Hoi dames, Sinds april van dit jaar ben ik gestopt met de pil en willen wij voor ons eerste kindje gaan. Ik ben 24 jaar, mijn vriend 31 jaar. Ik vraag me al enige tijd af of je vruchtbaarheid genetisch bepaald is. Het zit namelijk zo: mijn ouders hebben er 7 of 8 jaar over gedaan om zwanger te raken. Heel onverwacht raakte mijn moeder toch zwanger van mijn broer en 3 jaar later (ook als verrassing) van mij. Ik heb mijn moeder nooit gevraagd waar het aan heeft gelegen, maar ze zei altijd dat het gewoon niet lukte. Nu is dus mijn vraag of dat misschien genetisch bepaald kan zijn of is dit een gekke gedachte? Ik hoop dat iemand er een antwoord op heeft. Liefs, xLollypop
Mijn biologische vader was onvruchtbaar verklaard door gynaecologen.... En hier ben ik. Dochter door de pil heen en nu ronde 7 zwanger.
Geen idee of het zo zou zijn, ik weet wel dat mijn moeder ook er heel veel geduld voor heeft moeten hebben voor ze zwanger was van mij, uiteindelijk kwam ze er pas met 8 weken achter, hcg testen allemaal negatief, ik zou geen hartslag hebben gehad en werd haar abortus voor gesteld. Tis dat me moeder het niet vertrouwde en nog een extra echo met 9 weken wou en daar had ik wel een hartslag. En laat ik nu ook niet zo makkelijk zwanger raken door de pcos Heb haar overigens nooit gevraagd waarom ze er zo lang over had gedaan
het ligt vooral aan de reden waarom. lag het aan je vader of moeder of beide.. pof is bv genetisch maar endo niet dacht ik. ik noem maar wat. hier juist een vruchtbare familie maar ik blijk schildklierpatient. als je dat niet weet kan je wachten tot je een ons weegt. het lijkt me wel belangrijk dat je het aan je moeder vraagt. of er iets getest is etc. dat kan jou ook helpen
In sommige gevallen wel, maar nu wordt daar in sommige gevallen onderzoek gedaan. Veel van dit onderzoek was er 25 jaar geleden nog niet. In ons geval (mijn dochter gekregen dankzij ICSI) is er afgelopen jaar endometriose gevonden, dat kan erfelijk zijn. Mijn moeder heeft 5 kinderennen mijn vader 6, daar waren geen problemen.
Mijn moeder heeft er ook jaren over gedaan om zwanger te raken van mijn oudste broer. Ik geloof iets van 7 of 8 jaar. Mijn huisarts had wel het vermoeden dat er sprake is van erfelijkheid, maar het is nooit bewezen, maar hij vond het reden genoeg om me door te sturen voor vruchtbaarheidsonderzoek. Daar komt bij dat na (slechts) 15 maanden ik zwanger ben geworden (en gebleven). Dat is nogal een verschil met de jaren die mijn moeder heeft moeten proberen. Mijn moeder heeft wel onderzoeken gehad, maar daar is niks uitgekomen. Nu moet ik wel zeggen dat dit al dik 40 jaar geleden is. Van mij en mijn andere oudere broer was mijn moeder heel snel zwanger. Eigenlijk binnen de 6 maanden nadat ze weer ging proberen, en ik was meteen prijs. Zwanger worden is van zoveel dingen afhankelijk, en geluk is helaas een hele grote factor.
Mijn schoonouders hebben 7 jaar geprobeerd een kindje te krijgen voordat mijn schoonmoeder zwanger raakte en mijn man werd geboren. Mijn ouders deden er geloof ik 11 maanden over om zwanger te raken. Dat werd een miskraam na 12 weken. Precies een jaar daarna werd ik geboren. Nu mijn man en ik: ronde 1 zwanger (dochter), ronde 1 zwanger (mk 7+4), ronde 2 zwanger (mk 10+5). Ik geloof niet dat wij de vruchtbaarheid van onze ouders hebben geërfd. Sowieso is vruchtbaarheid een combinatie van 2 mensen, dus dat is een beetje moeilijk volledig te erven. Mijn man heeft immers geen baarmoeder, om maar eens iets te noemen. Heel specifieke problemen kunnen waarschijnlijk wel worden overgeërfd.
Of het echt genetisch bepaald is geen idee. Maar ik weet wel dat mijn ouders, jaren over mij hebben gedaan. Uiteindelijk na heel veel jaar kwam ik spontaan. Later hadden ze nog een wens voor een tweede kindje, dit is ze helaas nooit gegund geweest. Wij zijn voor onze eerste ook x aantal jaar bezig geweest. Mmm meegemaakt, en toen we de hoop hadden opgegeven was ik spontaan zwanger. De tweede was ik in ronde 10 zwanger, ook spontaan. Waar het bij mijn ouders aan heeft gelegen waardoor het zolang duurde, geen idee. Weten ze zelf ook niet. Aangezien ze engelen geduld hadden en nooit medisch onderzocht zijn. Bij ons zelf was manlief z’n zaad geen ‘top’ zaad, maar wel voldoende. Daarbij had ik ook nog een vijandige vaginale zuurgraad. Waardoor er bijna tot geen levende zaadcellen door heen konden komen. Uiteindelijk dus wel 2 gezonde spontane kindjes gekregen. Waarvoor we heeeeéul dankbaar zijn.
Volgens mij kan dat wel zo zijn. Bij de intake van de vruchtbaarheidsbehandelingen stond ook de vraag of fertiliteitsproblemen in de familie voorkomen. Nee, van beide kanten gelukkig bij ons niet. Mijn moeder was snel zwanger van zowel mij als mijn jongere zusjes. En mijn schoonmoeder was ook vrij gauw zwanger. Het probleem bij ons zat hem meer in het trage zaad van mijn man.
Soms wel, soms niet. Sommige vruchtbaarheidsproblemen kunnen zeker genetisch zijn. Ik kom uit een heel vruchtbare familie, mijn vriend ook. Veel kinderen, goede zwangerschappen. Ik ben in de eerste ronde zwanger geraakt. Ergens verwachtte ik dat ook. Als je je zorgen maakt kun je je moeder vragen waarom het lang duurde bij haar?
Wauw, wat een reacties! Dank daarvoor! Mijn moeder weet wel dat we bezig zijn voor een kindje, maar haar eigen zwangerschappen hebben we het eigenlijk nog nooit uitgebreid over gehad. (Behalve dus ‘het lukte niet’). Het liefste hoop ik natuurlijk dat ik hen het nieuws kan brengen dat we in verwachting zijn, hihi. Maar als de gelegenheid er naar is ga ik het haar zeker vragen waarom het bij hen zo lang duurde en of ze ooit onderzocht zijn. Ik weet wel dat ze toentertijd adoptie aan het overwegen waren en toen kwam mijn broer als verrassing
Denk het niet...al mijn tantes nichten en mama worden binnen 3 rondes zwanger en ik ben nu al bijna een jaar verder helaas..
Na mijn broer heeft mijn moeder zeker een miskraam gehad, maar vermoedelijk wel meerdere. Er is haar toen gezegd dat zij geen kinderen meer kon krijgen (bobbelige baarmoeder, vermoedelijk te dun en onregelmatig slijmvlies waar een bevruchte eicel niet in kon nestelen) Ze had zich erbij neergelegd maar na ruim 5 jaar was ze toch zwanger... Vond het daarom ook wel spannend hoe dat bij mij zou zijn, maar gelukkig hier 2 keer zwanger zonder mk
Zowel mijn man als ik hebben ouders die goed vruchtbaar waren, wij daarin tegen wachten al lange tijd op ons eerste kindje samen. Eerste dochter uit vorige relatie namelijk
Geloof dat erfelijkheid meer te maken heeft met specifieke redenen van verminderde of geen vruchtbaarheid. Wij hebben de vraag weggelegd bij de fertiliteitsarts nadat we de mmm in gingen, toen zijn we naar de familie gaan kijken als het ware. Aan mijn man zijn kant, vaderszijde zijn er nauwelijks jongens geboren maar wel heel veel meisjes en dat al meerdere generaties op een rij. Mijn man is de enige jongen van 3 kids, mijn schoonvader was 1 van de 2 jongens op uit mijn hoofd 8 kids, grootvader net als schoonvader. Aan mijn zijde (beide kanten) en zijde van schoonmoeder gaat het tussen jongens en meisjes ongeveer gelijk op. Daar was overigens nog niks over bekend en onderzocht kregen wij te horen maar ze vond het wel een interessante vraag om te onderzoeken. Miskramen kunnen wel een erfelijkheidsfactor hebben wanneer er een duidelijke oorzaak is werd ons verteld, maar dan is niet zozeer de miskramen erfelijk maar de reden waardoor de miskraam komt.