Borstvoeding en operatie

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Mommy2be, 24 jul 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mommy2be

Mommy2be Bekend lid

13 mrt 2008
    528
    0
    16
    Hoi,

Ik word binnenkort geopereerd aan mijn galblaas, maar ik geef nog borstvoeding. Ik heb een beetje rondgekeken op i.net of je definitief moet stoppen met borstvoeden of niet. Nou ben ik er niet wijzer van geworden.

Ik wil er eigenlijk niet aan denken dat ik moet stoppen met BV. Het is iets wat ik moeilijk kan loslaten. Ik vraag me af of je nou echt moet stoppen of niet? Ik heb begrepen dat ik na de operatie ook wat medicijnen toegediend krijg.

Ik zat eraan te denken om voor de operatie veel te kolven zodat mijn meisje in mijn afwezigheid gewoon mamamelk krijgt en na de operatie de melk kolven en weggooien. Maar ik weet nou ook weer niet wanneer ik weer mag borstvoeden ivm medicatie die ik na de operatie toegediend krijg.

Ik wil er een beetje op voorbereid zijn. Als ik werkelijk moet stoppen, dat ik gewoon veel ga kolven zodat mijn meisje nog een tijdje kan groeien op mommy's milk.

Het maakt me op een of ander manier verdrietig (bloos) maar ik moet anderzijds van de galstenen af.

Iemand ervaring hiermee of tips? Graag!

2. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Ik zelf ben ong 1.5 jaar geleden (maart 08) geopereerd (2 keer - 2 achter elkaar).

Maar dat was wel wat anders dan bij jou. Ik had een bultje op mn rug dat verwijderd zou worden. Eigenlijk met ruggenprik, maar dat lukte niet dus is toen algehele narcose geworden. Meteen na de operatie toen ik weer een beetje wakker was hebben Malou en Ruben beide gedronken bij mij, want dit kon gewoon. Ik zou 24 uur plat moeten blijven liggen en we hadden van te voren geoefend met liggend drinken. Dit ging aardig. Volgende dag zou ik naar huis mogen maar buikpijn bleef en later die dag geopereerd om blinde darm eruit te halen. Ik ben van maandag tot donderdag in het ziekenhuis geweest maar mijn vriend en de kindjes mochten gewoon bij me blijven in het ziekenhuis, zo kon ik dus gewoon blijven voeden. Ik had een een persoons kamer, vriend kreeg een opklapbed en kindjes sliepen prima in de reiswiegjes van de kinderwagen.

Dat gaat bij jou waarschijnlijk niet lukken. En weet niet wanneer je weer naar huis mag? Maar ik zou proberen te blijven kolven dat je als je thuis bent in ieder geval weer lekker kan voeden. Misschien kan je ook voeden met de bezoektijden? Of mag je man een keertje extra komen. Moet je zien te regelen met artsen. Als het voor jou kan tenminste he. Wat betreft medicatie die je krijgt dat zul je ook moeten overleggen of het met de bv samen kan. Hier niets anders gehad dan die narcose en erna pijnstilling, maar ging gewoon goed en mocht ook volgens de artsen (daar maar op vertrouwd en is goed gekomen).

In ieder geval zou ik het dus eens overleggen met de artsen!

En verder succes, stertke en beterschap!

3. Nemo

Nemo Niet meer actief

Na narcose mag je gelijk weer voeden (mag immers ook na een keizersnede).
    Mischien kun je je arts vragen wat voor medicijn je krijgt na de operatie ? En of dat mogelijk kan worden aangepast omdat je bv geeft.
    Zelf kun je kijken of je medicijn samen gaat met bv op
    Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Medicatie en borstvoeding: verklarende lijst voor moeders en professionals
    Mocht je er niet uitkomen dan kun je altijd bij Gonneke van Veldhuizen - Staat lactatiekundige IBCLC een medicijnvraag via de email doen (kost €5,00) op Eurolac.net
    Mocht je arts zelf het e.e.a. willen nazoeken en er niet uitkomen kan hij/zij contact opnemen met het RIVM
    Voor een individueel advies over het gebruik van een geneesmiddel tijdens de zwangerschap en/of de lactatie kan informatie ingewonnen worden bij Teratologie Informatie Service (TIS) van het RIVM: telefoonnummer 030-2742017 en op de website van het RIVM, zie rivm.nl/preventie/zwangerschap/.

Kun je hier iets mee ? En sterkte !

4. 4days

4days Niet meer actief

Die link in het vorige berichtje is een erg goede tip. Vaak wordt door doktoren gezegd dat het noodzakelijk is te stoppen met borstvoeding, terwijl dit eigenlijk helemaal niet zo is. Op deze lijst kun je zien welke medicijnen 'mogen' en welke absoluut niet. Zelfs al krijg je uiteindelijk medicijnen die echt niet mogen, dan kun je altijd nog ervoor kiezen om te blijven kolven en dan maar de melk weg te gooien, totdat je geen medicijnen meer hoeft. Dat zal waarschijnlijk wel zwaar worden, want na zo'n operatie loopt je productie meestal vanzelf al wat achteruit.

Deel Deze Pagina