Kweken bij 34 weken na blaasontsteking

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door KoBobo, 18 feb 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. KoBobo

KoBobo Lid

1 nov 2008
    35
    0
    0
    Hallo

Wie heeft ook een blaasontsteking gehad tijdens de zwangerschap en moest toen ook gekweekt worden bij 34 weken? Het schijnt nl zo te zijn dat als je een blaasontsteking hebt gehad en hiervoor behandeld bent met antibiotica er nog streptococcen achter kunnen blijven in je vagina/baringskanaal. Je kindje kan hierdoor een streptococcen-infectie oplopen tijdens de bevalling, wat gevaarlijk is. Als dit met 34 weken zo blijkt te zijn moet ik gaan bevallen met een antibiotica-infuus. Wie heeft hier ervaring mee? En hoe groot is de kans dat er positief gekweekt wordt?

Groetjes Sanne.

2. mymiracle

mymiracle Niet meer actief

? ik heb nu een blaasontsteking en antibiotica gekregen, ik heb er geen informatie over gekregen, wie weet komt dat volgende week nog bij de vk? ik lees even mee dus ;)

3. Guppiebe

Guppiebe Actief lid

10 nov 2008
    119
    0
    16
    Ik heb ook een blaasontsteking gehad, en hiervoor antibiotica maar verder niets gehoord dat er iets op kweek gezet zou moeten worden? Ben benieuwd of het bij meerdere mensen wel moet, anders toch maar even aankaarten bij de vlos!

4. shenoby

shenoby Niet meer actief

ook ik heb blaasontsteking gehad.
    antibiotica gekregen en ook op de kweek gezet.
    zelfs nog 1 keer 24 uur urine verzameld.
    maar heb er verder niets van weer gehoord.
    ook niet over de streptocokken bacterie en bevalling met infuus.

5. duimerijntje

duimerijntje Bekend lid

22 jun 2008
    720
    0
    0
    Ik heb ook een keer blaasontsteking gehad. De 2e keer dat ik weer klachten had is het op kweek gezet en hier bleek geen blaasontsteking uit. Verder niets gehoord over die streptokokken. Ben al bijna 37 weken en de planning is om thuis te bevallen...

6. KoBobo

KoBobo Lid

1 nov 2008
    35
    0
    0
    Misschien is er bij jullie al gecontroleerd op groep b-streptococcen en niet gevonden? Dit is bij mijn weten bij mij nog niet onderzocht.

In 1998 hebben de vrouwenartsen en kinderartsen in Nederland besloten dat dit infuus altijd wordt gegeven als de moeder tijdens de zwangerschap een urineweginfectie heeft gehad, die werd veroorzaakt door de GBS-bacterie. Ook wanneer je lichaamstemperatuur tijdens de bevalling boven de 38°C komt, of één van je oudere kinderen eerder een GBS-ziekte heeft gehad, krijg je altijd een infuus.

Groetjes Sanne.

7. shampoo

shampoo Bekend lid

6 sep 2008
    948
    0
    0
    Rotterdam
    Ik heb ook een blaasontsteking gehad en heb vandaag mijn urine naar de huisarts gebracht. Ze wilden het graag op kweek zetten vanwege streptokokken. Ze hebben me helemaal niet verteld waarom dat moest, maar nu ik zo de informatie lees schrik ik er toch een beetje van. Ik heb wel gelezen dat heel veel vrouwen last hebben van een blaasontsteking tijdens de zwangerschap, maar dat er daarna nog een kweek gemaakt moest worden wist ik niet.

Al die onzekerheden tijdens de zwangerschap, ik vind het zo vervelend. Heel veel dingen hoor of lees je niet en moet je achter komen als je iets hebt.

8. mymiracle

dat vind ik nou ook, ik ben nu aan de antibiotica voor een urineweginfectie, nu moet ik er dus zelf achteraan gaan bij mijn vk want zij komt er niet mee, vraag me af waarom dat is, het gaat om het leven van mijn kindje!

9. shampoo

shampoo Bekend lid

6 sep 2008
    948
    0
    0
    Rotterdam
    Helemaal met jou eens! Mijn verloskundige heeft er ook niets over gezegd. Het is dat de huisarts het op kweek wilde zetten anders had ik er helemaal niets van af geweten. Volgende week moet ik naar de verloskundige en dan ga ik het meteen vragen.

10. mymiracle

ik moet volgende week ook weer, ik ga het ook vragen, ik heb het hier ook bij de vk gevraagd ;)

11. shampoo

shampoo Bekend lid

6 sep 2008
    948
    0
    0
    Rotterdam
    "

hahaha, ik ging net naar het topic "stel je vraag aan de verloskundige" om deze vraag voor te leggen. Ben jij me voor! Ik ben heel benieuwd naar haar antwoord.
    Vervelend hè steeds die onzekerheid tijdens de zwangerschap?! Ik vind het echt de lol wegnemen af en toe.... Je kindje is je nu al je alles en je hoopt zo dat alles goed gaat. Die onzekerheid maakt het er niet leuker op.

Sterkte met je blaasontsteking, hoop dat je er snel van af bent!

12. mymiracle

thnxx :D

13. 123miesje

123miesje Bekend lid

5 dec 2008
    872
    0
    0
    Ik had in week 12 ook een blaasontsteking die behandeld is met antibiotica. Tussen week 35 en 37 moet de urine opnieuw op kweek worden gezet om te kijken of er nog een streptococcen infectie was. Zo ja, dan moet je bevallen met een antibiotica-infuus die in verschillende stadia van je bevalling worden gegeven. Gelukkig was er bij mij geen infectie meer aanwezig.

14. Deurtje

Deurtje Fanatiek lid

8 mei 2008
    4.332
    0
    0
    In NL word je hier niet standaard op gecontroleerd, in andere landen (België, VS) wel. Ik heb er zelf om gevraagd bij mijn vk en zij heeft me doorverwezen naar de huisarts. In week 36 (geloof ik) is mijn urine gekweekt.
    Je moet er idd dus zelf achteraan, hoe krom dat ook is!

15. mymiracle

zie hier het antwoord vd verloskundige:

Hoihoi,

Indien je twee keer of vaker een urineweginfectie hebt gehad in de zwangerschap is het protocol er ook een kweek van te laten afnemen.
    Indien je voor de zwangerschap ook bekent bent met regelmatige urineweg infecties is het ook wijsheid je urine op kweek te laten zetten.
    Als jij zelf graag wilt dat eht op kweek word gezet kan dit gerust dit kan via je huisarts. Je hoeft alleen maar een potje urine in te leveren en te zeggen dat het ook op kweek moet worden gezet.

Imke

16. Vie

Vie Lid

24 okt 2007
    64
    0
    0
    Alleen maar goed dat ze het kweeken... Ik ben zelf namelijk drager van Groep B Streptocokken, zolang ze weten dat je het hebt, kan het goed behandeld worden en geeft het minimaal risico voor je kleine...

succes!

17. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Ik las in een zwangerschapsboek dat ze het alleen kunnen kweken dmv een uitstrijkje van vagina en/of anus en dat het dus niet uit een urinekweek kan worden gehaald?

18. 123miesje

123miesje Bekend lid

5 dec 2008
    872
    0
    0
    Streptococcen Bzijn via een urinekweek op te sporen. Ik ben 1x behandeld i.v.m. infectie d.m.v. antibiotica. De tweede kweek met 35 weken was gelukkig negatief. Deze kweek is afgenomen op verzoek van de gynaecoloog in het ziekenhuis, die zal het toch wel weten neem ik aan.

19. miss

miss Fanatiek lid

20 mrt 2008
    1.647
    0
    0
    bij mij is het vorige week ook op de kweek gezet na de 2 de blaasontsteking er kwam niks uit gelukkig ja alleen blaasontsteking.
    Ze hadden mij idd niet uigelegd hoe of wat de ha zei alleen dat ze een bacterie moesten uitsluiten anders moesten ze maatregelen nemen voordat de bevalling begint. veder heeft hij niks gezegt.
    maar het is goed dus. heb alleen erg veel last van harde buiken.

Deel Deze Pagina