Hoi meiden! Ik hoop dat iemand mij met dit probleem kan helpen.. Mijn schoonmoeder en ik hebben geen goede band. Vanaf het begin van de relatie (ik was toen 16) heeft zij mij duidelijk gemaakt dat ze mij niet goed genoeg voor haar zoon vindt en dat ik te dik ben. Dit laatste klopt wel maar ik vind dat niet aan haar om te zeggen. Om deze redenen heb ik lichtelijk een hekel aan haar gekregen, maar voor mijn vriend (bijna man) probeer ik de relatie tussen mij en sm enigszins normaal te houden. Nu is het zo dat mijn sm en sv ongeveer 3 jaar geleden hebben bekend gemaakt te gaan scheiden. Hier was zij het totaal niet mee eens, ondanks dat hij al 1,5 jaar een andere vrouw had. In het eerste jaar is zij nog regelmatig bij hem binnen gekomen om spullen te halen ed (hij is bij mijn schoonbroertjes blijven wonen). Nu is het ondertussen 3 jaar geleden, maar ze vraagt iedere keer weer naar sv. Ze vraagt dingen zoals hoe gaat het met hem?, wat is hij aan het doen?, gaat ie nou al weer op vakantie?, eet hij wel goed?, is ie wel regelmatig thuis?, enz. enz. Ze hangt nog steeds heel erg aan hem en zou het liefst naar hem terug gaan, ook al wilt hij dit niet. Ze is hierdoor zo ongelukkig dat ze regelmatig uit het niets begint te huilen. Zo ook op mijn vriend zn verjaardag, waar zij en sv allebei waren, liep ze met mijn moeder mee naar buiten om over onze bruiloft te praten. Later vertelde mijn moeder dat het over de bruiloft ging, maar binnen no time over mijn sv ging en ze stond te huilen. Dit gebeurt dus regelmatig en in hele rare situaties. Ik heb het er met mijn vriend al vaker over gehad dat zijn moeder niet gelukkig is en dat ze met iemand moet gaan praten (psych), maar dat ik dat niet kan zeggen tegen haar omdat onze band niet goed is. Mijn vriend en zijn broertjes zijn absoluut niet communicatief dus geen van allen zegt tegen hun moeder dat het misschien beter is als ze met iemand gaat praten. Heeft iemand tips of ideeën? Ondanks dat ze tegen mij heel gemeen is geweest vindt ik het zielig dat iemand zo ongelukkig is en vindt ik het naar voor mijn vriend dat hij zijn moeder zo verdrietig ziet iedere keer. Alvast bedankt voor het meedenken!
toch je vriend een schop onder zn hol geven dat hij toch eens gaat praten met zijn moeder dat ze wellicht met iemand zou kunnen gaan praten, zodat zij beter in haar vel komt te zitten en ze alles op een geode manier kan verwerken. vooral praten vanuit haar belang gezien en wat zij erbij kan winnen, en niet wat jullie of haar zoons erbij kunnen winnen.
Ik denk dat je geen schroom moet hebben om zelf iets tegen haar te zeggen. Natuurlijk moet je letten op je formulering. Als je tegen haar zegt: 'het gaat slecht met je, je moet écht een psycholoog opzoeken', dan zal ze dat vast niet van je willen aannemen. Maar uitspreken dat je ziet dat de scheiding haar nog steeds veel verdriet doet, dat je het vervelend voor haar vindt om haar ongelukkig te zien en dat je hoopt dat ze -misschien wel door er met iemand over te praten- het op den duur toch kan verwerken, klinkt al heel anders. En dat is oprecht wat je voelt! Ik denkt dat dat jullie band alleen maar ten goede kan komen. Succes!
Als je man en zijn broers het moeilijk vinden, dan zou ik het toch zelf zeggen. Of heb je ook nog een schoonzus, een partner van 1 van die broers? Misschien dat 1 van hun het dan kan zeggen. En anders toch jij. Dan begin je het gesprek: ik weet dat onze band niet zo goed is, maar ik wil je toch even wat zeggen, of advies geven.... Ze zal het misschien best waarderen dat je je ondanks jullie mindere band, wat zorgen over haar maakt. Succes!
Helaas hebben mijn schoonbroertjes allebei geen vriendin. Ik ga het inderdaad maar zelf proberen. Ik heb al zo vaak mijn vriend een schop onder zn hol gegeven BabyFG, maar hij doet er niets mee. Hij laat zn moeder nu heel erg links liggen. Ik vind het natuurlijk niet heel erg dat we nu bijna niet meer naar haar toe gaan, maar ik vind het wel zielig dat ze nu haar zoon (en de andere zoons ook) aan het kwijt raken is doordat ze zo ongelukkig is. Waardoor ze dus nog ongelukkiger wordt. Het is nu zelfs zo dat mijn vriend haar soms 3 maanden niet ziet en alleen af en toe appt.