Wat mag ik nou wel eten? (Broodbeleg)

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door born2bme, 9 nov 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. born2bme

born2bme Fanatiek lid

3 aug 2015
    1.406
    287
    83
    Hallo meiden,

Mijn vraag, wat aan broodbeleg mag ik nu wel eten?
    De kaas en appelstroop komen me de neusgaten uit, zoet beleg heb ik helemaal geen trek in, smacht naar vleeswaren. Maar welke vleeswaren mag ik nu wel eten? Las dat smeerleverworst 1 boterham wel mag, maar wat mag nog meer? Gerookte kipfilet bijv, is dit nou wat niet of wel mag.

Wil gewoon wat meer afwisseling hebben dan steeds maar kaas of appelstroop ofzo.

Liefs

2. Freddel

Freddel Fanatiek lid

30 mrt 2015
    1.305
    406
    83
  3. madelein

madelein VIP lid

28 feb 2011
    6.758
    623
    113
    Idd wat hierboven gezegd wordt.
    Voedingscentrum is wel heel extreem in sommige dingen trouwens. Zo zou je geen salami en cervelaat mogen eten vanwege het proces hoe dit gemaakt wordt, maar toen ik in het ziekenhuis lag op de zwangeren afdeling kreeg ik gewoon cervelaat en salami voor op m'n broodjes. Sindsdien eet ik dat dus ook gewoon als ik er zin in heb ;)

Verder mogen salades ook, bijvoorbeeld krabsalade of tonijnsalade.

4. born2bme

born2bme Fanatiek lid

3 aug 2015
    1.406
    287
    83
    Ik ben misschien heel dom hoor maar ik weet niet precies welke vleeswaren dan wel of niet onder rauw vlees vallen. Bijv kipfilet of er staat alleen parmaham mag je niet, welke ham dan wel?

5. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    Je mag bijna alles wel hebben.
    Achterham en schouderham in elke vorm, kipfilet, boterhamworst grillworst enz.
    Leverworst met mate, 1 boterham per dag.
    Cervelaatworst en salami zijn de meningen over verdeeld, ik eet het wel.

Wat niet mag: ossenworst, filet american, en rauwe ham.

Rookvlees weet ik eigenlijk niet. Eet het nooit.

6. hoop28

hoop28 Fanatiek lid

29 apr 2015
    1.247
    550
    113
    Vrouw
    Je mag bijna alles wel. Als je uit gaat zoeken waarom je iets niet mag blijkt de kans op iets ergs zo klein dat het onzin is om het niet te nemen.

Wat je kunt eten is salami, cervelaat, kipfilet, ham, gerookte zalm als je die even in een pan opbakt, ei, roomkaas, alle melkproducten van gepasteuriseerde melk dus ook voorverpakte brie etc, 1 boterham met leverworst of paté per dag, etc. Verder mocht je een keer rauw vlees willen, bv rosbeef, gooi het dan eerst een paar dagen in de vriezer en hou het op een enkele keer. De meeste ziekmakers gaan dood in de vriezer. Wat niet doodgaat in de vriezer is de lysteria bacterie. Maar het probleem is dat deze bacterie ook op groenten en fruit zitten en alleen dood gaan bij verhitting. Om die reden hygiënisch te werk gaan en niet te vaak los gaan.

Ik maak zelfs zo nu en dan een spiegelei. Gevaar is bij eieren salmonella. Waar jij goed ziek van kunt worden maar wat eigenlijk in alle gevallen wordt tegengehouden door de placenta. Het gevaar zit hem in de kippen die salmonella in hun eierstokken hebben waardoor het in het ei komt te zitten. 1 op de 20000 eieren heeft dit. Ik eet mijn hele leven al veel eieren met zacht eigeel. Nooit iets gehad. Zacht eigeel schijnt juist goed te zijn voor de baby. De gezonde voordelen wegen voor mij op tegen het kleine risico.

Ik zou zeggen... heb je ergens trek in, zoek dan even uit wat er in zit en laat de achterliggende reden is dat je het niet mag nemen. Gebruik je gezonde verstand en ga niet los op risicoproducten.

7. RachelleNM

RachelleNM Fanatiek lid

19 aug 2015
    3.329
    2.135
    113
    Vrouw
    Je mag eigenlijk best veel hoor!

Zelf eet ik geen cervelaat of salami, maar dat is een heel persoonlijke keuze. Eet waar je je prettig bij voelt zou ik zeggen. Download anders de zwanger&zo app, heel handig!

8. MamaSophia

MamaSophia Actief lid

18 apr 2015
    225
    0
    0
    Utrecht
    Je mag alles wat niet rauw is, dus in principe alleen geen filet american. Smeerleverworst idd 1 boterham. Wat je eventueel zou kunnen doen als je dat echt heel lekker vind is vegetarische smeerleverworst halen. is dus geen vlees maar smaakt bijna precies het zelfde.

9. Champetter

Champetter VIP lid

5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    Rauwe ham is eigenlijk helemaal niet rauw maar gerookt. Ik eet het wel, misschien eens in de 3 weken ofzo. Verder eet ik ook gewoon rosbief wat ik even meebak onder een omelet.

10. Robano88

Robano88 Fanatiek lid

21 nov 2012
    1.165
    59
    48
    Je mag inderdaad best veel wat de dames hierboven al zeggen :)

Ik zelf eet meestal het volgende op brood:
    * kaas
    * kipfilet
    * smeerkaas
    * pindakaas
    * Philadelphia naturel
    En als ik geen zin in brood heb, eet ik een caesar salade bijvoorbeeld of een andere salade. Of ik eet een cracker met bovenstaand beleg.
    En in het weekend vaak 1 broodje met cranberry pate :) dat vind ik ZO lekker!! Maar hou het maar bij 1 per week...

11. Linky

Linky Fanatiek lid

12 jun 2014
    3.487
    172
    63
    Vrouw
    Achterham, schouderham, gebraden gehakt, katenspek, cervelaat, salami, kip en kalkoen, palingworst, grillworst, boterhamworst...
    Allemaal vleeswaren die je mag hebben. Ook goed voor je, want er zitten eiwitten en B-vitamines in :)

Deel Deze Pagina