lieve verloskundigen, Graag jullie eerlijke mening. Ik ben vandaag 18 weken zwanger. Dit is volgens de termijnecho die met 8 weken 5 dagen is gedaan. Dan zou ik wel een cyclus van maar 21 dagen hebben gehad. Bij de combinatietest schatte de vk het kindje 3 dagen jonger in. Ze miste een aantal gegevens ook van de eerste echo waardoor ze daaraan twijfelde. We hadden een goede nekplooi gehad, maar door de bloeduitslagen alsnog wel een verhoogd risico. Nu hebben we dinsdag de seo gehad (17 weken 5 dagen) en daarbij was gelukkig alles goed met ons ukje. Maar wel heel erg klein (2e-10e percentiel) Nadat de gyn die het onderzoek had gedaan hoorde dat ons 1e kindje destijds best groot was 3910g bij 39 weken en 53 cm, schrok ze heel erg. Ze zij toen dat ze evt een vruchtwaterpunctie kon doen om uit te sluiten dat er "ïets" mis was. Daar schrokken wij weer van en uiteindelijk heb ik vannacht de hele nacht wakker gelegen. Over 2 weken wordt de groei van ukje weer gecontroleerd, maar ik weet het gewoon even echt niet meer. Na alle spanning dachten we nu eindelijk te kunnen genieten en nu zijn er weer nieuwe zorgen. Zelf heb ik het idee dat ik eigenlijk gewoon te druk ben geweest en te veel stress/ spanning heb gehad, maar kan dat zo'n klein kindje verklaren? (ik heb een hele drukke baan en werk onregelmatig, ook 's nachts, vanaf nu niet meer trouwens) Alvast bedankt voor jullie reactie! Mariss
hoi wat naar om te horen dat je zoveel zorgen hebt. Als ik jouw verhaal lees komt het volgende bij me op; er zou nog eens heel goed gekeken moeten worden naar jouw zwangerschapsduur. Dus opnieuw berekenen met jouw cyclus gegevens en informatie van je 1e positieve test en alle echo-gegevens. een paar dagen korter of langer zwanger maakt al snel heel wat verschil bij de groei op de percentielscore. Als daar duidelijkheid over is kun je pas goed de groei interpreteren. Als je veel stress hebt en een drukke baan kan dat wel invloed hebben op de groei van je kindje ja. Fijn dat je nu geen nachtdiensten meer gaat doen. Als (tijdelijk) minder werken je zou helpen om tot rust te komen zou ik dat doen. Maar als je vooral stress hebt door deze onderzoeken zou ik op korte termijn een afspraak maken met je verloskundige of arts om te bespreken hoe het zit met de termijn en wat je eventueel verder te wachten staat. Als je inderdaad 18 weken zwanger bent en je vorige kindje was vrij groot dan is het wel logisch dta ze nu wat uitgebreider kijken omdat het kindje zo laag op de percentielscore zit. het hoeft overigens helemaal niets te betekenen, de SEO was verder immers goed. Meestal is de reden dan genetisch klein. Maar om eventuele andere oorzaken uit te sluiten kan verder onderzoek gebeuren. Overigens ben jij degene die beslist of je dat wilt! Succes en bij vragen hoor ik het graag. Mirjam
Dank je wel Mirjam voor je snelle antwoord! Voor mijn gevoel zit een deel zeker ook in de berekening door de 1e echo, omdat 21 dagen wel erg kort is, ik was regelmatig op 28 dagen tot na mijn laatste misser abortion, toen kwam ik rond de 25 dagen uit. Kan dat echt zo veel verschil maken? Wij zijn zelf allebei best groot 1.75 en 1.93 en onze zoon ook, die is al 1 meter bij zijn 2,5 jaar, dus genetisch klein lijkt onwaarschijnlijk. Ik maak in ieder geval even pas op de plaats en dan kijken we volgende week weer hoe het er op de echo voor staat... Gelukkig lig ik nu met de pootjes omhoog op de bank en trappelt ukje prima! Groeten, Mariss