ingeleid werd en het uiteindelijk uitmondde in een spoedkeizersnee. Wij hadden er een plaatje van het geboortekaartje opgezet en het in een vrolijk kleurtje geprint (geloof wel 10 stuks, zodat als er koffie overheen ging of iemand er een in z'n zak stak er nog genoeg was voor de volgende shift). De algemene zaken hebben ze zich goed aan gehouden en ook heb ik de placenta gezien. Toen het niet goed ging met mij en baby is mijn moeder gebeld zodat ze standbye stond. Als het tijdens de keizersnee niet goed was gegaan was mijn partner bij de baby gebleven (samen met mijn vader) en was mijn moeder bij mij gekomen. Gelukkig ging alles goed en was dat uiteindelijk niet nodig.

Naam, geboortedatum, bsn nummer, 06-nr
    Naam partner, geboortedatum, bsn nummer, 06-nr

SPOED = SPOED Samen keuzes maken vinden wij fijn
    Dan horen wij graag de voordelen, risico's, alternatieven en wat als we niks doen. Graag denken we er dan samen even over na.

Algemeen:
    - niet aan knieën zitten
    - Sfeer van rust en intimiteit
    - Positieve aanmoedig is welkom
    - Herinner ons/ help ons met foto's maken

Ontsluitingsfase
    - afwisselen houdingen (aanmoediging)
    - Ontspanningsoefening (lavendel en 5-4-3-2-1-0)
    - audioboek/ playlist spotify
    - gebruik bal en bad
    - zo veel mogelijk bewegingsvrijheid in geval van CTG en/of infuus
    - Indien inleiding en het gaat goed met de baby tussen het ophogen van infuus bewegingsmogelijkheid buiten bed

Uitdrijving
    - Persen wanneer mijn lijf dit aangeeft
    - Herinneren om even naar hoofdje te voelen
    - Zelf/partner aanpakken indien houding toelaat
    - Knippen zonder vooraankondiging (het leek me erger om te weten dat ze gaan knippen want als het goed is voel je er niks van).

Eerste uren
    - Zoveel mogelijk huid op huid contact
    - Partner blijft bij baby als het niet goed gaat
    - Afnavelen na overleg, partner knipt navelstreng door
    - Borstvoeding op verzoek, niet forceren
    - Wachten op natuurlijke geboorte placenta, deze na geboorte graag zien

Overig
    Indien ernstige complicaties (gezondheid moeder of baby in gevaar) contact opnemen met x tel x.

MotherPrincess en Afua32 vinden dit leuk.
  6. esklessebes

esklessebes VIP lid

23 mrt 2014
    7.002
    3.664
    113
    Ben 2xingeleid en volgens mij stond er bijna niks in m'n geboorteplan.
    Geen ruggenprik en alleen m'n vriend bij de bevalling.

Snap als je horrobevallingen hebt gehad maar hier go with the flow.

Waren inleidingen maar het liep perfect beide keren de 2ekeer is net alsof het niet geweest is zo snel, eerste keer ook best snel maar dan is alles nog nieuw. En beide keren heb ik tegen degene die er waren gezegd hou je mond, niet praten en doe je ding haha en dat vaker dan 2x:roflmao: zat heerlijk in m'n bubbel.

Geen poespas alleen geluisterd naar m'n eigen lichaam.

7. Spectre

Spectre VIP lid

5 nov 2015
    19.823
    18.541
    113
    Vrouw
    Ik had maar een paar punten;
    - wanneer foto's maken
    - op tijd naar het ziekenhuis voor eventuele pijnstilling
    - bang voor herhaling van de 1e bevalling, dus hoe het toen ging wilde ik nu niet hahah (is trouwens gelukt :D)
    - communicatie belangrijk
    - cordring als navelklem
    - navelstreng uit laten kloppen (maar dit deden ze standaard al)

8. Dubbeltje82

Dubbeltje82 VIP lid

7 jan 2011
    11.704
    3.816
    113
    Vrouw
    Hier ook geen bevalplannen gehad bij de eerste 2. Bij mijn huidige heb ik opgeschreven wat mijn wensen zijn ter ondersteuning voor mezelf om ze te onthouden, niet om als strikte leidraad te moeten volgen.

9. Roodborstj

Roodborstj Actief lid

17 mei 2020
    274
    265
    63
    Vrouw
    Ik had bij de eerste 3 geen plan. Onder het mom van “een bevalling plan je niet”. Maar bij nummer 4 toch wat dingetjes genoteerd. O.a. dat ik een cordring wilde gebruiken ipv een klem. Dat ik geen ruggenprik wilde mits noodzakelijk ivm spoedkeizersnede en dat mijn man huid op huid zou gaan met baby mocht ik naar de OK moeten.

Deel Deze Pagina