Hoi hoi, Ik zit met de volgende vraag; als je moeder erg vruchtbaar is is dit dan erfelijk? Mijn moeder heeft 6 kinderen. 5 (waaronder ik) zijn allemaal vlak achter elkaar geboren. Daarna heeft ze 6 jaar de pil geslikt en toen mijn moeder 35 en mijn vader 42 was besloten ze toch voor een 6e te gaan en mijn moeder was in de 2e ronde gelijk weer zwanger van mijn broertje. Ikzelf zit inmiddels in ronde 13 na anderhalf jaar de pil geslikt te hebben Iemand een idee of vruchtbaarheid erfelijk is? Of iemand andere ervaringen? Groetjes Vanilia
Ik ga nu 5 juli naar de gyn en moest ook een vragenlijst invullen of je moeder makkelijk zwanger werd en of ze ook miskramen heeft gehad dus het speelt zeker wel mee... Alleen is jou partner wrs niet je vader (hoop ik ) Dus helemaal vergelijken kan je het niet....
Ik weet het niet met zekerheid, de ene zegt van wel de ander van niet. Bij mannen kan het wel zo zijn dat in 1 generatie verminderde vruchtbaarheid kan zijn, maar dat gaat niet per se op de volgende generatie over (bv mijn mans zaad is super goed terwijl zijn vader en zijn 4 ooms allen geen of met heel erg veel moeite 1 kind hebben gekregen).
Hoi ik weet het ook niet. Mijn ouders konden zelf heel moeilijk kinderen krijgen. Ze zijn begonnen toen mijn moeder 20 was en 5 jaar later met de nodige operaties, miskramen, verdriet etc kwam ik dan eindelijk en 9.5 jaar later pas mijn broer. Mijn broer is 16 april voor het eerst vader geworden in 3 rondes was het raak, bij ons was het na 6 rondes raak! Dus ja ik weet het niet, ik was er wel bang voor dat het ook niet zou lukken en gezien mijn leeftijd moest ik toch een beetje opschieten....... Ik heb het inderdaad wel aan de gyn en de verloskundige doorgegeven.
Tja, de meningen hierover kunnen inderdaad verdeeld zijn. Als vruchtbaarheid inderdaad erfelijk zou zijn zou ik net als mijn moeder erg 'makkelijk' zwanger moeten kunnen worden. Waarschijnlijk zijn mijn moeder en vader een 'super-match' (qua vruchtbaarheid). De een heeft toch de ander nodig en als het wordt gestagneerd door èèn kun je net zo vruchtbaar zijn als je wilt maar dan lukt het niet zonder hulp van buiten waarschijnlijk...
Vruchtbaarheid erfelijk? Was het maar zo! Dan was ik al tig keer zwanger geweest.... Mijn ouders hoefden maar te denken aan een nieuw kindje en daar was er weer één. Op nummer 4 hebben ze een 'tijdje' moeten wachten zoals mijn vader laatst zei: 4 maanden duurde het toen voordat mijn moeder weer zwanger was Dus erfelijk? Ik denk van niet.
Het kan wel erfelijk zijn maar het hangt uiteraard ook veel af van het zaad van de man. Mijn mama heeft ook 5 kinderen gehad en was steeds onmiddellijk zwanger. Mijn ene zus is ook heel makkelijk zwanger maar de andere zus bijvoorbeeld niet. Van mezelf weet ik het niet goed. Ik ben 2 jr geleden gestopt met de pil (wegens onaangename bijwerkingen), en het was pas in mei dit jaar dat ik zwanger bleek te zijn (met slechte afloop). Nu gaan we bijna voor de tweede ronde maar ik hou niet zo van ovulatietesten en 'geforceerd' klussen dus we zien wel wanneer het komt Het hangt er natuurlijk ook van af of je veel klust en je ei weet te vinden. Mijn mama heeft een zeer regelmatige cyclus en ik bijvoorbeeld zeer onregelmatig (35 à 60 dagen
Ik denk niet dat het erfelijk is... Bij mijn moeder hoefde je maar te kijken en ze was al zwanger. Ze heeft er dan ook 5 gekregen. Mijn schoonvader die heeft in 1 jaar tijd 2 kinderen gekregen, dus ik denk dat het bij hem ook wel goed zit. En mijn vriend en ik... Heb niet eens een eisprong uit mezelf....
ik heb werkelijk geen idee. aan de ene kant hoop ik van niet aan de andere kant wel. Het duurde voor mijn moeder 2 jaar voor ze zwanger was van mijn broer, maar iets meer dan een jaar later was ik er en iets meer dan een jaar daarna mijn broertje. Dus kortom een moeilijke start, maar daarna ging het behoorlijk soepel...
het lijkt er bij ons wel op, oma snel, mama snel, zusje snel en ik snel. Maar kan ook gewoon toeval zijn.
mijn moeder raakte al zwanger al me vader haat aankeek (bij wijze van spreke haha) ze is in totaal 7 keer zwanger geweest in de leeftijd van 17 tot 25 en heeft 5 gezonde dochters gekregen en 2 mk. dit ondanks dat ze een DESdochter is en dus minder vruchtbaar volgens onderzoeken. mijn oma precies het zelfde alleen kon zij haar zwangerschappen moeilijk uitdragen vandaar de DES die ze toen voorgeschreven kreeg. mijn zus was meteen zwanger toen stopte met de pil en heeft dus geen menstuatie meer gehad ertussen. ikzelf ben ruim een jaar bezig geweest
Hmm, als ik al jullie reacties lees denk ik eerlijk gezegd dat er van erfelijkheid van je moeders vruchtbaarheid niet veel sprake hoeft te zijn. Ik ben toch ene beetje onzeker aan het worden na zo'n lange tijd. Ik ga volgende week naar de huisarts voor een verwijzing. Ik wil een inwendig onderzoek laten doen. Er zit niks anders op. Liefs Vanilia