Ongemotiveerde pubers door onderwijs op afstand

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Gymgirl, 7 feb 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Gymgirl

    Gymgirl Fanatiek lid

    17 jan 2018
    1.848
    888
    113
    Vrouw
    Wij hebben voor dezelfde keuze gestaan. Hij mocht kiezen tussen atheneum, atheneum+, gymnasium of gymnasium+. Tijdens een online info avond voor de ouders werd heel duidelijk benoemd dat je wel een talenkind moet zijn om gymnasium te gaan doen. Niet alleen vanwege Latijn en Grieks, maar vooral omdat er minder lesuren voor bijv. Nederlands worden gegeven. De lesstof wordt bondiger aangeboden, de rest moet je (thuis) zelf doen.

    Wat wil hij later worden? Al enig idee?
    En waarom nu dan gym doen als je niet van plan bent het af te maken. Biedt dat voordelen?
     
  2. Linda86

    Linda86 VIP lid

    Mijn zoon had 2 weken terug toetsweek. Dat hebben ze normaal 3 x per jaar volgens mij, dan hebben ze van alle vakken een CP die week en voor de rest geen les. Verder door het jaar heen ook elke week wel een of meerdere toetsen (CP en SO).
     
  3. Jaimio

    Jaimio Fanatiek lid

    5 nov 2015
    1.372
    561
    113
    Vrouw
    Hier hebben ze normaal ook nooit toetsweken. Toetsen worden in het normale rooster in de gewone lesuren gegeven. Maar nu hadden ze voor het eerst een toetsweek in het leven geroepen. In de gymzalen, zodat hele klassen tegelijk de toetsen konden maken. Anders zouden ze de toetsen steeds maar aan de helft van de klas kunnen geven en dat is niet praktisch. De toetsweek was hier vorige week al.
     
  4. Jaimio

    Jaimio Fanatiek lid

    5 nov 2015
    1.372
    561
    113
    Vrouw
    Mijn dochter kon ook na de eerste voor gymnasium kiezen. Dat advies kreeg ze ook omdat ze dan andere vakken dan compacter zou krijgen. Eigenlijk voornamelijk omdat haar vriendinnen er heen gingen heeft ze er toen voor gekozen. Maar ze vind er helemaal niets aan en kan de motivatie er niet voor opbrengen. Ze laat het na dit jaar weer vallen (moet ook wel want ze staat er onvoldoendes voor).
     
  5. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.806
    32.714
    113
    Ik zou het wel weten, maar goed, ik zie het voordeel van gymnasium tov atheneum ook niet echt. Tenzij je al weet dat je de medische kant op wil misschien.
     
    Amarens vindt dit leuk.
  6. breister

    breister Fanatiek lid

    9 aug 2019
    2.983
    648
    113
    Vrouw
    Kan me voorstellen dat het voor sommigen een statusding is: het klinkt dan sjieker ofzo. Niet dat dat bij mij zo is. En inderdaad praktisch gezien is het verschil alleen de klassieke talen, verder niet. Maar ik kan me voorstellen dat het in bepaalde gezinnen wel zo werkt: status. Maar ik geloof niet dat dat hier erg aan de orde is ;)
     
    suus1983 vindt dit leuk.
  7. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.493
    3.765
    113
    Het enige voordeel is een bijdrage in de algemene ontwikkeling. Zelf heb ik ook twee jaar latijn gehad tijdens mijn studie, ik vond het wel leuk, maar ik vind talen sowieso leuk, hij niet ;) Oh ja na drie jaar krijgen ze wel een papiertje mee dat ze het hebben gevolgd. Als het goed is, krijgen wij inderdaad nog een voorlichtingsavond over, weet alleen niet in welke vorm en wanneer precies, eind april moeten kinderen hun keuze hebben gemaakt. Wij zien het dus puur als een verrijking. Wat hij later wil worden, heeft hij nog geen idee over, hij wil het liefst doorbreken met tennis :roflmao: alleen gaat het doorbreken lastig in deze coronatijd :p
     
  8. Linda86

    Linda86 VIP lid

    Ik zie vooral van Latijn wel voordelen, ik denk dat je er een goede basis mee legt voor alles wat met talen te maken heeft. Ik heb wel Latijn gehad op de middelbare en ben daarna Rechten gaan studeren en dat kwam soms echt wel van pas. Veel vakterminologie is van het Latijn afgeleid. Daarnaast heb ik een jaar Spaans gevolgd en daarvoor vond ik het ook handig.
    Maar ik ben wel voor het idee dat je je kind zelf laat kiezen. Als iemand echt niks met talen heeft, denk je dat die 2 jaar extra Latijn ook niet veel uitmaken.
     
    Amarens vindt dit leuk.
  9. breister

    breister Fanatiek lid

    9 aug 2019
    2.983
    648
    113
    Vrouw
    Dat klopt. Ik heb zelf een taal gestudeerd, en daar komen die termen ook weer terug. Zelf geen Latijn gehad, maar ik merkte aan medestudenten (die dat dus wel hadden gehad) dat het voor hen erg herkenbaar was. Wat je laatste opmerking: inderdaad, bij geen interesse, vooral niet doen.
     
  10. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik had mijn diploma niet gehaald zonder Latijn :oops: ik kon mijn 4 voor wiskunde compenseren met de 8 voor Latijn :)
    Maar ik vond Grieks en vooral Latijn ook echt wel leuk, dus dat zou voor mij de reden zijn om gymnasium te blijven doen.
     
  11. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.806
    32.714
    113
    Maar dat kan toch tegenwoordig helemaal niet meer? Tenminste bij zoon op vwo moeten ze op Ne, eng en wiskunde een voldoende staan, ongeacht de andere cijfers.
     
    Syane vindt dit leuk.
  12. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.493
    3.765
    113
    Dat klopt, is ten minste wat ons ook is verteld. Alleen staat een vriend van mijn zoon nu zwaar onvoldoende voor Engels en mag toch over. En dan hoop ik dat hij het in de hogere jaren wel gaat redden want het wordt steeds meer en moeilijker.
     
    suus1983 vindt dit leuk.
  13. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    Geen idee, ik ben blij dat het vroeger wel kon :)
     
  14. Gymgirl

    Gymgirl Fanatiek lid

    17 jan 2018
    1.848
    888
    113
    Vrouw
    In de nieuwsbrief van school las ik dat onze oudste over 1,5 week haar laatste schooldag heeft voor haar examen begint. :eek::eek::eek:
    Geloof dat ik er meer van schrok dat zijzelf. Ik hoop zo dat ze haar diploma haalt.

    Hoe gaat het bij jullie pubers?
     
  15. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.493
    3.765
    113
    Ooh wat spannend!!! Hoe staat zij ervoor? Laat je ajb nog weten hoe het gaat? Weet zij al wat ze verder wil gaan doen? Dat lijkt mij heel erg lastig in deze tijd.
    Hier tja het gaat met ups en downs, betere en slechtere momenten. Maandag telefonisch overleg met jgz, kost mij heel veel energie elke keer en werkt beperkt.
     
  16. Gymgirl

    Gymgirl Fanatiek lid

    17 jan 2018
    1.848
    888
    113
    Vrouw
    Ze staat er redelijk voor. Meeste net of bijna 6jes en een paar hoger. Ze heeft 1 echte onvoldoende. Ik hou je op de hoogte!
    Na haar examen wilde ze een beroepsopleiding gaan doen maar door de corona ziet ze daar nu van af. Ze gaat nu naar de HAVO. Ze is ook pas 15 jaar. Wij vinden haar nog wel erg jong voor het studentenleven.

    Ik hoop dat JGZ je kan helpen. Al geven ze maar wat handvatten. Laat je me weten hoe je gesprek ging?
     
  17. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.493
    3.765
    113
    De HAVO is (denk ik) een goede en slimme oplossing in deze tijd. Het is nu super lastig om een beroepsopleiding te kiezen tenzij je natuurlijk al heel erg goed weet wat je wilt. Spannend!
    De jgz is al 1 jaar lang (sinds de vorige lock down) betrokken, het zet helaas geen zoden aan de dijk. Maar wat je zegt, het geeft wat handvatten en wij kunnen ons verhaal kwijt maar de mogelijkheden zijn ook maar beperkt.
     
  18. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    21.936
    15.245
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Dan begrijp ik eerlijk gezegd niet zo goed waarom hij twijfelt tussen die twee?
    Het is toch niet handig om voor het gymnasium te kiezen als het je niet ligt?
    Een collega van mij haar zoon deed gymnasium en die is in het tweede jaar helemaal stukgelopen. Het lag hem totaal niet en je mag er geen tekort voor hebben. Hij is blijven zitten omdat zijn andere vakken er ook onder gingen lijden en doet nu nog een keer het tweede jaar en dan het atheneum en gaat zoveel beter en meer ontspannen.
     
  19. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.493
    3.765
    113
    Oh hij twijfelt heel erg omdat hij antieke grieken leuk vindt :p Maar ik denk dat het atheneum wordt hoor. Zijn vrienden hebben hem gesmeekt om atheneum te gaan doen, plus die klassieke talen vragen 5 lesuren per week o_O dat moet dan niet gekker worden. Die lesuren worden ingekort op Engels, Nederlands en science.
     
    Anouk2005 vindt dit leuk.
  20. Gymgirl

    Gymgirl Fanatiek lid

    17 jan 2018
    1.848
    888
    113
    Vrouw
    Wat een rust hier! Alles goed met jullie pubers? Hebben ze al vakantie?

    Hier heeft onze oudste haar laatste schooldag gehad. Nu voorbereiden op het examen. Spannend! De jongste gaat momenteel niet zo lekker. Hij heeft de laatste tijd te weinig aan school gedaan, met een paar slechte cijfers als resultaat. Ik hoop dat hij zich kan opladen in deze vakantie en het daarna kan rechttrekken.
     

Deel Deze Pagina