Financiën kunnen toch ook weer vebeteren tegen de tijd dat je je kind op clubjes wilt gaan doen? En kleding kun je je hele leven tweedehands blijven kopen en nee, je zoon/dochter zal later echt geen trauma oplopen als hij/zij z'n hele puberteit ook in tweedehands kleding heeft moeten lopen. Hooguit vindt hij/zij het in de puberteit hoogst vervelend, maar hé, het blijven pubers, dus die hebben altíjd wel wat te klagen
Maat 50/56, 62/68 en 74/80 zijn veelal gecombineerde maten tegenwoordig, dus dan hou je nog maar 3 kledingmaten over (uitgaande van het gemiddelde kind, hier een 16 maander van 82 cm. die bij de geboorte 52 cm. was, sommige 74/80 rompers of 80 shirtjes past ie nog steeds) Ook scheelt het maar net welk merk je koopt: sommige merken vallen nou eenmaal groter, dan kan je kindje daar langer mee doen. En is het lente of zomer en heeft je kind normaal gesproken bijv. maat 62? Dan kan het ook prima een kledingmaat kleiner aan. Wat normaal dan een lange broek was, is nu een korte broek en een romper/shirt lange mouwen is nu een shirt met driekwartsmouwen. Zeker in het eerste jaar zou je als je dat echt zou willen zelfs nog een kledingmaat over kunnen slaan.
Ik vind het zo verdrietig dat mensen inderdaad zo kunnen denken.Past het niet in het plan,weg ermee .Alleen dit is een levend wezen,Wij krijgen straks hopelijk ons 5 de kind.De liefde voor een nieuw bewijs van onze liefde overtreft alles.Ookal passen onze kinderen niet allemaal in de auto of moeten er meerdere op een kamer.Inderdaad als je sex hebt ben je er zelf bij,vind ik niet dat je moet weglopen voor je verantwoordelijkheid.Vooral om in mijn ogen hele lullige redenen.Veel succes bij je keuze
Wat is dat toch steeds met zwemles? Hier een mama met 4 kids,al mijn kinderen hebben hun zwemdiploma.Mijn man is de enige kostwinnar sinds ik thuis ben na de geboorte van de 3 de.En ja straks als de baby er is mag hij of zij over ongeveer over 5 jaar ook op zwemles.Daar hou ik de komende jaren rekening mee.Mijn kids dragen de mooiste kleren.De oudere kids hebben bijbaantjes waar ze zichzelf een beetje mee helpen.En ja mijn kids zitten allemaal op 1 sport,1 kind niet die heeft daar geen zin/ tijd voor.Het is maar net hoe je met je financien omgaat.Dit jaar zijn we niet op vakantie geweest,we leven allemaal nog zijn er niet van doodgegaan.Daarentegen staat dat ik straks voor de baby heel veel spullen kan kopen,meeste gewoon nieuw maar wel in de uitverkoop.Bedje heb ik goedkoop via marktplaats.Commode erbij voor 50 euro klaar.Luiers ook in uitverkoop.Heb ook veel zwitsal gekocht bij de etos,1+1 gratis... en ga zo verder. De komst van een kindje brengt veel met zich mee ( finacieel enz)maar bovenal liefdevolle verwachting.
Nou ik weet niet of je het hele topic heb gelezen, maar het ding met zwemles is dat er een stukje terug word gesproken over financieen en dat iemand daar zegt dat zwemles niet perse nodig is en dus een luxe is, want Tsja haar schoonmoeder?? Heeft vroeger haar kinderen zelf leren zwemmen... Waarop iedereen aangeeft zwemmen geen luxe te vinden maar gewoon noodzakelijk. En dat degenen die financieen wel belangrijk vinden zich ook beseffen dat als je 2/3 kinderen op zwemles heb zitten dit gewoon €120/170 Pm kost en een kindje dus niet alleen maar groot word met liefde Vind het zon onzin dat er gedaan word alsof geld niet belangrijk is...
@hummeltje5 je hebt gelijk dat financiën ook kunnen verbeteren. Maar een beetje financiële zekerheid voordat je aan een kind begint vind ik geen overbodige luxe. @Mery wat zwemles betreft: zie post van Biny.
Ik las dat iemand dat zei,daar ben ik het niet mee eens.Ik Zei alleen dat wij met 1 gemiddeld inkomen dus wel onze kids op zwemles konden doen.Dat is gewoon goed financiel plannen,dan kan het prima.Ik zeg ook niet dat geld onbelangrijk is.
Dan heb je denk ik ook gewoon 'geluk' dat je meerdere kinderen op zwemles makkelijk kan betalen op 1 salaris. Zouden wij ook wel kunnen, maar dan moet elke euro strak gepland zijn en zouden we niet kunnen sparen. Dus ik denk niet dat het bij iedereen zo makkelijk gaat als bij jullie. Vandaar dat ook aangegeven word dat geld wel degelijk een rol speelt
@Mery Hoe ga je dat eigenlijk doen met de auto? Aangezien je zegt dat het niet van belang is dat niet alle kinderen in de auto kunnen...? Ik wil wel graag dat al Mn kinderen in de auto passen... je wilt toch wel eens met zn allen ergens heen enzo?
Jeetje zeg.. ik was degene die dat zei over o.a. zwemles. Wat een drama wordt daar van gemaakt. Natuuurlijk moet je je kind leren zwemmen! Ik heb nergens gezegd dat dat niet nodig is. Ik bedoelde alleen maar dat mocht je heel erg in financiele nood zitten, er ook nog andere opties zijn om je kind te leren zwemmen. inderdaad, mijn schoonmoeder heeft het haar kinderen bijvoorbeeld zelf geleerd. Vroeger was het heel normaal dat je zelf je kinderen leerde zwemmen. Kun je zwemles wel betalen, natuurlijk moet je je kind dan op zwemles doen. Maar mijn punt was (en blijkbaar was dat niet duidelijk genoeg) dat je om die reden niet het leven van een ongeboren kind zou moeten stoppen. Dat ik het luxe noemde (samen met nog een aantal andere zaken) is dan misschien niet het juiste woord geweest.. Pff.. hopelijk is dat nu een beetje opgehelderd en hoeft dat hele zwemles niet steeds terug te komen want daar gaat het hier helemaal niet over.
Maar als je niet eens €50/60 kan missen voor zwemles dan moet je toch wel 3x achter je oor krabben of je nog wel een kind wil...? Ik bedoel dan zijn er ongetwijfeld nog een hele hoop andere dingen die niet mogelijk zijn omdat er weinig geld is Je gaat toch ook niet je kind niet naar het vmbo/havo sturen omdat je geen geld heb, dan kan je toch ook niet zeggen nou, wat maakt het uit ik doe het wel zelf..
TS, je schrijft dat jouw gevoel zegt 'het kindje houden', maar dat je partner het (nog) niet wil. Vraag jezelf dan eens af of jij het hem zou vergeven als je dit kindje weg zou laten halen voor hem. Kun je je partner dan nog recht in de ogen kijken zonder het hem te verwijten. Kan jullie relatie dat aan? Wat betreft kleding: Onze oudste begon in maat 50 en zat met een jaar net in 74 en de jongste begon in maat 50/56 en zat met een jaar in 80. Ik gaf en geef echt geen 100 euro per maand uit aan kleding en ik koop maar weinig 2e hands. Vaak koop ik de kleding bij Hema, ter Stal, Primark en Zeeman. En de pyjama's bij de action. Kleding doorgeven van ene dochter naar de andere kan ik ook niet altijd, omdat ze allebei in een ander seizoen geboren zijn.
Of je nog wel een kind wil? Als je van te voren weet dat je het financieel echt niet gaat redden, hadden ze het ook wat veiliger tussen de lakens kunnen doen! Want tja he als je gemeenschap heb is de kans er zeker dat je zwanger kan raken! Ik vind het zooooo bizar dat mensen er zo makkelijk over denken, als ik het financieel niet red tja dan haal ik het maar weg want, stel je voor dat ik mn kind niet alles kan geven wat leuk Is! TS denk er goed over na, qua financiën hebben jullie het echt niet slecht!
Ja ik snap dat wel. Ik zeg ook niet dat het makkelijk is om te moeten leven met weinig geld. Ik zou het natuurlijk mensen afraden om in die situatie nog een kind te "nemen". Maar als het kind al in je buik zit vind ik niet dat je het kind dan maar dood moet maken. Als je het kind al in je buik hebt, is het er al, en dan zou je moeten gaan kijken wat er nodig is om dit kind ook te kunnen geven wat het nodig heeft. Voor zaken die je kind echt nodig heeft (zoals school) zijn er altijd instanties waar je terecht kunt. Je gaat toch geen kind doodmaken om van dat probleem af te zijn? Ik blijf dat toch bizar vinden.
In dit geval heb ik het over kinderen Willen ja. En in dit geval kan ts het prima betalen dus vind ik geld geen reden in dit verhaal Ik heb het over de mensen due het ECHT niet kunnen betalen En ja dan vind ik wel dat je gewoon AC moet gebruiken... al gaat dat soms ook wel eens fout
Maar je maakt het toch niet dood om van dat probleem af te zijn... Als je je kind nou echt 0.0 Zou kunnen bieden wat geef je je kind dan voor een leven...?
Het gaat toch niet per se om geven wat leuk is, maar wat nodig is. Alle romantische verhalen ten spijt dat kinderen ook gelukkig kunnen opgroeien in Armoede, is er dan ook veel miserie. De stress die ouders elke maand hebben om rond te komen, ontgaat kinderen echt niet. De ruzies tussen ouders omwille van geld. Ouders die een extra baan aannemen om bij te verdienen en dus minder tijd hebben voor hun kinderen. Of die een job aannemen die ze haten om meer te verdienen, maar waardoor ze alweer minder goede ouders kunnen zijn uit frustratie. Niet op TS bedoeld trouwens, want daar zitten de financiën dus wel goed, maar gewoon over de algemene discussie over financiën voor een kind.
wie zegt dat je financiele situatie voor altijd zo blijft? wie weet heb je het na 5 jaar wel weer op de rit. en dan heb je een kind doodgemaakt.. en de kinderen die je op dat moment al hebt doe je toch ook niet weg? die probeer je ondanks de situatie ook zoveel mogelijk te geven. dat zou bij een ongeboren kindje geen verschil moeten maken
Dan zijn we over het basisprincipe bezig van abortus.. Voor mij is een embryo van zes weken inderdaad nog geen kind. Abortus vergelijken met het wegsturen van je levende kinderen vind ik dan ook heel bizar. Ik vind de verantwoordelijkheid van een ouder toch je geboren kinderen, om hen in een stabiele situatie te laten opgroeien op de best mogelijke manier, véél groter dan die voor een embryo.