Tegenstrijdigheden over rijpheid baarmoeder

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door Gentle, 11 aug 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Hallo,

Afgelopen vrijdag ben ik naar het ZH geweest, omdat ik dacht dat mijn vliezen gebroken waren. Ik woon in Duitsland, dus ik moet hier meteen naar het ZH gaan als de bevalling begint. Mijn vliezen waren niet gebroken uiteindelijk, maar de verloskundige daar (hebamme) heeft wel getoucheerd en voelde dat ik 1 cm (een vinger zei ze) ontsluiting had en de cervix (?) was nog 2 cm lang (het tuutje wat uiteindelijk plat moet zijn, legde ze uit). Ze waren in het ZH erg positief en verwachtten me eigenlijk al het weekend weer terug, omdat ik binnen een paar dagen (vanaf maandag) opeens wat vooruitgang had geboekt, en ook veel voorweeën had.

Nu ben ik nog niet bevallen en moest ik dus gisteren naar mijn eigen verloskundige voor een gewone afspraak (frauenarzt). Zij heeft ook getoucheerd (doet ze elke keer) en ze zei dat alles nog zo ver weg lag ofzo, dat ze er nog helemaal niet bij kon. Het kon volgens haar dus nog echt niet rijp zijn voor de bevalling, en ze kon al helemaal niet voelen hoeveel ontsluiting er was... Zij zei dus rustig tot volgende week!!

Wie moet ik nu geloven?? Vrijdag deed het wel een beetje pijn bij het toucheren, en gisteren zei de VK dus ook dat ze me pijn zou doen als ze dieper zou voelen, dus daarom deed ze dat niet. Blijkbaar zegt de ene VK dat het zo diep liggen van de baarmoeder oid nog een teken is dat het niet komt, en de ander zegt dat het elk moment kan beginnen!

Ik begrijp natuurlijk dat niemand precies weet wanneer de baby komt, maar nu raak ik wel een beetje in de war. Mag ik verwachten dat de baby de komende dagen al komt, of moet ik me echt instellen op nog minstens een week?

Alvast bedankt!

2. Mirjam

Mirjam Verloskundige

2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi,

je baarmoedermond kan nog bets ver naar achteren liggen, als je dan doorvoelt kun je er wel bij en dan voel je inderdaad of er nog een tuutje staat en of er al ontsluiting is. Alleen heeft het voelen verder geen voorspellende waarde, je kunt weken met een zachte baarmoedermond en een paar cm ontsluiting lopen zonder dat de bevalling begint. Daarom voelen we er in Nederland niet naar, het heeft toch geen zin, we kunnen nu eenmaal niet voorspellen wanneer een bevalling gaat beginnen. Het is wle mooi meegenomen dat er al wat ontsluiting is, de voorweeën hebben dus wel hun werk gedaan, dat heb je mara vast gehad. Maar ik kan helaas niet voorspellen wanneer het door gaat zeggen. Zelf waag ik me ook nooit aan die uitspraken van: we verwachten je voor het weekend terug, je geeft mensne vaak valse hoop. Elk lichaam is anders. Ik zou me als ik jou was maar instellen op het feit dat het nog een poos duurt, dan kan het altijd meevallen! Goede bevalling gewenst!

Mirjam

Deel Deze Pagina