HELP! Borstontsteking en amper melkproductie

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door schoentje24, 19 sep 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. schoentje24

schoentje24 Bekend lid

6 aug 2013
    869
    1
    18
    Hoi dames

Ik hoop dat iemand me tips kan geven die me kubnen helpen.
    Sinds dinsdag heb ik een borstontsteking. Ik heb een ABKUUR gekregen. Qua pijn ging het wel en heb ik door kunnen voeden. Ik heb mn kindje wel telkens eerst aan de pijnlijke kant gelegd zodat deze telkens goed leeggedronken zku worden. Nu net een voeding gegeven waarbij ik met de andere 'goede' borst ben begobnen. Ze dronk hier erg goed en viel in slaal, genoeg gehad dus. Ik dacht dan kolf ik de pijnlijke borst af, anders wordt de ontsteking er niet beter op. Met kolven kwam er amper melk uit! Ik schrok ervan, eb haar continue aangekegd en dan nog is de productie zo hard achteruit gegaan.

Wie heeft dit ook gehad? En wat kun je hiermee? Graag tips en adviezen want ben een beetje radeloos!

2. Jo33

Jo33 Actief lid

20 jul 2011
    382
    24
    18
    NULL
    NULL
    Wat vervelend dat je een borstontsteking hebt.
    Hoe oud is je kindje nu? Kolf je regelmatig, of doe je dit vrijwel nooit? Dit kan allemaal van invloed zijn op de kolfopbrengst.

Als je kindje na de voeding (ook als ze uit de ontstoken borst heeft gedronken) tevreden is lijkt het me dat ze er wel voldoende uit heeft gehaald. Met kolven heb je vaak een lagere opbrengst dan je kleintje er met live drinken uithaalt.
    Ook als je niet zo vaak kolft is je opbrengst vaak lager, omdat je borsten dan niet 'gewend' zijn aan het kolven.

Ik zou haar voor de volgende voeding weer aan de ontstoken borst aanleggen en kijken hoe ze reageert als ze aan die borst heeft gedronken. Wil ze dan nog heel veel aan de andere borst of heeft ze dan al grotendeels genoeg gehad.

Sterkte. Dit soort dingen zijn altijd vervelend!

3. paula1984

paula1984 Niet meer actief

Hey schoentje

Wat vervelend van je ontsteking.
    Goed idd dat je eerst de ontstoken kant leeg heb laten drinken.
    Ter geruststelling kolven zegt helemaal niets over de inname van je kindje of aanmaak van productie.
    Sommige vrouwen kunnen prima voeden kindje groeit als kool maar kunnen amper kolven.
    Kon je in het verleden wel kolven?
    Wat je zou kunnen proberen is even lekker warm on de douche gaan en daar met de hand wat afkolven.
    Ook straks voordat de kleine eraan gaat even lekker warm maken dan stroomt de melk goed eruit.

4. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.811
    5.949
    113
    Vrouw
    Heel vervelend maar niet heel vreemd.
    Geef het even de tijd!
    Blijf aanleggen, goed om even de moeilijke kant goed leeg te laten drinken.
    Kolven werkt gewoon niet tijd..
    Als de ontsteking genezen is, zal het zichzelf wel herstellen.
    Ik herken het absoluut.

5. schoentje24

schoentje24 Bekend lid

6 aug 2013
    869
    1
    18
    De kleime meid is net twee weken oud. In het begin kwam de borstvoeding ook niet op gang en heb ik elke voeding moeten afkolven na het aanleggen. Ben het kolven wel gewend dus. Vorige week kwam er dan ook vaker meer dan nu. We hebben haar net maar bijgevoed want ze bleef hongerig. Productie is totaal niet afgestemd op haar vraag. En clusteren doet ze al een beetje want ze meldt zich vaker, maar de pijnlijke borst wordt als maar pijnlijker..

6. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.811
    5.949
    113
    Vrouw
    Wat doe je nu om de ontsteking tegen te gaan?

Geen paniek hoor, je kindje is nog zo klein, je hebt alle tijd om de boel weer in orde te krijgen :)
    Maar een.b.o. is géén pretje!

7. schoentje24

schoentje24 Bekend lid

6 aug 2013
    869
    1
    18
    Ik heb een antibiotica kuur gekregen vd huisarts. Dat moet de ontsteking tegengaan. We zijn nu wat vaker aan het kolven bij de pijnlijke borst om de productie weer wat op gang te krijgen. Ik leg dan een warmte element op mn borst en probeer de harde plekken weg te masseren. Ik merk dat wanneer de borst leeg raakt, de harde plekken minder zijn. Ik gok dat hetgeen ik doe dan dus zin heeft. Ik hoop dat de productie snel weer op gang komt want zie het even niet meer zitten zo.

8. Lieke84

Lieke84 Fanatiek lid

1 jun 2011
    3.016
    2
    38
    Kop op meid!
    Die ontsteking is even heel vervelend nu, maar eigenlijk ga je hier al wel goed mee om. Als die ontsteking is genezen zal de productie wel snel weer in orde zijn, tenminste, dat is mijn ervaring....
    Sterkte!

9. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.811
    5.949
    113
    Vrouw
    Dat klinkt goed inderdaad!

Ik snap dat het lastig is, maar focus je nu op de b.o.
    Als die weg is, komt de productie echt wel weer op gang. Dat heeft
    gewoon wat tijd nodig. Sneller gaat niet.
    Voor je kindje maakt het geen enkel verschil, je andere boest zorgt voor genoeg melk. Er zijn immers vrouwen die met 1 borst voeden..

Hier 2x b.o. en de 3e x met abces, bah.
    Met wat geduld kwam het steeds weer goed :)

10. Raket78

Raket78 Fanatiek lid

7 dec 2011
    3.002
    1.139
    113
    Vrouw
    Canada
    Hmmm, het klinkt alsof wellicht de borst is gaan ontsteken vanwege een verstopt melkkanaaltje. Hapt ze effectief aan?

Dit is wat je kunt doen, wie weet heb je er wat aan:

- Warmtecompres voor het drinken (of zelfs tijdens)
    - Masseren tijdens het drinken
    - Beginnen aan de ontstoken kant met voeden. Afkolven is prima maar "live" drinken geeft de hoogste kans op succes bij een verstopt melkkanaaltje. Eventueel kun je daarna nog even nakolven, max 10 minuten of zo.
    - Een koel compres na het voeden
    - Tussendoor eventueel warm douchen. Massagestraal op je borst (als je dat kunt verdragen tenminste) en/of handmatig masseren tijdens het douchen
    - Vaak aanleggen, op zijn minst iedere 2 a 3 uur. Dag en nacht. Als de borstontsteking is opgelost kun je er 's-nachts eventueel wat langer tussen laten, maar op dit moment is het belangrijk dat de ontstoken borst vaak wordt geleegd.
    - Rust. Kruip in bed als dat kan! Je bent in feite ziek, je hebt een borstontsteking. Rust helpt!

Over de productie zou ik me nu weinig zorgen maken. Eerst de ontsteking oplossen en ik denk eigenlijk sowieso dat het dan met je productie ook wel goed zit. Let niet te veel op de mililitertjes bij het kolven, dat is momenteel echt extra en ook niet representatief voor hoeveel je kindje "live" binnenkrijgt! Je zit waarschijnlijk ook midden in de clustertijd; maak er gebruik van en voed vooral veel live!

Veel succes en sterkte!

11. Shandy

Shandy Fanatiek lid

14 jan 2012
    2.603
    18
    38
    Lekker paracetamol pakken en samen met je kindje een bed-dag inplannen.
    Hou vol!

Deel Deze Pagina