Ongemotiveerde pubers door onderwijs op afstand

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Gymgirl, 7 feb 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.493
    3.765
    113
    Hoe staat je dochter zelf in?
     
  2. Jaimio

    Jaimio Fanatiek lid

    5 nov 2015
    1.372
    561
    113
    Vrouw
    Beide eigenlijk. Ze zit in een zorgtraject en een jaar overdoen is niet nodig en geen optie.
    Ik heb echt vaak contact gehad met school over de cijfers en opdrachten maar dat helpt niks.
     
  3. Hopmarjanneke

    Hopmarjanneke VIP lid

    10 jul 2008
    13.508
    496
    83
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Dochterlief wil een nivo lager zodat ze wel over kan naar de volgende klas.
    Wij staan hier niet achter, omdat wij verwachten dat ze zich ernstig zal gaan vervelen. De school waar ze dan naar toe zou gaan, staat ook niet echt bekend om het juiste nivo en het juiste leerklimaat, als in weinig huiswerk, veel lesuitval, etc.
     
  4. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.809
    32.714
    113
    Ben je niet bang dat pushen juist averechts werkt? Ze moet het toch echt zelf doen en blijven zitten is vaak helaas maar een tijdelijke oplossing voor het probleem.
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  5. Zxcvb

    Zxcvb VIP lid

    13 dec 2019
    10.290
    11.985
    113
    Vrouw
    Hmm, in sommige gevallen zal dat zeker zo zijn. Maar dit schooljaar is natuurlijk wel erg anders geweest dan normaal. Voor de een zijn online lessen prima te behappen, anderen trekken dat echt niet. En dan nog een hele groep die daar tussenin functioneert.
    Als ze met normaal les krijgen naar verwachting het niveau aan moet kunnen zou ik denk ik ook voor blijven zitten kiezen.
    Opnieuw alle lesstof van het afgelopen jaar doornemen. Sterker door in het schoenen komen staan. Kan denk ik ook een flinke boost geven.
     
  6. Beheer

    Beheer Administrator
    Medewerker

    11 feb 2005
    16.125
    2.852
    113
    Op verzoek van @Jaimio heropend.
     
    Gymgirl vindt dit leuk.
  7. Jaimio

    Jaimio Fanatiek lid

    5 nov 2015
    1.372
    561
    113
    Vrouw
    Dankjewel :)

    Ik vroeg me af hoe jullie kinderen zich door de laatste loodjes heen hebben geslagen. Hebben ze de motivatie nog kunnen vinden?
    En @Hopmarjanneke, is de keuze uiteindelijk toch gebleven op een jaar over doen?
    Bij mijn dochter was de rek er echt helemaal uit, ze heeft de laatste weken haar motivatie niet meer terug kunnen vinden. Ik ben blij dat het nu vakantie is.
     
    Hopmarjanneke vindt dit leuk.
  8. Syane

    Syane VIP lid

    21 aug 2013
    11.454
    10.655
    113
    Hier juist de laatste week nog even flink geknald door de oudste. En eindelijk eens iets van zijn ouders aangenomen qua planning en vooruit werken. En hoe wonderbaarlijk ;) het werkte ook nog. Zelfs het vak waar hij een dikke onvoldoende voor stond kunnen ophalen. Dus over! Hij is heel trots en wij ook.

    De middelste heeft netjes gewerkt zoals altijd en die hebben ze vanuit school aangegeven dat hij een niveau hoger kan gaan doen dan ze eerst hadden gezegd. Brugklas en keuze maken tussen 2 niveaus. Hij is daar erg blij mee. En wij ook. :)

    Bij de jongste hebben we gehoord wat het voorlopige VO-advies is. En dat is netjes gezien zijn schoolstruggles.
    Voelt goed voor hem en voor ons :)

    Trotse kinderen en ouders dus hier.
     
    Jaimio vindt dit leuk.
  9. Linda86

    Linda86 VIP lid

    Mijn zoon was ook extra gemotiveerd de laatste toetsweek. Hij zei zelf dat hij nog even 2 weken heel hard moest werken en dan een welverdiende vakantie had. Na de vakantie begint hij in Havo 2, hij zat nu op TL.
     
    smax, Zxcvb, Jaimio en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  10. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.044
    4.240
    113
    Toen zoon weer " gewoon" naar school kon begon hij ook weer beter in zijn vel te zitten.

    Vooral met wiskunde had hij problemen. Op 1 dag had hij 3 wiskunde toetsen waar hij een herkansing voor mocht doen. Dat heeft hij onwijs goed gedaan ( van 4,5 naar 6.8 - van 4 naar 7.2 en van 2 naar 4.5) daardoor kwam zijn eindcijfer op een 6.5 te staan.

    De laatste week van school werd gebruikt om kinderen de kans te geven zoveel mogelijk onvoldoendes op te halen, maar omdat zoon geen onvoldoendes meer had hoefde hij niet te komen en heeft nu dus 7 weken zomer vakantie.
     
    Jaimio en Syane vinden dit leuk.
  11. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.809
    32.714
    113
    Hier is zoon al 4 week thuis zo ongeveer. Wel fijn, had hij ook echt wel even nodig
     
    Jaimio en Syane vinden dit leuk.
  12. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.493
    3.765
    113
    Mijn zoon zei gisteren dat hij alweer zou willen beginnen en dat de vakantie te lang duurt. Hij hoopt op een leukere groep en ook leukere docenten dan vorig jaar!
     
    Jaimio en Syane vinden dit leuk.
  13. Jaimio

    Jaimio Fanatiek lid

    5 nov 2015
    1.372
    561
    113
    Vrouw
    Hier begint de vakantie nu. Afgelopen week was de laatste schoolweek maar hoefden ze alleen boeken in te leveren en rapport op te halen.
     
    Syane vindt dit leuk.
  14. Hopmarjanneke

    Hopmarjanneke VIP lid

    10 jul 2008
    13.508
    496
    83
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Ja het is toch gebleven bij een jaar herhalen. Helaas, door het verlies aan motivatie, mede door de gedachte dat ze toch ging herhalen... zijn de laatste toetsen helaas in het water gevallen. UIteindelijk waren de cijfers daardoor dusdanig dat ze 2 vijfen op het rapport heeft.. en dus ook eigenlijk verplicht blijft zitten.

    Maar ze heeft er vrede mee, ze heeft de nieuwe klas inmiddels ook ontmoet, de nieuwe klassenleraar/muziekleraar kent ze al, hij heeft een aantal weken vervanging gedaan in hun klas.

    We vermoeden dat ze bang was ´af te gaan´ omdat ze niet naar de 7e klas zou gaan. Een week of wat geleden gaf ze ineens aan dat er meer uit de klas zouden gaan (1 meisje van school en 3 naar een ander profiel), sindsdien heeft ze het niet meer gehad over een andere shcool.

    WE hebben nu dus goede hoop voor het nieuwe schooljaar. Maar houden ook vooral vinger aan de pols mbt de studieresultaten.
     
    Jaimio en Syane vinden dit leuk.
  15. Rosao

    Rosao VIP lid

    3 nov 2007
    12.826
    1.283
    113
    Hier kreeg zoon eind juni nog een proefwerkweek voor de kiezen. 11 toetsen! Voor hem was het vooral zaak om niet verder te zakken en dat leek wel een probleem te worden. Gelukkig met de hakken over de sloot net over. Hij heeft al vanaf begin juli vrij. Hij vermaakt zich op zich prima gelukkig. Wel een stevig gesprek over volgend jaar gehad, want hij deed op het laatst niet veel meer eigenlijk. Niet dat ik hem dat kan verwijten, het is gewoon een rot jaar geweest qua school.
    Hij kon ook niets herkansen oid. Ze zijn wel wat soepeler geweest in de overgangsnormen, maar dat was het.
     
    Jaimio vindt dit leuk.
  16. Jaimio

    Jaimio Fanatiek lid

    5 nov 2015
    1.372
    561
    113
    Vrouw
    ik kan me voorstellen dat ze geen motivatie meer kon opbrengen dan inderdaad als volgend schooljaar toch al vaststaat. Dat speelde hier ook mee.
    Gelukkig staat ze nu zelf ook achter de keuze, dat is wel heel belangrijk.
     
    Hopmarjanneke vindt dit leuk.
  17. Gymgirl

    Gymgirl Fanatiek lid

    17 jan 2018
    1.848
    888
    113
    Vrouw
    @Syane wat goed dat hij een eindsprint heeft gemaakt. Dik verdient dus dat hij over is.
    @Linda86 Wauw, zelfs een niveau omhoog. Dat hoor je nu maar weinig. Knap hoor!
    @Hopmarjanneke Jammer dat de laatste toetsen niet goed gingen, maar ik snap het wel. Als je toch al weet dat het niet meer gaat lukken is het ook wel heel moeilijk om keihard te gaan leren. Nu vakantie en volgend jaar met goede moed beginnen.
    @Rosao Super dat hij over is naar het volgende leerjaar.

    Onze kinderen hebben nu 3 weken vakantie achter de rug. Wij zijn net terug uit Frankrijk. De oudste is geslaagd voor TL en gaat nu naar HAVO. De jongste is over van Gym+ 1 naar Gym+ 2. Ik ben heel benieuwd wat dit schooljaar ons ( en dan voornamelijk de kinderen ) gaat brengen. Als er maar fysieke lessen zijn, dan zijn ze hier al tevreden. Maar eerst nog 3 weken vakantie!
     
    Linda86 en Syane vinden dit leuk.
  18. Syane

    Syane VIP lid

    21 aug 2013
    11.454
    10.655
    113
    Lekker nu die vakantie hè.
    Hier ook echt nodig hoor om weer fysiek les te krijgen. Gewoon zo’n enorm verschil (ten positieve) tov thuis of online onderwijs.
     
  19. Youtan

    Youtan VIP lid

    9 jun 2015
    6.391
    4.246
    113
    Vrouw
    Dit doet 85% van mijn leerlingen op de havo en het vwo. Dus volledig normaal pubergedrag. Waarom een 8 halen als en 5,5 genoeg is??? Echt nutteloos, maar dat snappen ‘wij’ volwassenen toch niet, dus: Laat maar!
     
    suus1983, GossipGirlxoxo en Syane vinden dit leuk.
  20. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Mijn grootste ergernis dit schooljaar en de laatste weken. Voorbeeld een mooie 8,3 voor bio staan en dan de laatste toets niet meer leren want ik ben toch wel over ook al haal ik nu een 1. Dat het zonde is van die 8 op het rapport dag boeide hem niets. Wij zijn maar gaan "dreigen" dat hij straf zou krijgen bij een onvoldoende waardoor hij toch nog is gaan leren voor die laatste toets. Het werd een 6.8 en die 8 op het rapport bleef staan. Maar man man man, wat een bagger instelling.
     
    Youtan en Syane vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina