Ongemotiveerde pubers door onderwijs op afstand

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Gymgirl, 7 feb 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.813
    32.716
    113
    Spannend examen! Worden ze groot dan.
    Hier nu vakantie en daar was hij héél erg aan toe. Qua cijfers gaat het nog goed, al denkt hij dat zijn eerste onvoldoende binnen gaat krijgen voor Engels. We gaan het zien, hij staat een 9, dus geen ramp.

    Na de vakantie mag hij ipv 3 uurtjes, 3 hele dagen met de hele klas naar school, dus dat is wel fijn, daar is hij ook wel echt aan toe nu, begint nu toch wel flauw te worden van alleen maar online lessen
     
  2. Catou

    Catou Fanatiek lid

    11 okt 2013
    3.482
    1.717
    113
    Nog een week “school” en dan vakantie en ik hoop dat ze daarna meer naar school mag.
    Dat het dan beter wordt hoop ik zo. Ze heeft haar proefwerkweek net voor Pasen compleet verknald en staat nu 3 onvoldoendes ineens. Pfff steeds vertelde ze dat ze nog geen punten terug had, maar vorig weekend kwam de aap uit de mouw. Ze wil absoluut niet dat wij contact opnemen met haar mentors maar ik vind het lastig waar we goed aan doen.
     
  3. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.813
    32.716
    113
    Vind het raar dat ze zelf nog niet even contact hebben opgenomen als ze er ineens zo slecht voorstaat moet ik zeggen. Ik zou een contact moment dan toch wel even fijn vinden, want 3 onvoldoendes staan op het rapport maakt de kans op niet overgaan wel reëel (en tja, dan vindt ze dat misschien maar even niet zo fijn denk ik dan).
     
    NiekeKris vindt dit leuk.
  4. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.493
    3.765
    113
    Bij twijfel sowieso contact met school opnemen, navragen hoe zij het zien.
    Hier gaat het nu op zich wel maar het is zo onstabiel, ik ben redelijk uitgeput. Ik zal wel blij zijn als dit schooljaar voorbij is, wat een ellende. Na deze vakantie komt er een partij toetsen aan, het gaat in hoog tempo door.
     
  5. Catou

    Catou Fanatiek lid

    11 okt 2013
    3.482
    1.717
    113
    Dank jullie voor jullie mening, ik ga toch maar even contact opnemen.
    Want vanmorgen moest ik haar weer dwingen om naar school te gaan, gisteravond begon ze al verdrietig/depri te worden toen ze besefte dat het weekend voorbij was.
     
  6. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.597
    3.483
    113
    Hier gaat het best goed. Met haar resultaten en haar humeur.
    Wel soms leraren die veel te laat zijn. Als ze het dan maar afsluit na zoveel minuten wachten en de leraar dan alsnog online blijkt te komen, staat er vervolgens in Magister dat zij de les heeft gemist.
     
  7. Jaimio

    Jaimio Fanatiek lid

    5 nov 2015
    1.372
    561
    113
    Vrouw
    @Catou, Ik zou daar echt geen boodschap aan hebben dat ze niet wil dat je contact opneemt hoor. Dat is niet aan haar. Weet je wat er speelt dat ze verdrietig wordt als school weer voor de deur staat? Is dat nog steeds de onregelmatigheid of omdat ze er niet goed meer voor staat? En hebben jullie geen Magister zodat je als ouder ook de cijfers krijgt?

    @Jo79 Dat is ook lekker. Maar komt dat niet omdat de helft in de klas zit en die later zijn omdat ze nog naar het lokaal moeten lopen? Heeft dat gevolgen als ze absent gemeld wordt?
     
  8. Jaimio

    Jaimio Fanatiek lid

    5 nov 2015
    1.372
    561
    113
    Vrouw
    @Catou Welk jaar zit jouw dochter eigenlijk?
     
  9. Catou

    Catou Fanatiek lid

    11 okt 2013
    3.482
    1.717
    113
    Dochter zit in de 1ste.
    Natuurlijk hebben we magister, maar ik kijk daar juist niet elke keer omdat ze haar cijfers tot nu toe gewon vertelde en ik vind dat ze het moet doorgeven. Is ook aangeraden op school. Ik had dit nml niet verwacht. Maar goed pubers verbazen je wel vaker. Volgens mij is het de onregelmatigheid de ene dag school, de andere dag niks. En met de helft van de klas, de helft van haar vriendinnen ziet ze nu niet. Op do en vrij sowieso online les. De online lessen vond ze wel fijn en toen ging het ook gewoon goed. Dan sprak ze haar vriendinnen online tijdens het videobellen met het groepje of sprak 1 op 1 af.
     
    belize vindt dit leuk.
  10. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.597
    3.483
    113
    Ze hebben in de meeste gevallen in hun eigen, vaste lokaal les. Ik heb ook al gezegd dat ze nu maar gewoon langer moet wachten, dan gaat ze tussendoor maar wat anders doen.
    Bij meerdere te laat meldingen/absentmeldingen (volgens mij 3) moet je je geloof ik om 8 uur ‘s ochtends op school melden. Gebeurt het vaak, dan nemen ze contact op met de ouders.
     
  11. Jaimio

    Jaimio Fanatiek lid

    5 nov 2015
    1.372
    561
    113
    Vrouw
    Ik heb de app op de telefoon en krijg steeds in een pushbericht een nieuw cijfer. Dat kan ik natuurlijk ergens in de instellingen wel uitzetten maar ik vind het juist fijn. Mijn dochter zou cijfers gewoon vergeten door te geven, ongeacht of ze hoog of laag zijn. Wel typisch, die verschillende adviezen, hier adviseerden ze juist om er boven op te blijven zitten met controleren of ze huiswerk e.d maakt. Waarom adviseren ze om de cijfers niet in de gaten te houden? Ik kan me goed voorstellen dat slechte cijfers doorgeven makkelijk 'vergeten' wordt.

    Ik vind het ook wel typisch dat ze zo veel geen les hebben. Hier volgt de groep die thuis les heeft dezelfde les online mee. Alleen praktijkvakken zoals gym en handvaardigheid hebben ze dan niet. Ze hebben de meeste dagen wel tot 3 uur les en daarna gewoon nog huiswerk maken dus ze hebben niet meer vrije tijd dan anders volgens mij.

    Kan ze niet met haar vriendinnen die in de andere groep zitten buiten school afspreken? Mijn dochter volgt helemaal geen lessen meer, die doet nu soort van zelfstudie dus ze ziet helemaal geen klasgenoten. Maar ze spreekt bijna elk weekend met haar vriendin af.
     
  12. Catou

    Catou Fanatiek lid

    11 okt 2013
    3.482
    1.717
    113
    We waren tot de lockdown heel erg tevreden, online was ook goed.
    Maar nu is het een puinhoop, de groep die geen online les heeft, heeft die dag niks.
    Lijkt mij ook beter om het online aan te bieden. Biologie geeft de instructie om en om, dus de klassen lopen niet gelijk meer. Want juf bio wil de instructie live aanbieden. Deze lerares is heel actief, maar er zijn er een hoop die er de kantjes vanaf lopen. Geschiedenis docent doet nauwelijks iets, leest de samenvatting door en dat is het wel. Dochter zegt het niet te begrijpen, normaal kan je naar een andere docent in een tussenuur, maar dat is er nu ook niet bij. Gelukkig kan ik daarmee wel helpen, dat gaan we oppakken.
     
  13. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.493
    3.765
    113
    @Gymgirl Amalia doet ook dit jaar haar eindexamen! ;) Spannend zeg, hopelijk verloopt alles goed. Wanneer beginnen ze?
     
  14. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.493
    3.765
    113
    Kinderombudsman roept op de scholen weer helemaal te openen
    Middelbare scholen en het mbo moeten na de meivakantie weer alle dagen per week fysiek les kunnen geven, zegt kinderombudsman Margrite Kalverboer tegen NRC. Volgens Kalverboer worden de belangen van scholieren niet genoeg meegewogen in de adviezen van het OMT en het beleid van het kabinet: "De schade die we aanrichten door jongeren zo te laten bungelen is enorm."

    Het OMT sprak zich deze week uit tegen het loslaten van de anderhalvemetermaatregel in het onderwijs. Als leerlingen weer vijf dagen per week naar school gaan in plaats van minstens één kan de 1,5 meter in de meeste situaties waarschijnlijk niet gewaarborgd worden. Volgens het OMT zou dat kunnen leiden tot een tragere daling van de ziekenhuisbezetting en het slechtste geval zelfs tot een stijging.

    Kalverboer onderkent de druk op de zorg: "Ik snap dat mijn timing lastig is. Maar mijn vraag is vooral om meer rekening te houden met kinderen en jongeren. Er voltrekt zich een stille ramp. Over een jaar, of misschien pas over vijf jaar, zullen we zien wat we aangericht hebben met een coronabeleid dat totaal gefixeerd is op de ontwikkeling van het virus en weinig oog heeft voor kinderen."
     
  15. Gymgirl

    Gymgirl Fanatiek lid

    17 jan 2018
    1.853
    889
    113
    Vrouw
    Ik hoorde voor de meivakantie al geluiden van een groep (weet niet meer wie) die wilde dat de middelbare scholen volledig open zouden gaan. Ergens had ik nog de hoop dat dit ook echt zou gaan gebeuren. Er is tenslotte meer ruimte nu alle eindexamenleerlingen geen lessen meer hebben. Maar we hebben niks van school gehoord dus ga er vanuit dat het nog om-en-om blijft. Helaas!
     
  16. Hopmarjanneke

    Hopmarjanneke VIP lid

    10 jul 2008
    13.509
    497
    83
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Wij wonen in Duitsland,..... en JOECHEI vanaf morgen mogen eindelijk de kinderen in onze regio weer naar school (VO) Ik hoop dat onze oudste haar motivatie weer een beetje terug mag krijgen, zo niet, dan gaat ze helaas niet over.
     
  17. Catou

    Catou Fanatiek lid

    11 okt 2013
    3.482
    1.717
    113
    Dochter gaat weer alle dagen naar school na de vakantie.
    De ene week 3 ochtenden en 2 middagen en de andere week andersom.
    De klas is nog steeds in tweeën gesplitst.

    Hier kan het weer omdat er geen examenklassen meer zijn.
     
  18. Gymgirl

    Gymgirl Fanatiek lid

    17 jan 2018
    1.853
    889
    113
    Vrouw
  19. Gymgirl

    Gymgirl Fanatiek lid

    17 jan 2018
    1.853
    889
    113
    Vrouw
    Hoe zijn de eerste 2 dagen bevallen? Hoelang is ze nu thuis geweest?
     
  20. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.493
    3.765
    113
    Nou mijn zoon zegt dat ze vanaf volgende week volledig naar school gaan. Dat zie ik in hun rooster ook, elke dag fysiek les. Nu moet ik wel zeggen dat deze school erg gericht is op fysiek onderwijs en alles aan doet om dit te realiseren.
    Vanaf eind mei is er ook een mogelijkheid om bijspijkerlessen op zaterdag te volgen.
     

Deel Deze Pagina