Ik wil graag de rapley methode gaan gebruiken om vast voedsel aan mijn zoontje te geven. Nu is er veel keuze wat je vanaf de 6 maanden mag geven. Dat is lastig kiezen! Wat hebben jullie als eerste gegeven? Een gekookte worte, stuk courgette of avocado? Of banaan? Ik ben benieuwd!! Ps. Ik heb dit bij borstvoeding gezet omdat het een vervolgstap is op borstvoeding en ik hier toch de meeste rapley mama's kan vinden!
Bij beide kinderen hebben wij als eerste een gekookte wortel gegeven. Dit ligt makkelijk in het handje en is van nature ook lekker zoet, er werd hier dan ook met smaak 'gegeten'. Veel plezier alvast!
wij waren mango aan het eten en dat ging plots zijn mondje in, wij begonnen dus met fruit. ik denk dat ik een volgende keer met groente zou beginnen, omdat de zoete smaken voor veel kindjes wel lekkerder zijn en dan is groente wat lastiger te promoten.
Het hoeft niet op de dag af 6 maanden hoor. Er zijn bepaalde tekenen waaraan je kunt zien of je kindje klaar is voor vast voedsel à la Rapley. Bijvoorbeeld rechtop kunnen zitten in een kinderstoel of op schoot. Dit is belangrijk omdat Rapley gedaan moet worden met een kindje wat rechtop zit. Effectief dingen naar de mond kunnen brengen zonder het grootste gedeelte van de tijd te missen. Interesse in eten, eventueel zelfs pogingen om het eten van anderen van het bord te pakken en op te eten. Wij zijn begonnen met banaan en avocado. Het viel me wel op dat het moeilijk voor haar was om het goed vast te houden omdat het zo glad is. Er zijn ook veel mensen die beginnen met een stronkje gestoomde broccoli. Het stronkje zelf is het "handvat" en dan kan het kindje knabbelen aan het groen wat er bovenuit steekt. Veel plezier, Rapley is ontzettend leuk!
Wij gaan thuis Rapley toepassen en op het kdv geprakt eten en beginnen met groente. Zoals oik hierboven gezegd en mijn Rapley toejuichende cb verpleegkunde aangaf is dat het verstandig is om te beginnen met groente. Fruit zullen de kindjes sneller lekker vinden, want moedermelk is zoet, dus kennen de kindjes de smaak goed en vinden ze dat lekker. Ik zit erover te denken om te starten met broccoli, wortel en avocado. Dan pak je drie verschillende soorten smaken en structuren mee. Succes en veel plezier!
Ik begon met 5,5 maand met komkommer. Vervolgens zachtgekookte wortel en broccoli. Daarna banaan. Die sneed ik dan door de midden en liet de schil eromheen maar niet helemaal zodat een stukje van het vruchtvlees vrij was. Zeg maar een soort lolly.
Hier is E. begonnen met reepjes komkommer. Ze heeft ervan gesmuld. Toevallig is het nog steeds een van haar favoriete dingen.
wij zijn begonnen met broccolli.. mijn zoontje is nu 3,5 en het is tot de dag van vandaag de enige groene groente die hij wil eten
Hoi! Wij zijn begonnen met broccoli en daarna wortel, beide gekookt uiteraard. Hoe zit het met komkommer? Kook je dat dan ook eerst?
Komkommer gaven we gewoon in reepjes. Het enige probleem met komkommer is dat er niet echt veel voedingsstoffen in zitten; het is vooral veel water. Dat maakt het dan wel weer een goeie snack voor de zomer. Watermeloen bevat ook veel vocht, maar daarnaast ook een schat aan voedingsstoffen. Voor diegenen die bij banaan à la Rapley aan lopen tegen het feit dat het een gladde, glibberige vrucht is, hier een handige tip in een filmpje van 18 seconden: Quick Tips: How to Slice a Banana in 3 Equal Parts - YouTube
Bij mijn zoon was het een frietje, op zijn initiatief Daarna netjes broccoli. Zijn zusje had als eerste pompoen.
Ok, bedankt voor de tip! Ik twijfel wat nu te geven. Heb drie dagen broccoli gehad, ging prima. Toen een dag wortel en 's avonds moest hij erg huilen en boeren. Dagje rust en nog eens wortel. Hij moest weer even erg huilen, maar na een goede boer was het weg. Duurde ook maar heel even, maar was wel erg sneu. Zou het aan de wortel liggen of aan het wennen aan eten? Heb nog wat waspeentjes in huis voor dag 3.. Wat zouden jullie doen?
Wij begonnen met broccoli en wortel. Bij de wortel hier ook wat opstartproblemen, de broccoli ging wel. Fruit is wel meer favoriet. Banaan en mango gaan er supergoed in! Wij laten de schil erom zitten, dan sabbelt ie de rest eruit. Inmiddels zijn wij twee weken verder en heeft zl al champignon, courgette, paprika, aardappel verorberd en morgen begint hij aan de bietjes! Het is superleuk om te zien hoe snel de ontwikkeling gaat!
Mijn zoon toont ook steeds meer interesse in 'gewoon' eten. Ik zie dat jouw kleine ruim drie weken ouder is. Rapley kun je dus wel een paar weken eerder starten?
Nou we hebben het met wortel geprobeerd maar ik vond het echt super eng! Het duurde eeuwen voordat ie de wortel in zn hand had en ik had het idee dat ie niet begreep dat het eten was (maar wel klagen als we zelf een wortel aan het eten zijn.. ) Op een gegeven moment had hij de wortel in zn mond en kwam hij maar half eruit. Ik dacht dat ie eraan zoog en was als de dood dat die halve wortel in zn luchtpijp zou schieten! Hij had m ook in 1 keer doorgeslikt zonder hap of kauwbeweging. Niet succesvol dus... Iemand een veilige tip? Die banaan met schil lijkt me veiliger... Of een broodkorst om te sabbelen? Maar krijg je dan weer niet hetzelfde probleem met die grote stukken die afbreken? Of is ie er nog niet aan toe? Hij is toch wel bijna 6 maanden.
Broccoli! Maar ook aardappel en wortel. Wortel klinkt lief en onschuldig, maar zorgt vaak voor krampen!
Mijn zoontje vrat trouwens vrijwel direct na de introductie van Rapley (6,5 mnd) een volkorenboterham met roomboter! Maar hij was ook een natuurtalent wat Rapley betreft.
Op zich is wortel wel gewoon veilig hoor! Je hoeft niet bang te zijn! De kokhalsreflex ziet er misschien eng uit, maar daardoor halen ze te grote stukken ruim op tijd terug. Dus stikken doen ze er niet in. Maar het is wel wennen, dat ben ik met je eens. Gewoon blijven proberen. Zl had er drie dagen moeite mee, nu kokt hij bijna niet meer. Verder zijn wij idd iets eerder dan met 6 maanden gestart omdat zl slecht dronk uit de borst en ik dacht hem met een banaantje wat extra's te kunnen geven. Hier zien we nu wel dat na 3 weken de nieuwigheid er wat af raakt en hij steeds minder enthousiast het eten zelf van zijn tafelblad wil pakken. Iemand tips?