geboren met 37weken+1dag, prematuur!

Discussie in 'Prematuur' gestart door Laaarrr, 25 dec 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Laaarrr

Laaarrr Actief lid

20 dec 2012
    196
    0
    16
    NULL
    Rotterdam
    Lieve meiden,

Vorige week vrijdagavond om 21;30 uur ben ik weer een trotse moeder geworden van een mooie dochter <3 Ze woog bij de geboorte 2450 gram, maar is helaas in de dagen erna afgezakt naar 2275 gram. Ze is geboren bij 37 weken en 1 dag, ik ben ingeleid omdat ze het vermoeden hadden dat er iets niet helemaal goed ging met de doorbloeding van de navelstreng (achteraf bleek er helemaal niets aan de hand te zijn, maargoed ) Omdat ze ook nog eens een tikje geel zag ligt ze nu in het ziekenhuis, maar toch maakt ze niet echt stapjes vooruit. Ze blijft schommelen in temperatuur, wil niet/nauwelijks aan de borst drinken en drinkt vaak der flesjes ook niet helemaal leeg. IK heb niet zoveel ervaring met 'te vroeg' geboren baby's. Mijn zusje heeft wel een jaartje geleden een kindje gekregen met 32,5 week maar dat ging eigenlijk verder heel erg goed. Ik vraag me af wat ik moet verwachten en hoe dit verder gaat..Zijn er meerdere vrouwen in dit stukje van het forum die hier iets over kunnen zeggen of misschien iets soortgelijks hebben meegemaakt?

Ik vind het allemaal zo naar hoe het loopt etc. Op deze manier kan je eigenlijk bijna niet genieten van je kraamtijd. Je bent constant in de weer, terwijl je eigenlijk nog herstellende bent, je kraamzorg valt ook al weg omdat je in het ziekenhuis bent, terwijl je het eigenlijk wel nodig hebt zo'n eerste week na je bevalling en je hebt zoveel zorgen aan je hoofd. Ik weet eigenlijk echt niet zo goed meer waar ik het moet zoeken..
    Ik heb ook nog eens een dochter van 14 maanden, die eigenlijk ook gewoon haar aandacht nodig heeft en ook verdient. Maar mama kan het haar gewoon nu niet geven omdat ze andere dingetjes aan haar hoofd heeft. Echt vervelend gewoon:(

Nu vraag ik me af in hoeverre jullie hiermee omgaan, of om zijn gegaan.. Misschien kunnen we ervaringen uit wisselen...

2. maliro

maliro Niet meer actief

Gefeliciteerd met je kindje!

ik denk dat je in het verkeerde topic zit want je kindje is geen prematuur maar dysmatuur. Vanaf 37 weken is een kindje op tijd maar jouw kindje is wel te klein voor de duur van de zwangerschap, maar absoluut niet te vroeg!

Wat je schrijft is wel herkenbaar. Mijn oudste was prematuur en dysmatuur en heeft erg kritiek gelegen.
    Mijn dochter is dysmatuur geboren (bij 38+1 wk, ze woog 2250 gram). Het drinken, temperatuur vasthouden, niet geel zien, eigenlijk alles wat jij omschrijft, moest op gang komen.
    Probeer vertrouwen in je dochtertje te hebben. Toen hier bij mijn dochter de kwartjes vielen ging het ineens heel erg snel en was ze in no time thuis. Ze heeft wel nog een aantal maanden kruiken nodig gehad in bed, met dubbele dekentjes.
    Ik begrijp uit je berichtje dat je je erg overweldigd voelt. Niet gek, zo had je je kraamtijd niet voorgesteld, zo had je de start van je kindje niet voorgesteld.
    Probeer niet teveel te 'moeten' van jezelf, je hoeft geen wonderen te verrichten. Heb je ook hulp bij je oudste dochtertje, iemand die haar af en toe kan opvangen?
    Met je meisje in het zkh komt het vast goed, maar gun haar en jezelf de tijd.

3. Storm1

Storm1 Actief lid

19 mei 2014
    208
    0
    0
    Herken gedeeltelijk zeker je verhaal... Mijn mannetje is met 36.1 geboren en heeft ook ruim 2 weken in het zkh gelegen. Drinken ging slecht, heeft lange tijd sonde gehad,eerdere transfusies, geel zien (ruim 1 week onder de lampen), dippen met hartslag, niet goed warm kunnen houden etc. Kraamtijd heb ik ook gemist, maar haal t nu dubbel en dwars in! En ik sliep nu thuis hele nachten door en kon op die manier heel veel rust pakken en inhalen.
    Hoe is t inmiddels nu met je dochtertje?

4. Miss M

Miss M Fanatiek lid

19 mrt 2012
    2.389
    597
    113
    Vrouw
    Noord-Holland
    Hoe gaat het nu met je?

Mijn eerste kindje is met 36+6 geboren.
    Hij had dan wel een goed gewicht, maar vertoonde veel randprematuren gedrag.
    Niet de kracht om aan de borst te drinken, slecht flesjes leegdrinken (wat we wel niet uit de kast hebben getrokken om hem wakker te houden), veel slapen, fladderen, slecht op temperatuur kunnen blijven etc.

Heb ook een k* kraamtijd gehad.

We hebben wel een tijd kruiken gebruikt en wekkers gezet voor voedingen.
    Na 2 of 3 weken ging het stukken beter en dronk hij z'n flessen goed leeg!
    Borst is helaas nooit gelukt.

Het komt goed, maar is heel lastig.
    Ook mede door reacties uit de omgeving dat hij tenminste lekker op tijd is geboren :x
    De slechte start zagen veel mensen niet.....

Succes!

5. Emily27

Emily27 Fanatiek lid

14 nov 2011
    2.616
    2
    0
    Hier ook een dochter met 37+2 (ingeleid ivm PE) die ondanks een net gewicht (2740gr) in gedrag prematuur was. Ze had onrijpe longen, kreeg een klaplong, heeft een tijd in de couveuse aan de CPAP gelegen in het acad.zkh waar ze naartoe was gebracht voor het geval ze beademd of geopereerd moest worden. Toen ze eenmaal begon met herstellen ging ze rap, uiteindelijk mocht ze na 10 dagen naar huis, terwijl ze kort daarvoor nog aan tien snoertjes en buisjes lag. Drinken aan de borst heeft ze helaas nooit opgepikt, maar drinken uit flesjes des te beter toen ze eenmaal de smaak te pakken had. Bijkomend probleem was dat ik zelf ook door complicaties dagen op de ic heb gelegen en daarna nog een week op de kraamafd. Heb haar eerste dagen dus volledig gemist, erg jammer. Maar, ze is nu een gezonde peuter van 2.5, en daar gaat het uiteindelijk om!
    Lig nu ook weer in het zkh met onderzoeken naar beginnende PE, hoop echt dat t dit keer anders loopt....

Sterkte voor jou, het is geen leuke periode. Maar het loopt gelukkig meestal wel helemaal goed af!

Deel Deze Pagina