Ongemotiveerde pubers door onderwijs op afstand

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Gymgirl, 7 feb 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.434
    8.282
    113
    Afhankelijk van de invulling leren ze ook heel veel andere dingen.

    Ik geef zelf ook les, nu dus ook online en ondanks dat het anders is, heb ik niet het idee dat mijn lessen minder inhoud en/of kwaliteit hebben. Integendeel misschien zelfs wel, het dwingt me namelijk om (nog meer) na te denken over de essentie en hoe ik er voor ga zorgen dat dit 'overkomt' en 'kennis wordt' ipv dat het informatie blijft. Natuurlijk heeft het nadelen, met name op het sociale gebied, maar inhoudelijk zie ik de problemen echt niet. Tenzij je je er met een Jantje-van-Leiden vanaf maakt natuurlijk, maar dat is ook bij fysieke lessen (al geven genoeg docenten die natuurlijk op de automatische piloot en dat kan bij online vaak (nog) niet).
     
    suus1983 vindt dit leuk.
  2. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    21.848
    15.169
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Hoe het inhoudelijk is weet ik niet maar het duurt vaak te lang en is saai en vooral als je ook nog eens lange dagen moet maken. Dochter neemt weinig tot niets meer op vertelde ze. Die zit vaak filmpjes tussendoor te kijken pfff
    Mag hopen dat ze snel weer fysiek naar school kunnen. Deze kinderen zullen ieder geval de kinderen uit het Corona tijdperk worden met een Corona diploma ;)
     
  3. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.493
    3.765
    113
    Hoe lang duren de lessen dan? Hier officieel 30 min maar vaak ook korter met minimale uitleg en uitval van sommige vakken en pauzes tussendoor ook nog...
     
  4. Jaimio

    Jaimio Fanatiek lid

    5 nov 2015
    1.363
    553
    113
    Vrouw
    Hier duren ze gewoon 50 minuten zoals normaal. Ze korten de lessen niet in omdat ze de examenklassen lessen van 50 minuten geven en dat roostertechnisch niet te regelen is.
     
  5. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.710
    32.571
    113
    Nou vind ik wel heel makkelijk. Hier hebben ze dat namelijk wel gedaan. Online lessen ingekort tot 30 minuten, omdat het anders gewoon te veel is en eindexamenklassen hebben een apart rooster.
     
    Syane en NiekeKris vinden dit leuk.
  6. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    21.848
    15.169
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Ik heb het even gevaagd aan mijn dochter en de lessen duren 50 minuten en ze heeft zelden tot nooit uitval en 1x een uur pauze op een dag.
     
  7. Gymgirl

    Gymgirl Fanatiek lid

    17 jan 2018
    1.847
    888
    113
    Vrouw
    Wandelen: de oudste vind dat saai. Maar de jongste loopt iedere dag een stuk met mij en de hond mee. Misschien dat geocaching iets is. Dat hebben we nog nooit gedaan.
    En voor een minder mooie dag hebben wij ook nog een knikkerbaan staan. Die moet nog gebouwd worden, dus ook wel leuk.

    @Luppy en @Anouk2005 Heerlijk, even weg. Lekker de natuur in en nieuwe energie opdoen. Veel plezier en geniet van het weer!
     
    Anouk2005 vindt dit leuk.
  8. Lynx

    Lynx VIP lid

    19 jul 2008
    8.482
    2.382
    113
    Is dat wel echt zo of spijbelt hij, omdat het hem teveel is?
    Zoveel uitval in een paar dagen is namelijk erg uitzonderlijk.
     
  9. Gymgirl

    Gymgirl Fanatiek lid

    17 jan 2018
    1.847
    888
    113
    Vrouw
    Nee, echt zo. Ik heb het mailtje van de mentor gelezen. Hij is ook niet het type dat spijbelt.
     
    Lynx vindt dit leuk.
  10. Lynx

    Lynx VIP lid

    19 jul 2008
    8.482
    2.382
    113
    Raar dat er zoveel uitvalt dan.
     
  11. Jaimio

    Jaimio Fanatiek lid

    5 nov 2015
    1.363
    553
    113
    Vrouw
    Ik had daarover gemaild in december omdat ik het erg lange dagen vond achter de laptop les tot 15:05. Blijkbaar hadden meer mensen daarover geklaagd. Ze kunnen naar eigen zeggen de lessen niet inkorten omdat de examenleerlingen lessen van 50 minuten moeten hebben. Wel hebben ze een uur Frans en een uur Duits geschrapt. Wat ik niet helemaal logisch vind omdat de klas van mijn dochter al veel Duits in moet halen omdat ze geen Duits leerkracht hadden in het begin van dit jaar. Die hebben ze pas 1 gevonden vlak voor de kerstvakantie en die valt ook nog eens regelmatig uit omdat hij een stagiair is en zelf ook af en toe nog naar school moet.
    Ze hebben nu wel gezegd dat de docenten 25 minuten aan het woord mogen zijn en de andere 25 minuten voor verwerkingsopdrachten moeten zijn. Dat scheelt denk ik wel. Eerst wisten sommige docenten echt 50 minuten vol te kletsen. Houd daar je aandacht maar eens bij.
     
  12. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.710
    32.571
    113
    Dat was hier ook eerst zo. 50 minuten les. 30 minuten instructie en 20 minuten huiswerk, maar ze vonden het toch te vermoeiend voor de kinderen en hebben daarom besloten de lessen in te korten en maximaal les tot 13.20 uur te geven. Bevalt idd veel beter zo.
     
  13. Gymgirl

    Gymgirl Fanatiek lid

    17 jan 2018
    1.847
    888
    113
    Vrouw
    Hier is het nieuws over de mogelijke versoepeling goed gevallen. 1,5 dag is al een hele verbetering :thumup::thumup:
     
    Syane vindt dit leuk.
  14. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    21.848
    15.169
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Ja zou wel heerlijk zijn. Ik hoop echt dat dit door kan gaan en dat ze niet weer een of andere mutatie inzetten om het weer terug te draaien. Hier zijn ze er inmiddels heel hard aan toe om weer eens fysiek onderwijs te volgen en niet 5 dagen achter elkaar naar een saai scherm te moeten staren.
     
    Syane vindt dit leuk.
  15. Jaimio

    Jaimio Fanatiek lid

    5 nov 2015
    1.363
    553
    113
    Vrouw
    Ik ben wel heel benieuwd hoe dat ingevuld gaat worden op school. Vorig jaar mochten ze op geven moment weer half naar school maar in de praktijk op school betekende dat alleen om de week een gymles.
     
  16. Syane

    Syane VIP lid

    21 aug 2013
    11.395
    10.592
    113
    Hier ook blij met de gemiddeld 1,5 dag les in de week. Ze zullen wel een of ander schema er voor maken. Was in het voorjaar ook. Klas door de helft en dan om de dag naar school. Zal nu wel weer zoiets worden maar dan net wat minder dan om de dag naar school. Het zal ook wel liggen aan de eisen waar ze aan moeten gaan voldoen. Max aantal leerlingen in de klas bijv. Ze hebben ook de leerlingen in de klassen gelaten en de docenten laten rouleren. Dat werkte ook best goed volgens mij. Ik ben heel benieuwd.
     
  17. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.493
    3.765
    113
    Hier hebben wij afgelopen vrijdag een brief ontvangen over hoe nu verder. Na de vakantie gaan ze drie om twee dagen per week naar school. Dus een week drie dagen en een andere week twee dagen. Mijn zoon kan in principe zelfs elke dag naar school, hij is nu aangemerkt als opvang leerling en zou sowieso maandag starten. In die brief staat ook dat er vanaf april lessen gegeven gaan worden in de vakanties en weekenden om zo de achterstanden weg te werken. Ze zeggen dat er veel gevraagd gaat worden van de leerlingen, ouders en docenten maar dat ze er alles aan gaan doen om zoveel mogelijk kinderen over te laten gaan. En ik ben daar eigenlijk wel blij mee, eindelijk duidelijkheid en heldere communicatie.
     
  18. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.710
    32.571
    113
    Vind ik dan wel weer heel raar. Officieel is er nog helemaal niks bekend immers? En les in de vakanties en weekenden? Vakanties kan ik mij nog indenken, maar weekenden? Dat kan toch nooit goed zijn voor leerlingen én leraren.
     
    NiekeKris vindt dit leuk.
  19. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.493
    3.765
    113
    Zal niet heel weekend zijn ga ik toch vanuit. Een ochtend in het weekend lijkt mij prima te doen. Ik had toen ik op school zat 6 dagen lesweek, was toen heel normaal. Meestal betekende dat een zaterdagochtend naar school (al zal het wel hier voetbal in de weg staan maar goed dat zien wij tegen die tijd wel). En het is vanaf april tm juni en voor een goed doel dus ik sta daar volledig achter. De school gaat ook maatwerk leveren dus als het niet nodig is dan is het niet nodig. Er stond ook in de brief dat kinderen zicht moeten blijven houden op het diploma, niks doen is geen optie (voornamelijk voor de hogere leerjaren). Ik interpreteer het iig positief (mijn man niet, die begon echt raar te doen). Er stond ook dat ze voor de duidelijkheid kiezen zodat iedereen weet waar ie aan toe is (ik vermoed zelf dat ze al voorinformatie hadden over de opening want meerdere docenten en de mentor zeiden al dat de kinderen na de vakantie naar school kunnen).
     
  20. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.710
    32.571
    113
    Nou ben benieuwd. Weekend onderwijs sta ik persoonlijk echt niet achter. Vind ontspanning heel belangrijk en in het geval van mijn zoon zal hij nooit voetbal daarvoor opgeven en terecht in mijn ogen.
    Vind vakanties dan echt een veel logischere stap (al vind ik dat ook ver gaan). Ik vind dit echt heel vreemd en kan me je man zijn reactie goed voorstellen, volgens mij kan dat tot niet veel goeds leiden. Denk dat de meeste leerlingen liever een half uur of uur per dag extra les hebben (komt op hetzelfde neer als een zaterdagochtend). Nee, ik vind het echt heel raar. Wij kregen bericht dat ze het nog niet weten en de conferentie van dinsdag afwachten.
     

Deel Deze Pagina