Vraag over stuwing

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door MamaSon, 10 mrt 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MamaSon

MamaSon Niet meer actief

Hallo,

Ik ben 8 dagen geleden bevallen van mijn dochter Kim. Ik heb nu al 7 dagen last van stuwing. Ik heb al alle tips geprobeerd en die werken niet.

Maar wat ik nergens lees is: wat gebeurt er als je niets doet aan je stuwing. Als je dus niet af en toe de spanning er afhaalt met kolven?

Alvast bedankt voor het antwoord!

2. Brigitte

Brigitte VIP lid

25 sep 2006
    6.432
    5
    38
    Hoi 2exzwanger,

als het goed is, verdwijnt stuwing en melk als je niets aan je borsten doet. Als je ze toch af en toe stimuleert (bv kolft), ben je wel even van het volle gevoel af, maar blijven je borsten melk produceren. Het ligt er dus aan of je BV of FV geeft. Ik kan me voorstellen dat als de stuwing continu zou blijven bestaan en de melk er blijft zitten (wat niet het geval is) de melkgangen ontstoken kunnen raken. Ik heb het nog niet op die manier meegemaakt hoor, omdat stuwing toch meestal wel vertrekt binnen een paar dagen en als je BV geeft wordt de stuwing er wel afgedronken elke paar uur. Als je FV geeft, goed stevig opbinden, koolbladeren in je BH of kwark op je borsten smeren en afblijven en dus niet kolven!

Groetjes Brigitte

3. MamaSon

MamaSon Niet meer actief

Hallo Birgitte,

Ik had er inderdaad even bij moeten zeggen dat ik BV geef.

Dus als ik je antwoord goed begrijp ben ik waarschijnlijk eerder van de stuwing af als ik probeer niet te kolven, dan wanneer ik wel af en toe vanwege de ongemakken ga afkolven?
    En omdat ik BV geef, en de kanalen dus uiteindelijk wel leeggedronken worden, loop ik opzich geen extra risico op borstonsteking hierdoor?
    En ik loop niet het risico dat de produktie helemaal wegvalt als ik ze tot het maximale laat stuwen?

Ik hoop dat je deze drie vragen nog wilt bevestigen, dan ben ik echt heel erg geholpen! Dit is iets waar ik elke minuut van de dag mee bezig ben :(

Alvast bedankt.

Deel Deze Pagina