Toch weer twijfels over slaapjes bij 7.5 maanden

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door JuullesD, 1 feb 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. JuullesD

JuullesD Niet meer actief

Toch weer even de twijfels hoor! Vorige week was ik nog zo zeker van mijn zaak (soort van) en nu ga ik toch weer zo ontzettend twijfelen. Mijn zoontje is 7.5 maand en altijd een moeilijke makkelijke slaper geweest. Moeilijk omdat hij heel erg van een ritme en wakker tijden is en geen slaapsignalen heeft. Makkelijk omdat als hij eenmaal in een lekker ritme zit hij heerlijk en veel slaapt. Maar als sinds januari zijn we aan het rommelen. De melkvoeding loopt dan goed dan minder. Hij is sneller humeurig want komt niet vooruit met tijgeren en kan niet van buik naar rug draaien. Uiteindelijk kwamen er ook nog eens 2! Tandjes door maar nu lijkt het eindelijk "rustig" en zijn de slaapjes nog steeds shit.

Sliep hij eerst 2 x anderhalf uur en 1 x zeker 30 a 45 minuten. Nu is het 2 x 45 en 1 x 15 soms 30 minuten. Zeker het laatste slaapje is regelmatig drama. Veel huilen jengelen en een lange strijd voor 15 minuten slaap. Maar soms gaat het ook goed.

Ik zat er dus over te denken om het avondlslaapje er af te gooien en de tijd tussen de 2 slaapjes flink te rekken. Ik ga uit van een strijd de eerste dagen maar hoop dat hij uiteindelijk langer gaat slapen.....hoop dat deze logica werkt!
    Tis nu
    0730 fles
    10 00 slapen
    1130 wakker en fles
    1330 slapen
    1500 wakker en fles
    1730 slapen
    1830 avondeten
    2000 fles en naar bed voor de nacht

(Ik heb de lange slaap tijden opgeschreven. Ook al is hij eerder wakker hij gaat rond dezelfde tijden naar bed)

Ik wil dan naar:

0730 fles
    10 00 slapen
    1200 of eerst lunch of eerst fles (ligt aan de dag)
    1500 slapen
    1700 wakker
    1800 avondeten
    2000 fles

Ik vraag me soms wel eens af waarom ik hier altijd mee loop te stoeien. Nu ligt hij ook nog lekker te slapen....(hij was afgepeigerd na cb) en da ga ik echt twijfelen wat juist is.
    Hoe ziet jullie schema eruit?

2. Sama1

Sama1 Fanatiek lid

18 jan 2015
    1.050
    73
    48
    Hoe laat wordt hij in de ochtend wakker? Hier was het met 2 slaapjes van half 10 tot half 12 en half 3 tot half 5 en dan om half 8 slapen. Daarna toen ze wat ouder werd van 10 tot half 12 en 3 tot half 5. Blijft toch puzzelen want nu zitten we in de overgang naar 1 slaapje bij 16 maand.

3. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.264
    25.723
    113
    Hier ook in een overgangsfase van 3 naar 2 slaapjes. Maar zl gaat hier ook een stuk eerder naar bed voor de nacht. Misschien is dat ook een optie. Dan hoef je minder te rekken.

Ons schema (met 3 dutjes)
    7u fles
    9u dutje
    10u fruit
    11u30 fles en brood
    12u-14u dutje
    15u tussendoortje met water (was een wk gelden nog fles)
    16u dutje
    17u avondeten
    19u fles en naar bed

Het dutje van 16u slaat hij soms over, dan schuift het avondeten naar 16u30 en bedtijd naar 18u30, want dan is hij echt wel moe.

4. JuullesD

Hij krijgt acht uur zijn laatste fles voor de nacht. En hij wordt half 8 wakker sochtends. Denk wel dat als we naar 2 slaapjes gaan hij eerder naar bed moet.
    ik probeer het avondeten wel om zes uur te doen! Anders red zijn vader het niet om erbij te zijn.....en dat vind ik toch heel belangrijk!

5. grasspriet84

grasspriet84 Fanatiek lid

17 jun 2016
    1.778
    32
    48
    Rond die tijd ging T ook over naar twee slaapjes. Hij sliep eerst:
    8:30-10:30
    13:00-15:00
    17:00-18:00
    Fles om 19:30 en naar bed.

Toen heb ik het ochtendslaapje gerekt. Hij slaapt nu van 9:30-11:30 en van 14:30-16:30. Dan om 19:00 laatste fles en naar bed.

Vandaag begon T te rommelen met zijn slaap. Hij was heel (!) vroeg wakker en om 8:30 naar bed tot 10:30. Dus dacht nou ja doe je een slaapje extra vandaag. Nou mooi niet. Van 14:00-14:30 en wilde daarna niet meer slapen! Om 18:30 uur doodop en viel onder de fles in slaap. Dus zoals je ziet, het rommelen houdt niet op 🙃

Misschien kun je het ochtendslaapje wat rekken? Mijn man eet meestal niet met ons samen. Het is nooit zeker hoe laat mijn man thuis is. Dus eet ik samen met T. Soms wacht ii met eten op mijn man en eet ik met hem. In het weekend eten we met ons drieën. Tja, ZL gaat dan toch echt even voor.

6. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.264
    25.723
    113
    Wij eten eigenlijk alleen in het weekend/vakantie als gezin samen, omdat ml vaak pas rond 19u/19u30 thuis is. Lijkt me ideaal als hij al om 18u thuis zou zijn en mee kon eten :D

Mijn zoontje krijgt om 17u een prakkie (hij heeft dan serieuze honger haha) en om 18u zit hij aan tafel er wel bij. Dan geef ik hem meestal iets in zijn handen om te knabbelen, zodat hij ook iets te doen heeft. Vaak is dat een stukje paprika ofzo. En gisteren was het wat broccoli. Daar krijgt hij nog niet veel van binnen zo, dus is meer om hem bezig te houden, ook omdat hij echt wel door heeft dat wij ook van alles in onze mond stoppen.
    Op die manier is hij er wel bij en heeft hij toch zijn eigen etenstijd.

7. JuullesD

Tot nu toe eten we 18.30 na zijn avond dutje dus ik denk dat 1800 wel goed gaat komen haha! Mijn man gaat wel 0645 al het huis uit. Hij is meestal voor 1730 thuis gelukkig. Ik vind samen eten echt prioriteit. Hij ziet die kleine al net aan 2 uur op werkdagen :(

8. JuullesD

Vandaag ben ik begonnen met 2 slaapjes. En vanochtend had ik hem al bewust later op bed gelegd in de hoop dat hij dan moeier zou zijn en dan iets langer zou slapen. Maar helaas....een uur.
    Daarna om 3 uur op bed gelegd, toen was hij ruim 3 uur wakker (dat krijg je als hij eerder wakker word) en ja hoor. 5 minuten geleden weer wakker.
    Dat kan lachen worden als ik hem pas rond half 8 naar bed wil brengen. Want een dutje tussendoor ga ik nu niet meer redden denk ik. En misschien beter om maar ff door de zure appel heen te bijten.....hopelijk gaat het binnenkort beter?

9. Bloem2310

Bloem2310 Fanatiek lid

6 aug 2016
    2.768
    2.184
    113
    Dat probleem had ik rond die leeftijd met mijn dochtertje idd ook. Ik deed het op den duur als volgt:

07.30 wakker en fles
    10.00 tot 11.00 slapen
    Daarna fles
    15.00 tot 16.30 slapen (voor slaapje nog een fles)
    18.00 avondeten
    19.00 fles en slapen

Ik rekte met name de tijd tussen het ochtend en middag slaapje. En na het middagslaapje is mijn dochter meestal kapot dus gaat ze op tijd weer naar bed.

10. grasspriet84

17 jun 2016
    1.778
    32
    48
    Op dit moment zit ik met hetzelfde. ZL heeft vandaag opnieuw maar 2,5 uur geslapen ipv 4. Dus ik heb een heel chagrijnig kind in de box. Heel vermoeiend. Ik denk dat ik er ook doorheen moet...

Hoe lang heb je het ochtendslaapje gerekt? toen ZL overging naar twee slaapjes ging, rekte ik het eerst met een half uur. Dit was mijn intentie, uiteindelijk kon ik het maar 20 minuten rekken. De volgende dag lukte het wel een half uur. uiteindelijk heb ik het een uur gerekt. Eerst sliep hij in de ochtend een uurtje en later was dit 1,5 uur a 2 uur.

Nu is het bal...😂

11. JuullesD

Een half uurtje, voor mijn gevoel ging dat wel goed. Maar het is nu echt niet gezellig in huis. Hij blijft huilen en jengelen en ik ben op en top gestresst.....man man man wat een!@@$ dag en avond

12. grasspriet84

17 jun 2016
    1.778
    32
    48
    He bah wat rot zeg! Misschien eerst een minuutje of 20 rekken of een kwartiertje?

13. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Ik ging vaak eind van de middag dan een stuk wandelen. Soms viel hij nog even in de wagen in slaap. Liep ik snel naar huis en kon ik koken terwijl hij in de wagen verder sliep. Soms sliep hij niet, maar rustte hij toch even uit en was hij daarna wat beter te genieten.
    Probeer verder vooral rustig te blijven, want alle stress en spanning van jou voelt je kindje ook en daar worden ze vaak alleen maar onrustiger van.

14. JuullesD

Je hebt helemaal gelijk hoor olifantje. Het is even een wat mindere periode. Ik heb heel erg last van de winter zoals ik dat noem en ben net flink ziek geweest. Ben dus gewoon dood en dood moe. Hoeveel ik ook slaap. En mijn mannetje is nu de hele dag boos en humeurig. En dat duurt gewoon lang. Eerst onrust door de feestdagen. Toen de 3 H periode. Toen 2 tandjes. En nu slaap troubles en de godganse dag jengelen omdat hij en niet terug kan rollen en niet vooruit komt.
    Baby zijn is niet makkelijk!

15. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Hihi nee hoor ik weet het, het is ook pittig, zeker dat 1e jaar! Hopelijk komt er snel weer een beetje rust en maak het tot die tijd zo makkelijk mogelijk voor jullie beiden. :)

16. JuullesD

I k heb het gevoel dat als ik nog luier ga worden ik achteruit ga. Echt waar haha😂😂😂
    Ach volgende week weet ik er niks meer van hoor. Maar nu duizelt het me weer qua slaapjes en flessen.
    Ik geloof, dat alhoewel ik een hele hoop leuk vind nu, ik misschien toch meer een dreumes mama ben. Maarja die fase ken ik nog niet dus wie weet vind ik dat dan minder leuk!

17. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    Hier is het slaapschema al maanden hetzelfde, heb een baby die nogal van ritme houdt

7:00 wakker
    10:00-12:00 slaapje
    15:00-17:00 slaapje
    19:00 naar bed voor de nacht

18. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.147
    23.230
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Tja, hier ziet vriend dochter nooit met eten, hij werkt 's nachts en slaapt al als ik met haar thuiskom. Hij ziet haar dus uberhaupt amper doordeweeks. Ik zou er dus niet al teveel op vastpinnen als dat voor je kind niet werkt. Dafne moest rond ie tijd echt 17 d'r warme eten, anders was ze veel t moe. Inmiddels redt ze 18 wel, maar 18.30 vind ik ook te laat om te eten, als ze rond 19.15 weer naar bed moet.

19. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Nou ja dan hebben ze ook pittige fases, maar ik kan er soms wat beter mee omgaan. Een baby laat je niet zo makkelijk huilen. Als m'n peuter nu loopt te drammen/ zeuren en niks is goed dan laat ik 'm mooi gaan en ga verder met m'n eigen ding, dan draait 'ie vanzelf wel weer bij. Maar een baby kan toch minder duidelijk maken waardoor je sneller geneigd bent naar problemen en oplossingen te zoeken.
    Maar voor nu zou ik gewoon een ritme bedenken/ bepalen die bij jullie past en dit gewoon aanhouden voor de komende weken. Dan schep je voor hem wel duidelijkheid in de dag.

20. JuullesD

Lovely83 grappig! Bijna precies hetzelfde schema als waar wij nu naartoe gaan. Alleen is finn een half uurtje later wakker en een half uurtje eerder naar bed.

Liekje81 ik had zijn eet tijden aangepast aan de wakker tijden. Want de slaap tijden zijn hier leidend. De flesjes en maaltijden pas ik daar weer op aan. En half zeven werd hij gewoon wakker. Hij eet ook echt voldoende op een dag en honger heeft hij niet. We eten nu 18.00.

Olifantje nee dat snap ik wel. Lijkt mij gewoon fijn als ze en wat mobieler zijn en wat makkelijker kunnen aangeven wat er is. En idd je weet of het ernst is of niet!

We gaan idd nu even dit ritme aanhouden alhoewel het echt even pittig is. Hij was vandaag bij mijn moeder omdat ik moest werken en das dan de enige dag dat hij eerder uit bed moet. (45 minuten eerder)
    Hij was volgens mijn moeder dan ook afgepeigerd om half negen dus ze heeft nog een beetje gerekt en gedaan maar half 10 naar bed gebracht (ipv de 10 uur half elf die wij thuis aanhouden nu)
    en kwart over 10 werd hij kei druk wakker! Gelukkig kreeg ze het voor mekaar om hem weer in slaap te krijgen en uiteindelijk heeft hij geslapen tot 12. Daarna kwam ik bij mijn moeder uit werk, en was het tijd voor de fles en de boterham. Nog gespeeld Etc en toen naar huis en naar bed. Dat ging wel oké vond ik. Hij ziet er vandaag sowieso wat moeiig uit maarja....
    Hij geeft ook gewoon geen signalen. Hij komt nooit slaperig over en is zelden aan het gapen. Vaak doet hij dit als tie net wakker is. (Mijn moeder zei dat hij zijn hoofdje liet liggen op doeken en kussens bij het op zijn buik liggen. Maar dit is dus knuffelen wat ie doet haha)
    Ik vind het dan wel nu heel moeilijk. Dan denk ik echt van "doe ik hier goed aan".
    Maar eerst maar even aankijken ipv gelijk opgeven maar

Deel Deze Pagina