Zoals jullie misschien nog weten testte ik bijna 5 weken na mijn curettage positief. Omdat ik gecuretteerd ben gingen we (gyn) uit van een nieuwe zwangerschap. Tijdens de 1e echo kwamen we er echter achter dat er helemaal geen nieuwe zwangerschap is, maar dat het hormoon nog aanwezig was van de vorige zwangerschap. Het ziekenhuis denkt dat er nog een stukje weefsel is achtergebleven en dat het daarom zo lang duurt voordat het hcg verdwenen is. Moet nu iedere week bloed prikken om te kijken hoe het verloopt. 2 weken geleden had ik een hcg van 18 en een week later 10. Het is dus wel het laatste restje, maar ik snap niet hoe dit kan. Ik zit nu bijna 10 weken na de curettage en nog steeds niet ongesteld omdat het hcg nog aanwezig is. Bij een spontane miskraam kan ik dit beter begrijpen, maar hoe kan dit na een curettage nog gebeuren?
hi mariaatje, Ja het is heel lastig, maar je lichaam word nog voor de gek gehouden. Je lichaam denkt nog zwanger te zijn. daarom dat je nog hcg in je bloed hebt en je nog niet vloeit. Dit betekent niet dat dit een eventuele volgende keer (hopend van niet) ook zo zal verlopen. Sterkte imke
Dank je voor je antwoord, maar toch begrijp ik het niet. Bij een curettage word toch de hele zwangerschap weggehaald? En bij het weghalen van de zwangerschap hoort het hormoon toch ook te verdwijnen? De symptonen zijn wel direct verdwenen, maar het hcg niet. Hoe kan het toch dat mijn lichaam denkt zwanger te zijn terwijl hett allang niet meer zo is?! Groetjes van een onzekere maria
Hoi Mariaatje, ook een klein stukje weefsel kan er nog voor zorgen dat je lichaam nog niet helemaal de hormonen kwijt is en dat het op een laag niveau in stand wordt gehouden door dat stukje weefsel. Door dat niveau wordt je ook niet ongesteld omdat je lichaam niet weet dat het helemaal niet meer zwanger is. Ook een klein beetje weefsel heeft dus een grote inpact op je lichaam. Dus waarschijnlijk is het niet helemaal compleet weggehaald (het hoeft echt maar een heel klein stukje weefsel te zijn dat achterblijft hoor, dat kan zelfs niet zichtbaar zijn op een echo) en als het zo klein is dat het hCG maar 8 is dan verdwijnt het vanzelf uit je lichaam alleen duurt het dan allemaal wat langer helaas. Groetjes Brigitte