Hallo dames, Door te googelen naar ongeplande zwangerschappen ben ik op deze site terecht gekomen en hoop hier mijn verhaal even kwijt te kunnen en advies te krijgen. Ik ben er vandaag achter gekomen dat ik in zwanger ben en zal mijn situatie even uitleggen. Wij zijn ouders van 2 kindjes.. Ik heb het lichamelijk erg zwaar door een hernia, reuma en met regelmaal migraine. Wij hebben een koophuis en door mijn lichamelijke klachten kan ik het werk wat ikbdoe, niet meer uitvoeren. Begin april 2014 zit ik 2 jaar in de ziektewet en raak ik mijn baan kwijt. Ik ben deels afgekeurd en mag daardoor dit werk ook niet meer doen... ik ben niet volledig afgekeurd, dus ben druk aan het solliciteren en zal ook alles aangrijpen aan werk, mits dit lichamelijk kan.. Na mijn 2e zwangerschap waren we het er snel overeens dat het bij 2 kindjes zou blijven aangezien nog een zwangerschap niet aan te raden is voor mijn lichaam en de kans op verergeren van de hernia. Ik vind het opvoeden van 2 kids ook erg zwaar doordat ik met veel pijn door het leven ga. Ik heb al eens een gesprek gehad met mijn huisarts en gyn of ik gestelleriseerd kon worden, maar dit werd geweigerd door mijn leeftijd. Ben heel erg voorzichtig geweest met anticonceptie, erg stipt en ik gebruik de nuvaring, dus kan niet zo zijn dat ik het per ongeluk een keer vergeten ben. En nu.... ik blijk zwanger te zijn.. en zit met een hoop hersenspinsels. Ga ik het lichamelijk aan kunnen? Of gaat deze zwangerschap alles nog meer verergeren (die kans is vrij groot) Hoe zouden we dit financieel moeten rondbreien? We hebben een koophuis en ben dus binnenkort werkloos en wie neemt er zeker in deze tijd nou een zwangere en lichamelijk niet helemaal in orde persoon aan?? Gaan we voor dit kindje? Of kan ik dat het kindje en ons zelf ? Niet aan doen?? Pfft ik word helemaal naar van mijn verstand en gevoel... help? Misschien heeft iemand ervaring of advies?
Oh Moesje wat een moeilijke situatie!!! Ik heb geen ervaring wat dat betreft (wel ongepland zwanger maar in een situatie waarin dit min of meer kon.. wel aan het studeren maar vriend had een baan en we waren al heel wat jaartjes samen) dus vanuit ervaring kan ik je geen tips geven. Ik moet eerlijk zeggen dat ik jouw twijfels goed begrijp.. In het geval van zulke moeilijke keuzes probeer ik mezelf altijd voor te stellen over tien jaar. Hoe zou je leven eruit zien over tien jaar met een derde kindje en hoe zonder? Vaak zijn de gevolgen van een kindje over tien jaar lang niet zo heftig als dat ze in het begin lijken. (Ik was zelf enorm in paniek omdat ik door mijn zwangerschap niet kon afstuderen.. Maar met tien jaar heb ik heus wel mijn diploma.. dus soms plaatst dat in perspectief) Maar nogmaals, met jouw situatie.. Echt heel lastig!! Het is ook een beslissing die niemand voor je kan maken natuurlijk! Er zijn ook zoveel vragen.. Wat is de kans dat je zonder zwangerschap maar met je overige lichamelijke klachten binnenkort werk vindt bijvoorbeeld? Hoe duur zou het zijn om een derde kindje te krijgen? Moeten jullie dan verhuizen en een grotere auto kopen of is er met twee kindjes op een kamer en tweedehands kleding een hoop te regelen? Kan de hernia behandeld worden? Kan dit als je zwanger bent? Wat zijn eventuele gevolgen van een zwangerschap voor je hernia? enz. enz. enz. Dat je gevraagd hebt om gesteriliseerd te worden geeft wel aan dat de bezwaren echt zwaar wegen voor jullie. Maar de belangrijkste vraag is denk ik in hoeverre dit kindje de situatie nog zwaarder zou maken en of dit iets is wat voor jullie acceptabel is en waar jullie een oplossing voor kunnen vinden.. Ik zou in elk geval aanraden om met artsen te overleggen over de gevolgen van een zwangerschap voor je lichamelijke gezondheid. Dan ben je in elk geval goed voorgelicht en mocht je besluiten dit kindje op te laten groeien dan zou ik zorgen dat er vanaf het begin artsen en fysiotherapeuten bij de zwangerschap betrokken worden. Ik wil jullie in elk geval veel liefs, sterkte en wijsheid toewensen! Kan me voorstellen dat je hoofd even overstroomt nu.. Neem in elk geval geen overhaaste beslissingen