Hoe lang duurt het ongeveer voordat spruw genezen is? Ik heb er nu bijna drie weken last van en ik zie weinig verbetering. Bij mijn dochter wordt het zelfs erger. Ze heeft het op de billen, nekje, aantal huidplooien en ik zie het nu ook op haar hoofd verschijnen. We smeren, wassen, koken ons suf.
Jeetje, wat naar dat jullie het zo erg te pakken hebben... Hier waren de klachten meestal na een paar dagen weer over. Wat gebruik je? Miconazol voor jezelf en nystatine voor je dochter? Na elke voeding een halve dosering aanbrengen werkt het beste. Dus ipv 4x 1ml bijv 8x 0,5ml. Ook na elke voeding je tepels insmeren. De miconazol kun je ook gebruiken tegen de luieruitslag. Als de nystatine niet voldoende werkt kun je aan de huisarts ook dactarin orale gel vragen. Je dochter is daar nu wel oud genoeg voor. Dat heeft er hier voor gezorgd dat de spruw niet meer terug kwam *even afkloppen* En zoals je al schrijft... dagelijks alles uitkoken/wassen op 60 graden. Sterkte!
Hier was het over na gebruik van gentiaan violet. Te bestellen via eurolac. Jullie spruw klinkt wel hardnekkig zeg. Hopelijk vinden jullie snel het juiste medicijn.
Bedankt voor de tips. Ik hou de normale doseringen aan, dus de miconazol twee keer per dag en de nystatine vier keer per dag. Dit helpt duidelijk niet. Ik ga de doseringen eerst maar eens verdelen over de dag, mocht dat niet helpen toch aan de gentiaan violet. Ik word behoorlijk kriebel van de jeuk! Line wordt dat niet een gigantische troep? Ik heb een flinke antibioticakuur gehad i.v.m. een abces en sindsdien spruw. Door de antibiotica erg weinig weerstand.
Een paars mondje en paarse tepels en niet je mooiste kleren dragen als je het aanbrengt. Voordeel is dat het eenmaal per dag aangebracht moet worden. Dit kan bijvoorbeeld voor de laatste voeding van je baby. Dus je smeert niet de hele dag. Hieronder vind je een link naar informatie over gentiaan violet: Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Candida & Spruw - Het gebruik van Gentiaan Violet Ik herinner me dat ik daarnaast pillen hebt gekocht bij een reformwinkel, om candida tegen te gaan. Dit had een goede werking op mijn darmen, waarschijnlijk een soort probiotica zoals red88 ook al aan gaf.
Ik vond het meevallen met de Gentiaan Violet. Vlekken gingen er ook weer uit in de was en je hoeft het maar 1x per 24u te gebruiken. helaas hielp het hier niet. Hier was de spruw snel weg na 8x daags nystatine en miconazol. Binnen 2 dagen was haar mondje schoon. Ik heb voor de zekerheid nog een kuur er achteraan gegeven en nog 5 dagen Gentiaan Violet. toen kreeg ze 2 kleine plekjes terug maar heb toen alleen mezelf nog 2 weken behandeld en bij haar ging het vanzelf weg. Tussendoor zelf er nog weer last van gekregen maar na 2 weken smeren bleef het ook weer even weg. Alleen nu alweer een tijdje wat last dus moet misschien ons beide maar weer even behandelen. Smeer alweer 2 weken miconazol maar tepels blijven gevoelig en als ik stop met smeren krijg ik weer steken in m'n borst. Ik zal ook gaan starten met probiotica, geef je het advies wel maar moet ik 't zelf ook doen he
Dat werkt niet. Bij borstvoeding is het beter om na elke keer aanleggen een kleinere hoeveelheid van de medicatie overal in het mondje uit te smeren. En je tepels ook na elke voeding dun in te smeren met miconazol. Met maar 2 keer per dag krijg je het echt niet van je tepels weg! VBN heeft een spruw-uitleg voor zorgverleners, dat is erg duidelijk: http://www.borstvoedingnatuurlijk.nl/Upload/Bestanden/427606_deel_2_IB_1.pdf
red88 jij bent ook erg aan het rommelen zeg. En ben je al gestart met de probiotica? Ik gebruik al probiotica vanwege de antibioticakuur, maar heb de dosreing nu wat opgeschroefd. Voor de oudste had ik toentertijd probiotica speciaal voor zuigelingen. Misschien dat ik dit mijn dochter nog ga geven als er deze week geen verbetering optreed. Geraffineerde suikers eet ik sowieso niet, maar ik eet wel bergen fruit per dag. Voor even maar drastisch minderen en het houden tot 1 á 2 stuks per dag. Dirksmama bedankt voor de link. Ik volg nu deze werkwijze en ben benieuwd. Mocht het niet werken dan zal ik nog gentiaan bestellen. --- Andere vraag. Kan spruw een negatieve invloed hebben op je productie? ik kolf momenteel erg slecht en ook op de dagen dat ik thuis ben lijkt mijn dochter te kort te komen. Ik leg er heel veel aan, maar tot nu toe weinig effect.
Ja, dat kan! Hier zelf geen last van. Wat voor probiotica heb jij? Moet je probiotica altijd s avons innemen voor het slapen gaan en een uur van tevoren niet meer eten? heb hier nog Ortiflor Start staan maar doordat het s avonds moet vergeet ik t.
Dit advies kreeg ik ook van de lactatiekundige. Ik heb trouwens ook weken vergeefs die nystatine gebruikt, schijnt heel vaak niet te werken. Daarna daktarin orale gel gekregen voor mijn zoontje en toen ging het wel weg. Wel belangrijk om niet te veel per keer te geven dan kunnen ze zich verslikken, dus na elke voeding dun in het mondje smeren met je vinger.
Ik moet thuis even spieken voor de naam, maar het zijn capsules met poeder die je oplost in lauw water. De dosering is 1-3 capsules per dag en volgens mij kan het op elk willekeurig tijdstip. Dat doe ik in ieder geval wel. Ik ben ook nogal van het vergeten ... Bij mijn dochter lijkt het nu beter te worden. Nu ik nog! Inmiddels heb ik mijn hele borst kapot gekrabd. Moet ik niet doen...
Get Trees, rot zeg! Hier kwam het ook vaak terug, dan steeds snel weer even gesmeerd en was het weer weg. Zou je dochter idd ook probiotica geven, abc dophilus poeder bijv. En uitkoken 10 min he - maar dat wist je vast al. Ik had ook productiedips bij spruw. Er zijn ook nog voedingsmiddelen die candida niet fijn vindt, zoals knoflook bijv. Verder herinner ik het me niet, even googlen. Succes!
Ah dank voor de tips! De abc-poeder heb ik de oudste inderdaad ook lang gegeven. Ik heb deze al besteld. Inderdaad ben ik 10 minuten aan het uitkoken. het lijkt nu iets beter te gaan. De pijn tijdens het voeden en jeuk zijn iets minder. Met dochter gaat het rap beter. Ik zag alleen wel weer nieuwe plekken achter de knietjes. Direct gesmeerd.
Ik heb ortiflor original. Er staat op bij voorkeur op een nuchtere maag, maar aangezien ik 3x per dag een pil gebruik is dat lastig.
Het kan ook nog helpen om haar huidje vettig te houden, bijv met soja olie in bad, en/of cetomacrogolcreme of vaseline lanette. Wel fijn dat het wat beter lijkt te gaan!
Hier is 't ook weer bingo Beide kids, jongste op haar billen, oudste tussen haar schaamlipjes en mijn ene borst/tepel jeukt weer. Begint hier altijd rechts ofzo... Maar ik smeerde nog dagelijks miconazol.
ik ben vrijdag naar de huisarts geweest. De tepelhof was inmiddels helemaal kapot en voeden was niet bepaald een pleziertje. Dochter zat er ook helemaal onder. Bijna het hele lijfje vol. Zo zielig. Ik gebruik nu de miconazol icm hormoonzalf én het helpt! Verder ook de tip gekregen van cetomacrogolcreme of vaseline lanette. De huid is zo droog waardoor de cremés slecht worden opgenomen. Ik heb nu cetomacrogolcreme en ik vind het erg fijn spul. Ik smeer dochter er dagelijks mee is en mijn borsten na elke voeding. Mijn productie lijkt ook weer op peil te komen. Eindelijk vooruitgang!