Hoe omgaan met gevolgen ongeluk

Discussion in 'Stel je vraag aan de verloskundige' started by mikki, Oct 11, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. mikki

mikki Actief lid

Oct 1, 2007
    293
    1
    0
    Rotterdam
    Hallo verloskundigen,
    Wat fijn dat jullie ons zo te woord staan. Het is zo prettig om een extra vraagbaak te hebben.

Ik stel jullie deze vraag om jullie mening te horen, ik heb namelijk het gevoel dat ik bij mijn eigen vk op een gesloten deur stuit.
    Een week geleden ben ik tijdens de verbouwing van ons nieuwe huis van hoogte naar beneden gevallen, ik was toen bijna 21 weken zwanger. Ik ben zelf aan alle kanten flink gekneusd, maar het drukst maak ik me om de baby. Tijdens de echo bleek er een flink grote bloedstolsel te zitten aan de placenta. Uit een bloedtest bleek dat het mijn bloed is en niet van de baby. We werden naar huis gestuurd met de mededeling af te wachten, omdat de baby niet levensvatbaar is kunnen ze niks doen. Afgelopen vrijdag hebben we opnieuw een echo gekregen en gelukkig is alles goed met de kleine en het stolsel was niet groter geworden.

Volgens de gyn. kan ik gewoon alles doen, maar op internet lees ik verhalen van vrouwen met dezelfde situatie die rustig aan moeten doen. Waar komt dat verschil vandaan?

Daarnaast merk ik dat ik als ik bezig ben (ik werk 4 dagen en heb 2 peuters rondrennen) nu heel snel last krijg van mijn buik. Gisteren voelde het zelfs als weeen aan, dat duurde 2 uur. Pas toen ik rust kon nemen, nadat ik opvang ed geregeld had zakte het weg. Mijn buik is wel behoorlijk beurs en de spieren daar hebben ook een flinke klap gehad, maar ik weet niet zo goed hoe ik hier mee om moet gaan.

Kortom, wat adviseren jullie me? Mijn eigen vk zegt dat ik me geen zorgen moet maken, de echo vrijdag was immers goed (ze heeft me gisteren niet gezien). En van haar kan ik gewoon alles doen. Maar als mijn buik zo heftig reageert kan dat toch niet goed zijn? En kan het stolsel kwaad?

Dank jullie wel voor het beantwoorden!

2. Immie

Immie Verloskundige

Dec 17, 2006
    7,813
    0
    0
    Verpleegkundige en Verloskundige
    Hoihoi,

Het is geheel afhankelijk van waar het stolsel zit, zit het achter de placenta (dus tussen placenta en baarmoederwand) dan is rust zeker aan te raden, Zit de stolsel aan de zijkant of voor de placenta (tussen placenta en kindje) dan kan het veel minder kwaad. Dat het stolsel niet groter is geworden is goed nieuws! In de meeste gevallen zal het stolsel langzaamaan kleiner worden. Maar met de geboorte is het nog steeds mogelijk dat je er nog wat van kan zien!
    Je buik is nu hartstikke geprikkeld door de val! Dit komt mede door dat je alles aanspant als je valt, spierpijn! Ook van je baarmoeder dit is ook een spier! Zolang je buik snel geprikkeld is zou mijn advies zijn doe het rustig aan totdat de spierpijn overal over is dan kan je weer je gang gaan en aankijken hoe je buik dan reageert.

Imke

Share This Page