Hè Meiden, De verrassing was o zo groot toen we begin september weer (mijn zoontje is pas 7 maanden) een positieve zwangerschapstest in handen hadden, ongepland maar zeer welkom! Vanochtend gingen we vol goede moed naar de afspraak van de combinatietest. De echo was perfect de nekplooi was op zijn dikst 1,4mm en het kindje ziet er verder voor zo ver dat te beoordelen was prima uit. De echosopiste heeft zelfs nog even naar de nub theorie gekeken en gokt op een meid erbij, super leuk dus! De echoscopiste ging alle gegevens invullen in haar systeem en tot mijn grote schrik kwam daar een kansberekening uit van 1 op 419 op het downsyndroom op de andere syndromen beide een kans van 1 op 20.000. We hebben dan wel geen verhoogd risico maar we vinden het toch wel erg dichtbij en ik weet dat elke zwangerschap anders is maar vorig jaar kwam er bij ons zoontje bij alle 3 de syndromen een kans van 1 op 20.000 uit, deze uitslag maakt me dus compleet van slag. We hebben dan dus ook besloten om de nipt test ergens in België uit te laten voeren. Ik heb al best wat gegoogeld maar ik wil graag ervaringen van mede zwangeren die de nipt test vrijwillig in België hebben laten uitvoeren. Graag wil ik van jullie weten waar je dit hebt laten doen, wat de kosten zijn en of je naar België toe moest of werd er een pakket opgestuurd om bloed te laten prikken hier in Nederland om later weer per post te retourneren. Ik weet ook dat de kans op een gezond kindje nog steeds het grootst is we willen erg graag weten of dit kindje wel of geen syndroom heeft, geld speelt hier geen rol bij. Ik hoor graag jullie ervaringen. Bedankt Dames!
Ik heb vorige week dinsdag in Nederland bloed laten prikken. Wordt opgestuurd naar Antwerpen, naar Gendia. 600 euro kosten en als goed is binnen 14 dagen uitslag in de mail (of gebeld worden bij 'slechte' uitslag volgens mij).
Ook in NL bloed laten prikken in Rijnstate (Arnhem). Na 5 dagen hadden we de uitslag al (via Gendia/Amerika).
Ik heb vorige week de nipt laten uitvoeren bij Womancare in Brasschaat. We moesten er zelf naar toe en tijdens het bezoek hebben ze eerst een uitgebreide echo gemaakt en daarna bloed geprikt. Uitslag krijgen we binnen 2-3 weken inclusief het geslacht (als je dat zou willen weten). Kosten waren 450 euro. Het is wel even een ritje maar wij hebben er gewoon een leuk dagje antwerpen van gemaakt
Ik ben gisteren naar het UZA in Antwerpen geweest. Heb hiervoor gekozen omdat ze nog net iets meer bekijken dan de standaard 3 trisomieën (alle chromosoomparen en ook nog naar mijn DNA). Kosten zijn 415 dus dat was ook gunstig. Verder zelfde verhaal, binnen 2-3 weken uitslag (maar soms wel eerder), als je geslacht wil weten is dit inclusief en goede uitslag wordt gemaild, slechte word je gebeld. Vind het nu spannender dan ik dacht Succes met je keuze, 1 op 419 is nog steeds een hele grote kans dat het gewoon goed is!
Bedankt dames voor jullie berichten. Ik laat Morgen in Nederland bloedprikken en dan word het opgestuurd en onderzocht in Amerika (via gendia) kosten 590 euro incl. Geslacht.
Op het moment dat je er onrustig onder bent is het goed een NIPT test te doen. Maar even ter relativering, omdat het toch net wat anders klinkt: met een uitslag van 1:419 is de kans op een van de afwijkingen waar naar gekeken wordt 0,2%. Als dat je kans was op het winnen van een loterij zou je je baan nog niet opzeggen denk ik? Probeer het (tot aan de uitslag) ook op die manier te bekijken. Ik snap dat als je de vorige keer een uitslag had van 1:20000 dit een stuk slechter lijkt, maar het is feitelijk nog steeds een goede uitslag he?
Ik heb al zo vaak gehoord van aanstaande ouders die helemaal van slag zijn door zo'n stomme kansberekening. Ik vind dat ze die combinatie test moeten afschaffen en daarvoor in de plaats de nipt test. De nip test kan al bij 10 weken zwangerschap, dan heb je ook tussen de 11-12 weken de uitslag. Hier kan het zelfs al via de verloskundige, die prikken zelf het bloed en sturen het op naar België. Vanaf januari 2017 komt de nipt test overal in nl beschikbaar heb ik begrepen. De kosten zijn wel voor jezelf, rond de 600. Ik vind de combinatie test veel te onzeker en bangmakerij voor niks vaak. Als je dan toch wil weten of je kindje mogelijk afwijkingen heeft, dan is een duidelijk antwoord beter dan een kansberekening. Maar goed dat is mijn mening. Ts heel veel sterkte met het afwachten nu tot je meer zekerheid hebt!ik ben het helemaal eens met Whabbit, laat je niet gek maken! Het is maar een kansberekening en zo groot is de kans gelukkig niet.
Dank je wel voor je berichtje. Je hebt gelijk hoor. Ik weet dat het percentage echt ontzettend klein is maar we willen gewoon 100 procent zekerheid en dat is die 590 euro meer dan waard. Ik had dit gewoon niet verwacht en ik ken me zelf dit blijft de hele zwangerschap maar wat als.... Daar heb ik geen zin in. En natuurlijk ben ik positief tot aan de uitslag, heb het ook wel kunnen relativeren hoor. Net bloed afgenomen wat direct opgestuurd werd naar Antwerpen. Hopenlijk snel een positieve uitslag
Dank je wel voor je berichtje. Dat is inderdaad waar. Dit zal de laatste zwangerschap zijn maat voor mij geen combinatietest meer hoor. De kans is nog steeds erg klein dat dit kindje down ofzo heeft maar we willen dit gewoon 100 procent zeker weten. We zijn best wel geschrokken met deze uitslag gezien de vorige keer. Vanmorgen bloed geprikt hopelijk hebben we snel de uitslag.