Ongerust na bezoek kinderarts...

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Vlinder1987, 18 mei 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Vlinder1987

Vlinder1987 Fanatiek lid

14 dec 2010
    1.795
    0
    0
    Hallo meiden,

Afgelopen woensdag moesten we weer met onze zoon voor controle bij de kinderarts. Ik was al bang dat ik 'gezeur' zou krijgen over zijn gewicht en lengte omdat hij erg langzaam groeit (wat ik zelf zie)
    Ik moet er wel even bij vertellen dat mijn zoon prematuur/dysmatuur is geboren en de kinderarts zei bij het volgende gesprek dat mn zoontje bij dit onderzoek echt minimaal 7 kilo zou moeten wegen. Helaas is dit bij lange na niet het geval. We zijn inmiddels begonnen met bijvoeding zoals groente en fruit. Omdat het zo'n klein mannetje is kan hij gewoon niet veel vaste voeding kwijt, helaas.
    Omdat m'n zoontje zo langzaam/slecht groeit 'moeten' we hem meer eten geven van de KA. Ik geef nog steeds borstvoeding en het aantal voedingen wisselt per dag. Daar hoefde ik niks aan te doen verder, maar wel zou hij nu zon 200 gram fruit en 200 gram groente per dag moeten krijgen. En daar gaat het mis.... Als hij al zoveel opkrijgt begint hij of te overgeven of hij wil niet meer drinken bij mij. We dachten dat het misschien veel moeite kostte om dan bij mij te drinken dus ik heb gekolfd en via een flesje geprobeerd maar ook dat wil hij niet! Dit lijkt me niet helemaal de bedoeling! Hij heeft ook ijzer gekregen omdat hij ernstig bloedarmoede heeft en zelf heb ik ook ijzer gekregen zodat hij via de BV nog een extra boost krijgt.
    Maar dat hij of gaat spugen of niet meer wil drinken is niet hoe het moet en ik heb al geprobeerd de KA te bellen maar ik kan hem niet bereiken dus daarom zet ik het hier even neer.
    Eigenlijk moet ik het gewoon even kwijt en ik weet ook niet zo goed wat ik er nou mee wil hoor.

Maar in plaats van dat er een mooie stijgende lijn in zijn groei is, is het nu een dalende lijn en dat moet natuurlijk niet. Ik baal en word er ongerust van! Natuurlijk krijg ik van IEDEREEN om te heen te horen dat ik maar moet overstappen op KV, want dat is vééééél beter, maar gelukkig staan mijn vriend en de KA wel achter de borstvoeding!

Maargoed, ik zit er gewoon eventjes doorheen en maak me zorgen om m'n zoontje! Verschillende bloeduitslagen waren overigs niet goed, dus daar wordt nu sowieso verder onderzoek na gedaan!
    Ik ben gewoon eventjes verdrietig!:(

Bedankt voor het lezen!!!

2. Vlinder1987

Vlinder1987 Fanatiek lid

14 dec 2010
    1.795
    0
    0
    Oh en daarbij kreeg ik ook nog het advies om 2x per dag pap te geven. Ik weet het niet, ik weet het niet...

3. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Pfoe jeetje...
    Maar mag ik vragen waarom ie perse 7 kilo moet wegen?
    Mijn zoontje is 2 weken jonger als de jouwe maar die van min zat 2 weken geleden net over de 6 kilo...
    Dus over 2 weken is ie echt geen 7 kilo...

En ik vind 400 gr(bijna een halve kilo!!) best heel veel voor een kindje van 5 maanden?
    En wanneer ben je begonnen? Want ze eten heus niet na 2 dagen zoveel...
    En tsjaa... BV is nog altijd se hoofdvoeding.... Dus lijkt me niet dat ie moet gaan overgeven van de bijvoeding en vervolgens geen BV meer wil...
    Dan krijgt ie helemaal niets binnen....

En over dat MOETEN eten... Tsjaa weet je als ie niet wil dan wil ie niet en zal de ka een andere oplossing moeten verzinnen...

4. mama4life

mama4life Bekend lid

20 dec 2011
    910
    0
    0
    Weinig momenteel
    Zuid-Holland
    k Weet precies wat je bedoelt meis! Hier gaat t qua gewicht ook niet goed... Dus we kunnen n bootje delen... ;) Maar vind dat er bij jou wel n flink gewicht aan bijvoeden wordt `geeist`... :(

Als jij je er nou niet goed over/bij/door voelt, kun je misschien n second opinion aanvragen... Of naar t Cb of je Ha?

Succes meis, je mag me altijd n pb sturen..

5. Vlinder1987

Vlinder1987 Fanatiek lid

14 dec 2010
    1.795
    0
    0
    Mijn zoontje is bijna 7 maanden! ;) en normaal zijn kindjes van 7 maanden al wel over de 7 kilo (tenminste voor zover ik overal lees en hoor)
    We zijn begonnen met bijvoeding toen hij 6 maanden oud was, precies op die dag. We bouwen het langzaam op, maar meer lukt ook gewoon niet, als hij het wel 'allemaal' opeet dan begint hij te spugen of weigert de borst. Tsja, zo gek is dat ook niet als je propvol zit! En daarbij komt dat ik hem helemaal niet zo vol wil proppen! Hij zou 2 potjes fruit (of 2 stuks vers fruit) en 1 groot potje groente (=200 gram) per dag op moeten kunnen, maar het lukt hem gewoon niet!
    In elk geval is er dinsdag weer contact met de KA en dan overleg ik sowieso even van hoe en wat...

6. Vlinder1987

Vlinder1987 Fanatiek lid

14 dec 2010
    1.795
    0
    0
    CB en huisarts heb ik niet echt vertrouwen in, ze hebben me al verschillende tegenstrijdige adviezen gegeven! Wel kreeg ik van iemand de tip om inderdaad een second opinion te vragen desnoods in het UMCG! Mag ik vragen hoe het gewicht bij jullie gaat?

7. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Oeps sorry! Had niet goed gekeken!

Mja ondanks dat ie wel licht is...
    Je kan het eten niet naar binnen proppen.. En melk os belangrijker dan bijvoeding...
    En als ie dat niet opeet ja dan kan jij daar ook niks aan verandereen vind ik dus dat er een andere oplossing gezocht moet worden..
    Wat niet gaat gaat niet!
    Die ka zou ook niet blij worden als ie bv 2x zoveel zou MOETEN eten dan ie op kan..

8. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    En idd ik Zou voor een second opinion gaan..

9. zwangervan4e

zwangervan4e Fanatiek lid

23 jul 2009
    1.037
    0
    0
    uuuhhhh... mijn kinderen
    Vind 7 kilo met 7 mnd best veel vooral voor een dysmatuur/prematuur. Onze donze dochter weegt nu met 5 mnd 5.5 kilo ik denk niet dat zij 7 kilo weegt over 2 mnd. Maar goed over het eten, je kan een kind niet dwingen te eten, mijn dochter van 4jaar en 8 mnd weegt maar 13 kilo, is kern gezond eet prima maar t is aar bouw, vind die grens van 7 kilo wat kortzichtig van de ka, dat er een stijgende lijk moet zijn in het gewicht snap ik maar vaak worden bij cb en ka groeicurves gebruikt van kv kindjes terwijl bv kindjes wat minder hard groeien. Mijn ka zij zolang ze tevreden is goed plast en er een stijging in de groei zit ( al is ie klein dan is het. Goed) ik zou ook voor een second opinion gaan, Suc6

10. yessie

yessie Fanatiek lid

27 nov 2009
    1.208
    12
    38
    It Fryske Lân
    Met 6 maanden woog onze dochter 6 kg, met 7 maanden en 2 weken woog ze 6,5 kg. De laatste weging (met 1 jaar en 7 maanden) was ze 9,75 kg. Ook licht dus.

Hoe is zijn curve? Volgt hij wel zijn eigen lijntje? Ik vind het ook niet zo'n gek gewicht hoor, zeker niet voor een kindje wat borstvoeding krijgt. (Maar dat is natuurlijk ook weer per kind anders)

11. Vlinder1987

Vlinder1987 Fanatiek lid

14 dec 2010
    1.795
    0
    0
    Hij volgt helaas ook het lijntje niet goed! Ook de curve van zn hoofdje is niet goed, in plaats van een stijgende lijn is er sprake van een dalende lijn helaas...

12. mie

mie Fanatiek lid

17 jan 2011
    1.680
    7
    38
    Geen paniek meid. Hier ook een premature baby die nu zeven maand is en ook nog maar net 7kg weegt (7kg050gram om precies te zijn :D).
    Hier gaat bijvoeding wel goed, (2 x 350gram) melkvoeding net iets minder. Geen paniek, ze hebben heel wat in te halen... Zolang hij lekker actief is en blij is moeten we mss maar niet te snel panikeren. Natuurlijk moet het wel nagekeken worden zodat je kan ingrijpen al shet nodig is zoals nu bvb met het ijzer.

13. Andrea85

Andrea85 Fanatiek lid

18 mrt 2011
    4.859
    1
    0
    Vergelijken ze hem met kindjes die a terme geboren zijn? Zo ja, dan vind ik dat vrij oneerlijk. Maar een dalend lijntje is natuurlijk ook niet de bedoeling. Ik zou proberen om bv voorrang te geven over bijvoeding, want het kan heel goed zijn dat zijn darmen nog niet optimaal voedingsstoffen uit de bijvoedingen kunnen krijgen. Is dat dalende lijntje begonnen sinds hij bijvoeding krijgt of eerder/later?
    Misschien ook eens overleggen met een lactatiekundige, kijken of die advies kan geven wat betreft bv en bijvoeding.

14. Ago

Ago Fanatiek lid

11 okt 2010
    1.470
    1
    38
    NL
    Wat vervelend dat je hoeveelheden erin 'moet' krijgen van de KA... We hebben dat hier in het begin ook gehad en dat heeft bij ons voor heel veel stress gezorgd. Een kindje eet/drinkt wat hij/zij wil eten en je kunt het er nou eenmaal niet inproppen. Hier heeft het echt voor veel stress gezorgd rondom het voeden, waardoor dat helemaal niet meer als 'leuk' voelde. Ik hoop dat ook dat je er ontspannen mee om kunt blijven gaan want het is al vervelend genoeg voor jullie. Wellicht kun je met de bijvoeding wel kijken naar wat wat meer calorien bevat, wellicht via een kinderdietist o.i.d. En heel goed dat je bv blijft geven! Hoop dat het snel beter gaat!

15. karine

karine Fanatiek lid

13 mei 2007
    3.694
    0
    0
    Jeetje, wat een verhaal meid!
    Vraagje: moet hij van geen bijvoeding ineens 200 gr groente en 200 gr fruit opeten?? Dat zou ik nogal vreemd vinden, aangezien je normaal de hoeveelheid ook opbouwt...
    Ik snap wel dat een dalende lijn onrust geeft, maar ik vind het nogal veel gevraagd naast de volledige BV (petje af hiervoor trouwens).
    Ik zou het dus qua hoeveelheid opbouwen, als dit niet al zo is.

16. soefdeboef

soefdeboef Fanatiek lid

5 aug 2011
    2.049
    0
    0
    Wij hebben ook een kleine pre- en dysmature dame die de helft eet van wat ze zou moeten eten...
    Zij blijft klein (5.5 kg bij 11 maanden ongecorr. 9 maand gecorr.), maar groeit wel op haar eigen lijntje en buigt alleen iets af als ze ziek is (longontsteking).
    Daarna haalt ze dan weer in tot op haar lijntje...
    Ik heb moedermelk altijd de voorrang gegeven boven andere dingen.
    We hebben er 3 maanden over gedaan om het lepeltje te "leren".
    Maar ook haar darmpjes waren erg gevoelig voor andere voeding, daarom had ze ook meer tijd nodig.
    Nu geef ik wel pap de voorrang boven de melk, ivm de voedingsstoffen die daarin zitten.
    Je kunt ook wat pap door het fruit doen, dan heeft dat ook nog wat calorieeen.
    Ik zou van een dietist uitgaan voor een goed advies (en eventueel bijvoeding) en niet van een Kinderarts (of CB of HA)...
    Het is immers helemaal niet zijn/haar discipline...
    Verder stoppen als hij genoeg heeft! Het moet niet zo zijn dat eten niet leuk meer is... dat is het allerbelangrijkste;
    eten moet voor hem en jullie leuk en gezellig zijn!

Het is wel lastig hoor, maar succes meis!
    Je mag me ook PB-en als je wilt...

17. Vlinder1987

Vlinder1987 Fanatiek lid

14 dec 2010
    1.795
    0
    0
    Hoi meiden,

Heel erg bedankt voor jullie reacties! Ik zit al de hele middag te wachten op een telefoontje van de KA, want het gaat niet goed hier! :(
    Ik baal zo en voel me zo naar! :) Stom gedoe!!! Word er zo onzeker en ongerust door/van! Pfff!!!!

18. karine

karine Fanatiek lid

13 mei 2007
    3.694
    0
    0
    Heeft de KA vandaag wel teruggebeld??
    En wat zei hij toen??
    Gaat het weer een beetje?

19. babyhope

babyhope VIP lid

23 jun 2009
    16.199
    1.082
    113
    Vrouw
    Mama
    somewhere
    Ja maar als jij groente of fruit hebt gegeven hoeft hij ook geen bv te hebben meid. Een portie fruit en groente vervangt dan een borst. Dat is toch logisch.
    Hoe ouder ze worden des te minder belangrijk word de melk en belangrijker word de bijvoeding

20. Agter

Agter Fanatiek lid

3 mei 2012
    2.266
    0
    0
    In een huis
    In bv zitten meer calorieen dan in de bijvoeding. Dus ik begrijp niet zo goed waarom die bijvoeding zo belangrijk is.

Deel Deze Pagina