Ongemotiveerde pubers door onderwijs op afstand

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Gymgirl, 7 feb 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.813
    32.716
    113
    Oh ik snap dat wel, mijn eerste gedachte zou ook een niveau lager zijn en dan wel door naar de volgende klas. Anders is ze een jaar kwijt, zou ik zonde vinden.
     
  2. Jaimio

    Jaimio Fanatiek lid

    5 nov 2015
    1.372
    561
    113
    Vrouw
    Een niveau lager is ook zonde. Of ze moet al weten wat ze na het vo wil doen en daar dat hogere niveau niet voor nodig hebben.

    Mij dochter heeft haar motivatie helaas ook nog niet terug gevonden. Ook echt absoluut gedemotiveerd hier. Ze gaat niet meer volledig naar school (helemaal niet meer naar de reguliere lessen). Er is hulp nodig vanuit jeugdzorg want school kan dit niet oplossen maar de wachtlijst bij de gemeente is zo lang dat er zelfs met urgentie geen zicht is op wanneer ze aan de beurt gaat zijn.
     
  3. Hopmarjanneke

    Hopmarjanneke VIP lid

    10 jul 2008
    13.509
    497
    83
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Ze heeft eerst een aantal jaren geroepen dat ze dierenarts wil worden, daarom had ze dit jaar ook gekozen voor Latijn als tweede vreemde taal. Nu neigt ze eerder richting veterinair assistent.
    Dat is ook één van de redenen waarom we haar in eerste instantie het jaar willen laten over doen, ook om haar zelfvertrouwen een boost te kunnen geven. Vooral omdat ze moet leren haar mond open te doen in de klas. Wij vrezen dat ze juist door naar een andere school te gaan niet leert dat het in orde is om je te melden in de klas etc. Dat ze juist nog schuchterder wordt omdat ze én naar een andere school gaat én in een nieuwe klas komt én dat ze dan ook nog een jaar moet ophalen ivm de 2e vreemde taal, aangezien op die school geen Latijn is gegeven maar Frans. Én ze heeft dus al gaten in haar kennis van Duits en Wiskunde

    In Duitsland geldt mondelinge deelname in de klas voor 40 tot 50% mee in het cijfer en het heeft haar deels genekt dat ze dus niet meedoet in de les. Ze vraagt ook niets als ze iets niet snapt, dus de leerkrachten weten ook niet direct waar bij haar het probleem zit mbt de voortgang in de vakken.
     
  4. Jaimio

    Jaimio Fanatiek lid

    5 nov 2015
    1.372
    561
    113
    Vrouw
    @Hopmarjanneke Hoe staat ze er voor als je alleen naar haar toetscijfers kijkt?
     
  5. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.493
    3.765
    113
    Hier nog 1 zonder motivatie, hij zit de hele tijd te rekenen welke cijfer hij voor zijn toets minimaal hoeft te halen om voldoende te blijven staan. Lijkt mij geen gezond gedrag. Wij hebben al eindeloze gesprekken over gehad maar ja, het helpt weinig/niet. Hij is ook gewoon moe en helemaal klaar mee eigenlijk.
     
  6. Rosao

    Rosao VIP lid

    3 nov 2007
    12.831
    1.306
    113
    Herkenbaar! En hier moeten we nog door een proefwerkweek heen voor het vakantie is :( 11 proefwerken in 5 dagen te maken. En totaal geen motivatie om te gaan leren! Om gek van te worden.
     
  7. Linda86

    Linda86 VIP lid

    Hier ook nog proefwerkweek (over 3 weken), maar op een of andere manier zijn er in de weken daarvoor ook al heel veel toetsen gepland. Ze zullen nog wel achterlopen, dus ik snap dat het moet. Maar wel echt vervelend dat ze nu de komende 4 weken zo'n beetje elke dag een toets hebben.
     
  8. Jaimio

    Jaimio Fanatiek lid

    5 nov 2015
    1.372
    561
    113
    Vrouw
    Dan heeft hij gelukkig nog wel de motivatie om voldoende te blijven staan. Zelfs dat ontbreekt hier :oops:
     
  9. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.493
    3.765
    113
    Wil je dochter niet overgaan? Hier is het inderdaad nog de enige motivatie, hij wil niet blijven zitten. Dus heeft ie alles zitten uitrekenen.
     
  10. Hopmarjanneke

    Hopmarjanneke VIP lid

    10 jul 2008
    13.509
    497
    83
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Niet super goed eigenlijk. ER zijn ook niet veel toetsen geschreven dit schooljaar. Voor de hoofdvakken hebben ze nu net nog toetsen gemaakt (Duits een magere 6, Engels was volgens mij 6,5. Cijfers Latijn en Wiskunde moet ze nog krijgen) Maar die 6 trekt de 5 voor DUits niet voldoende op volgens mij.
     
  11. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.813
    32.716
    113
    Heel normaal gedrag lijkt mij juist. Hier ook een die dat doet en zelf deden we dat vroeger ook toch? Hij stond allemaal achten en negens en zegt nu zelf daf ie er wel klaar mee is en toch geen onvoldoende meer kan staan. Vind het ergens wel zonde, maar hij heeft ook wel een punt. Voor wiskunde kan hij een 1 halen en dan staat hij nog een 8.3. Tja, ik snap het wel dan.
     
  12. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.813
    32.716
    113
    Hier was dat ook zo. Ze lopen niet achter, zijn zelfs al voor een paar vakken met een boek voor komend jaar bezig. Mentor heeft het echt top aangepakt en gezegd dat het teveel is, daardoor hebben ze nu een aantal toetsen geschrapt en voor sommige toetsen mogen zelf bepalen of ze ze laten meetellen of niet (ze moeten wel gemaakt worden).
     
  13. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.493
    3.765
    113
    Nou wij denken daar net anders over. Een cijfer is een maar kennis is twee. Als je niks meer doet dan ontstaan er gaten in de stof en maak je het je zelf (onnodig) alleen maar moeilijker. Maar mijn zoon staat dan ook geen 9 voor wiskunde, hij heeft de laatste toets al niet geweldig gemaakt en moet scherp blijven. Maar nog belangrijker, de stof niet gaan missen.
     
  14. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.813
    32.716
    113
    Ja zeg ook niet dat ze niks meer hoeven te doen toch? Maar hier in de les doen ze alleen nog spelletjes, ze zijn al door alle boeken heen, dus gebrek aan motivatie snap ik wel, een 10 heeft ie ook niet meer nodig. Heb wel uitgelegd dat als hij nu niks doet, het komende jaar zwaarder wordt, maar raar dat ze cijfers op die manier uitrekenen is het niet. Heel normaal pubergedrag. Als hij er niet goed voor zou staan zou het een ander verhaal zijn. Maar raar vind ik het zeker niet. Een lang en gek jaar, mooi weer, bijna vakantie.

    En daarbij, je kunt pushen wat je wilt, maar als ze het zelf niet willen is het trekken aan een dood paard.
     
  15. Jaimio

    Jaimio Fanatiek lid

    5 nov 2015
    1.372
    561
    113
    Vrouw
    Ze blijft sowieso niet zitten en dat weet ze. Ook al haalt ze nu nog slechte cijfers waardoor ze nog onvoldoende zou komen te staan.
    Wat ook echt niet helpt hier is dat ze een aantal cijfers nooit terugkrijgt. Ze wacht nu nog op een cijfer voor een werkstuk uit december en op cijfers voor een toets en een werkstuk uit april. Als ze opdrachten inlevert krijgt ze er bij de meeste docenten nooit een reactie op. Ze heeft nu zelfs een opdracht ingeleverd en in het word document ipv de opdracht alleen de tekst geschreven ‘dit is niet de opdracht want niemand zal het ooit lezen’. Ik ben benieuwd of ze dáár wel reactie op krijgt.
     
  16. Jaimio

    Jaimio Fanatiek lid

    5 nov 2015
    1.372
    561
    113
    Vrouw
    Maar nog wel voldoende om over te gaan toch?
    Het is ook lastig als een eindcijfer maar op weinig cijfers gebaseerd is.
     
  17. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.813
    32.716
    113
    [QUOTE="Jaimio, post: 23706870, member: 99826"]Ze blijft sowieso niet zitten en dat weet ze. Ook al haalt ze nu nog slechte cijfers waardoor ze nog onvoldoende zou komen te staan.
    Wat ook echt niet helpt hier is dat ze een aantal cijfers nooit terugkrijgt. Ze wacht nu nog op een cijfer voor een werkstuk uit december en op cijfers voor een toets en een werkstuk uit april. Als ze opdrachten inlevert krijgt ze er bij de meeste docenten nooit een reactie op. Ze heeft nu zelfs een opdracht ingeleverd en in het word document ipv de opdracht alleen de tekst geschreven ‘dit is niet de opdracht want niemand zal het ooit lezen’. Ik ben benieuwd of ze dáár wel reactie op krijgt.[/QUOTE]

    Omdat ze er nu goed voor staat of om een andere reden?
    Voor wat betreft die andere zaken zou ik gewoon contact opnemen met de mentor. Zo lang wachten slaat nergens op en je hoort je toetsen ed in te kunnen zien.
     
  18. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.493
    3.765
    113
    Dat is absoluut waar daarom blijven wij herhalen dat school belangrijk is etc. Daarbij wil hij straks natuur en techniek gaan doen dus leggen wij uit dat hij dan zijn best met wiskunde moet blijven doen. Maar het is wel lastig hoor, de docent ligt hem totaal niet, laatst een knallende ruzie mee gehad, het kind was totaal overstuur. Gelukkig komt er iemand anders volgend schooljaar dus hoop ik dat het goed gaat komen. En al die online lessen hebben zeker niet bijgedragen aan liefde voor het vak en zo.
     
  19. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.813
    32.716
    113
    Het is ook lastig, het is een gekke tijd, die pubers zijn stronteigenwijs, sommige leraren weten het altijd beter (soms vraag je je echt af waarom sommige mensen met kinderen werken).
     
    Amarens vindt dit leuk.
  20. Hopmarjanneke

    Hopmarjanneke VIP lid

    10 jul 2008
    13.509
    497
    83
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    IK begrijp wat je bedoelt, in theorie zou ze met deze cijfers inderdaad nog over kunnen gaan, maar het is wel heeeeeel dun ijs. In overleg met haar beide mentoren hebben wij besloten dat ze dit jaar over gaat doen. Zij verwachten dat ze het komend schooljaar nog meer moeilijkheden zal krijgen, als we haar wel over laten gaan. Nu kan ze de stof herhalen en evt nog bijles krijgen op de lastige punten.
     

Deel Deze Pagina