Hallo iedereen. Even een kort vraagje. Ik heb nu al 4 dagen onwijze trek in een gefrituurde lekkebek (met viskruiden) van de visboer. Mag je deze eten tijdens je zwangerschap of beter van niet? Ik kon het nergens vinden en ik wist het niet zeker vanwege de kruiden en zouten die erin zitten. Liefs, Sharon.
Als jij geen superhoge bloeddruk hebt mag je dit gerust hebben. Bij een zeer hoge bloeddruk is veel zout niet goed voor je, maar anders mag je dat gewoon eten. En hoewel het vast lekker vet is door de bereidingswijze, telt lekkerbek niet als vette vis. Met vette vis worden vissoorten bedoeld waarvan het 'vlees' zelf erg vet is, zoals makreel, haring, zalm, paling, heilbot, bokking, sardines, forel. Lekkerbekjes worden gemaakt van magere vissoorten.
Overigens mag je niet alle soorten makreel eten hoor! En sowieso geen paling! Paling uit de Nederlandse rivieren mag niet. (zie voedingscentrum.nl)
voedingscentrum zegt zoveel Heb vorige zw schap gerust af en toe wat zalm gegeten en brie! En leverpate eet ik ook gewoon, eet het niet elke week maar zo af en toe kan het echt geen kwaad
Ik neem een keer per maand of per twee maanden een paar plakjes leverworst. Kan helemaal geen kwaad hoor zolang je het maar niet elke dag eet. Lekkerbekjes heb ik ook wel weer eens trek in trouwens Het geldt inderdaad als magere vis. Het vet zit in het korstje en niet in de vis. Je kunt het vergelijken met een boterham: dat is vetvrij totdat je er een dikke laag boter op smeert. Maar dat maakt het brood nog niet vet, alleen dat wat erop zit.
Voor zover ik weet zegt voedingscentrum ook nergens dat je geen zalm, brie of leverpate zou mogen eten. Alleen geen zalm die uit een vacuumverpakking komt, geen brie van niet-gepasteuriseerde melk en niet iedere dag meer dan één boterham met leverpaté. Ze zeggen ook wel dingen waar ik wel m'n twijfels bij heb, maar die dingen die je hierboven noemt mogen zelfs van het voedingscentrum.