(ongeplande) zwangerschap en suikerziekte

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door angelinaatje, 4 sep 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. angelinaatje

angelinaatje Actief lid

4 sep 2006
    466
    0
    0
    Noord-Brabant
    vannochtend was ik nuchter 7.0....zaterdag was een hele normale dag met gemiddeld 5.5...dus was wel een verrassing dat de suiker opeens omhoog ging...vanmiddag heb ik 2 uur na eten geprikt, toen was hij 11.3 en 4 uur daarna was hij 7,2..dus hij daalt wel, alleen niet snel genoeg denk ik...

2. Ivonne

Ivonne Actief lid

9 apr 2006
    441
    0
    0
    Dat die de ene dag hoger is dan de ander kan hoor, heb ik ook.
    Heb eens 2 dagen achtereen soep met dezelde sneeen brood erbij.
    De ene dag had ik 8 eenh. gespoten dus dacht de volgende dag hetzelfde te gebruiken, mispoes, zat toen veel hoger.
    Suiker stijgt ook als je spanning hebt of als je een ontsteking ergens hebt zitten.
    Tis een moeilijke ziekte vind ikzelf, helemaal als je zwanger bent want dan zorgen de hormonen ook nog eens voor schommelingen..

Hij daalt wel goed bij jou, bij mij dus niet, als ik met 9 naar bed ga en ik spuit niks an sta ik in de ochtend nog hoger.
    Overdag wil die bij mij wel dalen doordat ik bezig ben met van alles, dan daalt die wel.
    Stukje fietsen wil ook wel eens helpen daarvoor.

3. angelinaatje

angelinaatje Actief lid

4 sep 2006
    466
    0
    0
    Noord-Brabant
    ja dat het een moeilijke ziekte is, ben ik helemaal met je eens...en misschien zorgen de spanningen ook wel voor de hoge suiker hoor, dat kan ook heel goed..van de diabetesverpleegkundige moet ik per direcht alles laten staan, zelfs een eierkoek mag ik al niet meer hebben :confused: Zijn ze bij jou ook zo streng?

4. Ninetje

Ninetje Fanatiek lid

8 jul 2006
    2.868
    0
    0
    wat een heerlijk forum he angie?

Ik hoop dat je nu iets meer gerust bent lieffie...

Ivonne jij ook heel veel succes meis!

5. Ivonne

Ivonne Actief lid

9 apr 2006
    441
    0
    0
    Nee bij mij zijn ze niet zo streng, ik kan gewoon bijspuiten dan...
    Das het voordeel.

6. angelinaatje

angelinaatje Actief lid

4 sep 2006
    466
    0
    0
    Noord-Brabant
    dat lijkt me dus ook al een voordeel van spuiten...in je zwangerschap kun je vreetbuien krijgen...die moet ik al tegenhouden :evil: grrrr....maarrr het is voor een goed doel!

Ninetje, idd heerlijk forum :D Heel erg bedankt meis..

7. maisy

maisy Fanatiek lid

12 jun 2006
    4.859
    0
    0
    nee mn zusje is nog niet zwanger geweest maar ze aht ooit van wel en toen heeft ze van allerlei info gevraagd bij haar arts wat dan te doen. Het is idd het bste als je het van te voren plant en met je arts bespreekt.

8. Jose1979

Jose1979 Actief lid

18 aug 2006
    169
    0
    0
    eindhoven
    Waar ik op moet letten als ik zwanger zou zijn is op suiker, omdat mijn moeder dat had gehad tijdens het zwanger zijn van mij.

Verder kan ik je niet helpen

9. Ivonne

Ivonne Actief lid

9 apr 2006
    441
    0
    0
    Denk dat je zwangerschapssuiker bedoelt?
    Dat ontstaat meestal pas na de 20e week van de zwangerschap.
    Als het goed is word iedereen daarop gecontroleerd in de zwangerschap :)

10. Sweety77

Sweety77 Lid

11 nov 2005
    19
    0
    0
    administratief medewerker
    Hoi angelinaatje,

Ik kan me je angst goed voorstellen en ik hoop dat je suikers snel onder controlle zal krijgen.
    Ik moet zeggen dat ik waardes boven de 10 ook erg hoog vndt hoor (voor een lange tijd dan) Je kan gewoon niet voorkomen dat je af en toe te hoog zit, maar ik begrijp je zeker en ik duim en leef met je mee.

Ik zal even toelichten.
    Ik ben dus ook diabeet en ik heb een insulinepomp. Ik heb gelukkig het groene licht gekregen van de internist om zwanger te worden. Ik ben er de hele tijd mee bezig en ik begrijp dus je angst. Mijn gemiddelde per 3 maanden is 6,4. Nu nog zwanger zien te worden. O,ja ik heb type 1.

Ik begrijp je dus een klein beetje en ik zal je proberen te volgen want ik vind het wel fijn om je ervaringen te lezen!

Sterkte meid en vertrouw een beetje op je lichaam (ook al is dat moeilijk)

Groetjes
    Monique

11. sim

sim Niet meer actief

hoi monique! mijn dochter heeft sinds maart ook een insuline pomp!, met novorapid insuline. heb helemaal weer mijn dochter terug :D ze schommelt nog steeds wel eens (zoals gister had ze 18 op school, maar dat komt denk ik van de eerste schooldag) weet wel dat spanningen een hoop doen. zowel positieve (schoolreis oid) als negatieve (pesten) maar toch zit daar ook weer verschil in. het negatieve heeft echt een hele vervelende nawee. wat ik eigenlijk wil zeggen dat ik hoop krijg van jouw verhaal dat je zo constant bent en onder goede begeleiding staat met het zwanger worden... hoop dat als mijn dochter zover is (hopelijk duurt dat nog een tijd :D ze is bijna negen) maar als de tijd rijp is, dat er ook zulke goede begeleiding is....
    jij ook heel veel sterkte en succes met zwanger worden!

12. Ivonne

Ivonne Actief lid

9 apr 2006
    441
    0
    0
    Mij willen ze ook aan de insulinepomp hebben omdat ik het heel moeilijk onder controle kan krijgen.
    Maar ik wil/durf niet aan de pomp.
    Kan het niet verdragen dat er dan 24 uur per dag een naald in me zit, ik zou compleet gek worden denk ik..
    Heb vanmorgen mijn bloed laten prikken, ook al zoiets voor me, dat heb ik al maanden uitgesteld vanwege de naaldangst.
    Maar donderdag weet ik dan eindelijk mijn gemiddelde, zal wel schrikken zijn :cry: Krijg mijn nuchtere waarde namelijk echt niet onder de 6.

Gek genoeg ben ik zelf wel in staat om me de insuline toe te dienen maar ja daar is ook de nodige stress aan vooraf gegaan.

13. angelinaatje

angelinaatje Actief lid

4 sep 2006
    466
    0
    0
    Noord-Brabant
    Dus je kunt ook nog een insuline pomp krijgen? dan zit er gewoon dag en nacht een naald in je lijf? oeehh lijkt me wel een eng idee...

vandaag gebeld met de diabetesverpleegkundige. Ze vond m'n suiker wel te hoog, maar zonder toestemming van de internist, mag ik nog niet gaan spuiten...ik heb alle waardes doorgegeven aan haar en ze vond dan toch wel dat er regelmatige goede waardes tussenstonden. M'n nuchtere suiker blijft gelukkig goed. Waarde na het ontbijt vandaag was maar weer eens hoog (10.3) voor de lunch heb ik geprikt, toen was hij 5.5 en na de lunch was hij 6.1. Net heb ik weer geprikt (dus voor avondeten) toen was hij 7.3...donderdag zal ik waarschijnlijk meer horen bij de gyn.

Sim, ik begrijp uit jouw banner dat je een jongetje gaat krijgen? Wat leuk!!! Ivonne, weet jij ook was je gaat krijgen? Ik heb paar keer laten pendelen en ze zeggen allemaal een meisje...ben benieuwd! Ik heb absoluut geen voorkeur, dat lijkt me in mijn situatie een beetje de goden verzoeken...

14. sim

sim Niet meer actief

hee meis, het is niet zo dat je constant een naald in je lijf hebt, het is een klein infuusje die je 1 keer in de 3 a 4 dagen inbrengt dmv een soort eierklikker (zo noemen we dat) je zet dat ding op je been, buik, bil of waar je normaal spuit; drukt de twee knopjes aan de zijkant in en voor je het weet zit ie. dan trek je het bovenste dopje eraf, met naald en blijft er een klein rietje zitten. ideaal je kunt er mee douchen, zwemmen en nergens last van. mijn dochter zweert hierbij. zij spoot twee keer per dag de combi-insuline en vaak ook nog eens bij.
    als je zelf geregeld spuit kun je je verpleegkundige eens vragen om een insuflon. dit is ook een soort infuusje wat voor de pomp werd gebruikt. je vervangt dit ook om de 3 a 4 dagen en je kunt je spuit er zo op zetten! dus niet in je vel dan, je spuit in je infuus. dit scheelt al dat je minder spuitplekken krijgt.....als je dit bevalt zou ik echt vragen om een pomp, je bent dan nl ook van die vaste tijden af en bent wat flexibeler (met oog op hoeveelheden die je eet, de pomp werkt alleen met kortwerkende insuline)

wij zagen ook erg op tegen de pomp, maar alles gaat nu vanzelf. als er nu getrakteerd wordt op school, mag ze meedoen en hoeft ze niet toe te kijken als ze ook graag nog haar broodje wil eten.
    als ze twee keer wil opscheppen met haar avondeten, hoef ik geen nee te zeggen (dat is echt erg om tegen je kind te zeggen :cry: ). je kunt met de pomp een zo normaal mogelijk leven leiden, je moet natuurlijk nog steeds tellen (en je insuline klikken en je controles etc) maar ik kan die uitvinders alleen maar bedanken. het komt dicht bij een vervanging van de alvleesklier :D

sorry voor mijn lange verhaal, maar ben er gewoon erg enthousiast over :)

15. Sweety77

Sweety77 Lid

11 nov 2005
    19
    0
    0
    administratief medewerker
    hallo, daar ben ik weer! hihihihi

Tuurlijk het is een hele stap een pomp, maar ik kan je zeggen dat ik me veel beter voel. Vooral een stuk zekerder en dat vind ik wel heel erg belangrijk. Je hebt meer controle en ik vind het juist fijn dat ik niet 5 keer per dag hoeft te spuiten, maar een keer in de twee dagen (het zetten van een teflon naaldje).

Sim: ik kan me goed voorstellen dat je dochter hebt terug gekregen. Ik ben ook echt weer mezelf geworden nadat ik ben aangesloten :)

O,ja ik heb al zo'n 3 jaar een pomp en het went echt.

ps.... ik ben hem nog iets leuks te vertellen en dat is dat ik vanmorgen positieg heb getest!!!!!!!!!! Ik ben zo blij!!!!!! Nu maar hopen dat het allemaal blijft zitten!!!

16. sim

sim Niet meer actief

och angelinaatje, ff reageren op je suggestie van jongentje hihi, ik heb het gevoel van wel, maar we hebben nog geen zekerheid :rolleyes:
    misschien binnenkort een pret echo, ze konden het niet met zekerheid zeggen. gelukkig was alles op de echo in orde maar dit gaf de baby nog even niet weg :-#
    maar we zijn in het kamertje met azuurblauw en limegroen, en ik vond de banner er wel goed bij passen (onderwater kleurtje met belletjes hihi)

17. Ivonne

Ivonne Actief lid

9 apr 2006
    441
    0
    0
    Ja ik krijg een meisje..
    heb al een jongen die nu 2,5 jaar is :)
    Dus ik was door het dolle heen met die 20 weken echo toen ik zag en hoorde dat het een meid was.
    Ze ging kijken naar het geslacht omdat ik het graag wilde weten, ze zei: Zie je het?
    Ik zei: Ja..............een meisje en ik zette het gewoon op een janken...
    Das gewoon fijn vind ik een meid en een jongen :)
    Bij de eerste maakte het me ook niks uit, was blij dat ik zwanger was en wilde dat ie gezond was dus was ook heel blij met een jongen toen maar nu wilde ik echt graag een zusje voor hem ;)

Je waardes van nu zijn wel goed op die ene uitschieter na dan, maar die is ook weer goed hersteld voor die lunch, dus denk dat ze daarom het nog ff willen aankijken.
    Je komt waarschijnlijk toch wel aan de spuit want tegen de 20 weken aan gaat die opeens stijgen :confused:

18. Ivonne

Ivonne Actief lid

9 apr 2006
    441
    0
    0
    Hoi Sim,

Snap wat je bedoelt, maar toen ik al werd ingeleid in het ziekenhuis bij de eerste mochten ze van mij me al niet inleiden met een infuus...
    krijg het gewoon benauwd als ik aan die naald denk.
    Het werd uiteindelijk een keizersnee, waardoor ik toch een infuus kreeg wat ze ook nog 2 dagen hebben laten zitten, ik ging echt door een hel toen..vreselijk.
    Heb na die keizersnee 1 dagje aan die insulinepomp gelegen tot mijn suikers laag genoeg waren.

19. Ivonne

Ivonne Actief lid

9 apr 2006
    441
    0
    0
    Gefeliciteerd zeg....we duimen dat alles goed blijft gaan.[​IMG]

20. angelinaatje

angelinaatje Actief lid

4 sep 2006
    466
    0
    0
    Noord-Brabant
    Sweety gefeliciteerd met je zwangerschap!!! Besef je het al een beetje? Wordt dit je eerste?

Sim, haha ik dacht dat het blauwe voor een jongen stond...hopelijk kunnen jullie het volgende x wel zien...

Ivonne, leuk een meisje! wel erg leuk hoor een jongen én een meisje...

Ik vind het fijn dat ik dit topic geopend heb!! Natuurlijk kun je als zwangere bij een gewoon zwangerschapstopic schrijven, maar met suikerziekte is het zo ingewikkelder. Dan is het fijn om hier herkenning te vinden!!

Deel Deze Pagina